Ekologické letecké palivo v praxi? První transatlantický let byl úspěšný

Americká letecká společnost Virgin Atlantic minulý týden uskutečnila komerční let z USA do Velké Británie s inovativním leteckým palivem. Do běžného leteckého petroleje bylo přimícháno 5 % ethanolu vyrobeného z odpadních plynů z průmyslové výroby. Palivová směs by v budoucnu mohla být tvořena ekologičtější složkou až z poloviny. Cílem aerolinek i výrobce paliva LanzaTech je zejména snížení emisí skleníkových plynů letecké přepravy.

Nový typ leteckého paliva použily při prvním komerčním letu z amerického Orlanda do britského Gatwicku aerolinky Virgin Atlantic. Letoun typu Boeing 747 po úspěšném přistání přivítal zakladatel aerolinek Virgin Atlantic sir Richard Branson. Použitá palivová směs byla tvořena z 5 % ethanolem, který byl vyroben z odpadních plynů vznikajících při průmyslové výrobě – čímž dle aerolinek lze docílit nižší uhlíkové stopy letecké dopravy.

„Dálkové cestování je pro spojování lidí po celém světě důležitější než kdy jindy. A je naší zodpovědností zajistit, abychom to dělali co nejvíce udržitelným způsobem. Spolupráce se společností LanzaTech nám umožní dramaticky snížit emise uhlíku a zároveň podpořit britský průmysl. To je důvod, proč jsme tak nadšeni, že jsme předvedli toto palivo při prvním komerčním letu, protože plánujeme první výrobnu leteckého paliva na světě, která bude využívat tuto úžasnou novou technologii,“ uvedl v prohlášení Sir Richard Branson.

Dle amerického výrobce paliva, společnosti LanzaTech, by v budoucnu mohla ekologicky vyrobená složka tvořit až 50 % letecké palivové směsi. Zároveň LanzaTech tvrdí, že by mohla na trh dodávat zhruba 20 % světové produkce leteckého paliva a snížit tím emise skleníkových plynů o 65 % ve srovnání s konvenčním leteckým palivem.

Podpoří ekologické palivo britská vláda?

Americké aerolinky Virgin Atlantic při příležitosti použití nového paliva vyzvaly britskou vládu, aby podpořila LanzaTech, která by měla zájem v Británii otevřít tři závody na jeho výrobu. Podobný projekt v Británii bez podpory zkrachoval a London GreenSky Factory, která měla dodávat palivo pro letadla British Airways, nikdy nebyla nepostavena.

„Ukázali jsme, že recyklace odpadních emisí uhlíku do leteckého paliva není nemožná. Rovněž jsme dokázali, že odpadní uhlík by neměl být považován za závazek, ale naopak za příležitost, jelikož může být použit znovu a znovu,“ uvedla ředitelka LanzaTech Jennifer Holmgren.

Snižování emisí skleníkových plynů z letecké dopravy je důležité pro většinu vlád členských států EU, cíle ovšem naplňuje zejména přechod na ekonomičtější letouny s nižší spotřebou, mezi které patří například model 787 amerického Boeingu a model A350 francouzského Airbusu.

Zdroj úvodní fotografie: Virgin Atlantic



4 odpovědí na Ekologické letecké palivo v praxi? První transatlantický let byl úspěšný

  1. Petr napsal:

    No jasně, ale že letecké palivo je jako jedno z mála na světě nedaněné, protože ho spotřebovávají nejvíc rozežraní podporovatelé globalistického spiknutí, to se nedočtem.
    Takže ten ethanol tam nemá v dohledné budoucnosi masově žádnou šanci, a bude vždy výhodnější ho používat v jiných daněných palivech.

  2. jan napsal:

    Hmm nechci byt skeptik ale je docela pozde.
    Jeste lepsi je ze nas tim pekne praskujou pekne nad nasima hlavinkama.
    Uz staci jen rict deti pekne dychejte at se vam roztahne hrudni kosicek
    a pekne se vam tam nakufruje rakovinka.
    Mel jsem bohuzel tu cest a bydlel asi 2 mesice na kraji Prahy blizko
    letiste a byla to lahoda.Rozhodne bych tam nic venku a asi ani vevnitr
    foliaku a skleniku nepestoval a nehtel bych tam bydlet trvale.
    Je to neskonalej hnus.
    PS: nyni bydlim na okraji vychodnich Cech u hranic s PL a situace
    se casem zhorsuje.

  3. Jan napsal:

    Globalistické spiknutí, práškování… To je nějaký web pro idioty?

  4. Pepa napsal:

    Zrovna v případě leteckého paliva bych s ethanolem a podobnými lahůdkami byl velmi opatrný. Ano, hoří to, vydává to teplo… ALE palivová soustava a vlastní motory byly navrženy pro trochu jiné palivo. Takže jeden let bude v pořádku, dva, deset, možná i padesát také. Ale pokud díky dlouhodobému použití někde zkřehne těsnění, naleptají se povrchy, přidře kluzné uložení a pod. tak je o zábavu postaráno. Letadlo nad Atlatikem fakt neodstavíte na krajnici…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *