Domů
Akumulace energie
EU nechce v elektromobilitě zůstat pozadu, na výstavbu megatováren na baterie nabídne miliardy eur
Bateriový systém využívaný ve vozidlech BMW i3.
Bateriový systém využívaný ve vozidlech BMW i3. Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lithium-Ion_Battery_for_BMW_i3_-_Battery_Pack.JPG

EU nechce v elektromobilitě zůstat pozadu, na výstavbu megatováren na baterie nabídne miliardy eur

EU má v plánu umožnit členským státům státní podporu pro výzkum elektrických baterií a zároveň nabídnout miliardy eur firmám, které budou ochotné postavit obrovské továrny na baterie. Podle představitelů EU i automobilového průmyslu je větší soběstačnost v produkci baterií způsobem, jak dohnat zbytek světa v oblasti elektromobility. 

Unie se obává, že automobilový průmysl EU, který zaměstnává přibližně 13 milionů lidí, by mohl zůstat pozadu v závodě o vybudování masového trhu s elektromobily, protože je závislý na dodávkách baterií z Asie.

„Zcela jasně víme, že budoucnost je elektrická a že jednoduše musíme dohnat bateriové technologie. Není možné vyvíjet nové modely nebo vysoce kvalitní automobily, pokud neovládneme potřebné dovednosti, inovace a výzkum spojený s bateriemi.“

Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise a komisař pro energetiku

Podle dat Bloomberg je přibližně 80 % veškeré existující a plánové výrobní kapacity baterií v Asii. Čína samotná má přitom téměř 70 % globální výrobní kapacity. USA poté 15 % a EU méně než 4 %.

Výroba baterií na světě. Zdroj: FT

Možností financování je několik

EU již před rokem zahájila projekt, který umožňuje několik způsobů financování bateriových technologií. Členské státy mohou výzkum financovat ze 100 %, pokud jsou součástí nějaké přeshraniční projekty. Dále má například výzkumný fond Horizont 2020 rezervovaných 200 milionů euro pro bateriové projekty. Regiony, které chtějí tento průmysl podpořit, mohou požádat o finance z regionálních fondů a v neposlední řadě je zde možnost získat podporu od Evropské investiční banky k vybudování obdoby továrny Gigafactory firmy Tesla.

„Výrobci automobilů v EU dlouho odmítali vidět probíhající změnu v oblasti elektromobility a až nyní se začínají tímto směrem ubírat. Nicméně dohnat ztrátu je stále možné díky inovativním schopnostem průmyslu v EU.“

Simone Tagliapietra, výzkumnice v thinktanku Bruegel

EU disponuje potřebnými surovinami

Co se týče zajištění dostatku surovin potřebných pro výrobu baterií, EU má v plánu získávat je recyklováním starých elektrických spotřebičů a také začala mapovat minerální zdroje na svém území. EU má zdroje kobaltu, lithia, grafitu a niklu ve Francii, Finsku, Portugalsku, Španělsku a České republice. Někteří výrobci baterií objevili nové výrobní procesy, které vyžadují o dvě třetiny méně kobaltu. V kombinaci s recyklací by tak nedostatek kobaltu neměl být problém.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(5)
Petr
18. říjen 2018, 10:03

No jasně, veškerá j"elita" v EU věděla, že budou nutně potřeba baterie, ale místo toho, aby teda zafinancovali a postavili na ně továrny, tak se raději dali všichni sborem do letitého žvanivého přesvědčování automobilek, že je musí postavit ony.

Přitom všude po světě staví továrny na bateriové články samozřejmě výrobci baterií a ne automobilky, jenom Tesla postavila amerikánsky jednu mega budovu na díly, kde v přízemí vyčlenila místo pro Panasonic.

Peppa
20. říjen 2018, 07:50

Evropská únie jako organizace měla stavět a provozovat továrny na výrobu článků pro elektromobily?!

Sailfish
19. říjen 2018, 18:22

EU udělala hloupou chybu v oblasti vývoje spalovacích motorů a teď blbě žvaní. Ona ani jinak žvanit neumí, bohužel pro nás i příliš často blbě koná. Bůh s námi.

Jaroslav
2. listopad 2018, 06:15

A proto zakazala NMP, ktere je nutne pro vyrobu katody. Tak netusim jak ty baterky v EU chteji delat.

Einstein
20. říjen 2018, 22:13

EU zaspala svůj rozvoj a už nikdy nedožene Činu. V EU jak v pravěku ještě řeší fosilní paliva.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se