Elektrické auto, elektromobilita

Kalifornie: Nový návrh zákona zakazuje od roku 2040 registraci vozidel vypouštějících emise

Prodej a registrace jen bezemisních automobilů v roce 2040, tak si představuje budoucnost dopravy jeden z kalifornských zákonodárců. Kalifornie, která patří mezi pokrokové země v oblasti nových zdrojů a technologií, se tak řadí mezi další státy, které zvažují úplný zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem. V současné době ve státě tvoří elektromobily „jen“ 2 % nových prodejů, dosažení 100 % je tedy velice ambiciózní.

Jeden z kalifornských zakonodárců, Phil Ting, podal návrh zákona s názvem „The Clean Cars Act 2040“, který by umožnil v Kalifornii po roce 2040 registrovat jen vozy s nulovými emisemi. Připojil tak Kalifornii k zástupu států s obdobným záměrem, jako je Francie, Velká Británie či Indie. Dle Thinga mají v Kalifornii auta se spalovacími motory na svědomí 40 % emisí skleníkových plynů, přičemž si Kalifornie vytyčila cíl snížit do roku 2050 emise skleníkových plynů o 80 % oproti roku 1990, čemuž by nový zákon mohl pomoci.

„Dokud nestanovíme hraniční termín, nic neuděláme. A je zodpovědné stanovit ho 23 let dopředu,“ uvedl Thing při prosincovém představení svého záměru.

Zákaz aut se spalovacími motory byl projednáván i v California Air resources Board, což je kalifornský regulátor pro kvalitu ovzduší. Diskuze byla iniciována zejména guvernérem Jerry Brownem, který je horlivým zastáncem Pařížské klimatické dohody a ochrany klimatu, prezidentu Trumpovi navzdory.

„Jsme v kritickém bodě: musíme se zabývat škodlivými emisemi, které způsobují změny klimatu,“ dodal Thing.

Ambiciózní cíl i pro Kalifornii

V současné době představují prodeje elektromobilů v Kalifornii necelé 2 % prodejů nových automobilů a i přes velkou základnu vlastníků elektromobilů (cca 300 tisíc) je její plán velice ambiciózní. V Evropě se pro srovnání pohybuje podíl prodeje elektromobilů kolem 1,5 %.

Splnění cíle 100 % elektromobilů závisí zejména na cenách baterií a rozvoji nabíjecí infrastruktury, a to hlavně pro miliony obyvatel, kteří bydlí v bytových domech a nemají v současné době možnost nabít si elektromobil doma přes noc. Phil Ting proto chystá další podporu prodeje elektromobilů.

Kalifornie je leadrem trhu s elektromobily, prodá se zde tolik elektromobilů jako v ostatních státech USA dohromady. V současné době má také Kalifornie výjimku, která ji umožňuje stanovit přísnější emisní normy pro automobily, než jsou v ostatních amerických státech.



11 odpovědí na Kalifornie: Nový návrh zákona zakazuje od roku 2040 registraci vozidel vypouštějících emise

  1. Jose napsal:

    Tady jde o jedy z výfuků a ne o CO2!

    • Petr napsal:

      Pokud by šlo jen o jedy z výfuků, tak by jim stačilo přejít v autech na čistý methan.
      Tím absolutním zákazem spalování po roce 2040 jasně míří na CO2.

      • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

        To nezabrání vzniku NOx, sníží je to asi o polovinu, emise VOC jsou naopak 2-3x vyšší, ale míň nebezpečná směska, tuhé emise to má prakticky stejné.

        • Tomas Jirka napsal:

          Trochu konkretnejsi emisni zhodnoceni CNG napriklad v NAP CM na strane 55 a 56.

          https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/cista_mobilita_seminar/$FILE/SOPSZP-NAP_CM-20160105.pdf

          Rekl bych, ze vysledky nejsou spatne, a konkretne emise pevnych castic vhledem k plynnemu palivu jsou docela dobre eliminovany 🙂

          Tomas Jirka

          • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

            Díval jsem se na to. Ten odhad emisí je takové to typické „aby to vyšlo“, srovnávají emise se starými diesely, kde to snížení tuhých emisí je fakt velké. Já to srovnával s emisemi benzínových aut kategorie EURO 6, proto nám to vyšlo každému jinak.
            Můj zdroj jsou emisní faktory (emise/km) publikované Ministerstvem dopravy. Pro pohodlnost používám tenhle program.

          • Tomas Jirka napsal:

            Tady bych si prave dal pozor na realne emise versus laborator (splunujici EURO normy): moderni udrzovany naftovy motor s filtrem pevnych castic je na tom lepe nez primovstrikove vysokotlake benziny soucasnosti.

            On ten problem neni nafta samotna, ale prime hodnevysokotlake vstrikovani do spalovaci komory a zaroven vysoky tlak (turbodmychadla) v ni, alespon co ja vim. I proto budou mit velice brzy filtry pevnych castic i benzinove motory.

        • Petr Hariprasad Hajič napsal:

          Můžete uvést výčtem, co se rozumí pod pojmen VOC v případě spalin? Respektive, co tam je / co se měří?

          • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

            Zákon č. 201/2012 Sb., část první, §2 m) těkavou organickou látkou (VOC) jakákoli organická sloučenina nebo směs organických sloučenin, s výjimkou methanu, která při teplotě 20 °C má tlak par 0,01 kPa nebo více nebo má odpovídající těkavost za konkrétních podmínek jejího použití.
            Těch látek je opravdu hodně (prý miliony). Jak se to konkrétně u aut měří nevím. Očekával bych, že tam budou jednak látky přimíchané do methanu v CNG, hlavně odorizační látky a trochu ethanu, propanu a butanu. Navíc tam určitě budou látky vznikající i sekundárně jako důsledek nedokonalého spalování.

          • Petr Hariprasad Hajič napsal:

            Děkuji za vysvětlení. Může tam toho být mnohem víc. Samotný benzín je směs uhlovodíků a ve stopovém množství by mohl být i ve spalinách, každopádně, tam bydou zbytky po hoření. Problém s těkavými alkany, parafiny a aromatickými uhlovodíky je v tom, že jsou toxické a většinou i karcinogenní.

      • Petr Hariprasad Hajič napsal:

        Když použiji svůj osobní spektrometr (čich), tak vám garantuji, že to smrdí dost na to, aby to byl jen CO2 a H2O. Určitě tam jsou i vyšší uhlovodíky (kde se tam berou nevím, ale jsou tam), a jsou tam saze (pevné částice). Není tam toho tolik jako ve spalinách naftového motoru, ale zase toho tam není tak málo, aby to nesmrdělo.

        • Petr napsal:

          Proto jsem taky psal čistý methan a ne obyčejný zemní plyn s ještě uměle přimíchanými smrady.
          Plus do teď se ještě k tomu spaluje v autech převážně jen v mírně upravených motorech na benzín, a motory primárně určené pro plyn teprve začínají.

Napsat komentář: Tomas Jirka Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *