plug-in-hybrid

MPO rozdělí 40 milionů na rozvoj elektromobility, dotace připravuje i MŽP

Ministerstvo průmyslu a obchodu přijalo v rámci první výzvy programu Nízkouhlíkové technologie přes 50 žádostí o dotace na pořízení elektromobilů za téměř 40 milionů korun. Dotační program na pořízení vozidel na alternativní pohon, včetně plug-in hybridů a elektromobilů, připravuje i Ministerstvo životního prostředí.

Pro žadatele z řad podnikatelů bylo v rámci první výzvy Nízkouhlíkové technologie, části operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK), připraveno v části na podporu elektromobility 80 milionů korun. Celkem mohli žadatelé získat na jedno vozidlo až 217 tisíc korun, přičemž z podpory byly vyloučeny vozy ojeté, vyšší střední třídy, luxusní, terénní a sportovní.

„Jde o podporu prvních vzorových projektů, nepředpokládali jsme tedy masivní příjem přihlášek, jak tomu bývá u jiných programů pro podnikatele. Celkem 53 přijatých žádostí o čerpání téměř 40 milionů korun nás proto příjemně překvapily a výsledek ukazuje, že o dotace na elektromobilitu je zájem.“

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Žadatelé mohou podle ministra Mládka nahradit své dosavadní vozy se spalovacím motorem vozidly elektrickými a využít je například pro přepravu zboží mezi svými pobočkami i k zákazníkům. Některé z dalších projektů se zaměřily například na rozvoj elektromobility v oblasti péče o veřejnou zeleň.

Podporu chystá i MŽP, zatím však jen pro kraje a obce

Výzvu v rámci programu na podporu nákupu automobilů na alternativní pohon připravuje rovněž Ministerstvo životního prostředí, vyhlášena by mohla být již v průběhu letošního října. Na rozdíl od programu MPO však bude určena pro kraje a obce, běžní občané si budou muset nejspíš počkat do příštího roku.

„Aktuálně běží nebo se připravuje řada programů, které jsou komplementární s vládou schváleným Národním akčním plánem čistá mobilita a mají jediný cíl, a sice podpořit nákup vozidel na alternativní paliva. Česku hrozí, že nesplní ekologické závazky v dopravě,“ uvedl Jiří Šimek z Českého plynárenského svazu.

Pro kraje a obce bude připraveno celkem 150 milionů korun, přičemž na pořízení vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) budou žadatelé moct obdržet až 50 tisíc korun, v případě plug-in hybridů až 100 tisíc korun a příspěvek na pořízení čistě elektrického vozidla bude dosahovat až 150 tisíc korun.

„Výstupy z dotazníků zpracováváme. Od dotázaných obcí, měst a krajů jsme obdrželi 78 odpovědí. Vyplývá z nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o CNG. Co se týče typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a užitková vozidla, menší zájem pak evidujeme u nákladních automobilů a skútrů. Dotazníky využíváme jako doplňkový a orientační materiál pro nastavení výzvy, kterou dle předpokladu vyhlásíme v průběhu října,“ říká Dominika Pospíšilová z MŽP.

Zdroj úvodní fotografie: Toyota Motor Europe

Jedna odpověď na MPO rozdělí 40 milionů na rozvoj elektromobility, dotace připravuje i MŽP

  1. Jaromír Vegr napsal:

    Od první schůzky přípravy NAPČM jsem požadoval definici čisté mobility. Teprve po jeho schválení jsem se dozvěděl, že u nás, tedy v ČR je čistá mobilita rovna pojmu „alternativní pohon“ s tím, že tam nepatří např. LPG, dřevoplyn či pára. Dnes jsou emise CNG naprosto srovnatelné s emisemi vozidel na benzín. Proč nepodpořit benzín? Co je čistého na CNG? V třetím tisíciletí protěžovat motory s účinností sotva 20% ???jezdící na neobnovitelné palivo??

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *