Siemens eHighway: první užití trolejí pro nákladní automobilovou dopravu

Nákladní vozy vybavené pantografem se poprvé pohybují po veřejných cestách. Společnost Siemens instalovala ve Švédsku severně od Stockholmu trolej pro elektrické a hybridní nákladní vozy. Silnice takto brázdí dva dieselové hybridy od Scanie. Technologie by se mohla prakticky využívat v roce 2018.

Experti předpokládájí, že objem nákladní dopravy se do roku 2050 ztrojnásobí. I přes rozšiřování železničních sítí se tedy dá předpokládat, že i na silnicích přibude výrazné množství nákladních automobilů. Ve Švédsku produkuje doprava více jak třetinu objemu emisí oxidu uhličitého.

Téměř polovina je produkována právě nákladní dopravou, což bylo v zemi důvodem k rozhodnutí učinit do roku 2030 nákladní dopravu nezávislou na fosilních palivech. V důsledku rozšiřování nákladní dopravy kapacita rozšiřující se železnice nestačí.

Proto se nyní Švédsko zaměřilo na dekarbonizaci silniční nákladní dopravy. Během dvou let testování chce Švédsko zjistit, zda je užívání takto navrženého systému vhodné a udržitelné.

Dvakrát efektivnější než dieselové nákladní vozy

eHighway od Siemensu je efektivní a nízkoemisní řešení pro intenzivní nákladní dopravu na krátkých úsecích. Technologie zahrnuje trolej  nad dálnicí a chytrý pantograf na vozech. Senzory umožní libovolné připojování pantografu až do rychlosti 90 km/h. Na neelektrifikovaných cestách přejdou vozy do nezávislého módu (nafta, elektřina, palivové články, atd.)

Efektivita „trolejtrucku“ se pohybuje okolo 80 %, což je přibližně dvojnásobek oproti dieselové variantě. Přenos elektrické energie je rovněž velmi efektivní, účinost se pohybuje kolem 99 %. Energetická efektivita by se dala ještě navýšit v případě rekuperace energie při brždění a jejího následného návratu do sítě.

Siemens na této technologii pracuje od roku 2011 právě ve spolupráci se společností Scania.

Obrázek převzat ze serveru siemens.com.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *