Domů
Čistá mobilita
Solárním letoun Solar Impulse přeletěl Atlantik
Solar impulse

Solárním letoun Solar Impulse přeletěl Atlantik

Letadlo využívající pro svůj pohonu sluneční záření přeletělo ve čtvrtek Atlantický oceán. Letoun Solar Impulse zvládl cestu za 4 dny a jedná se o jednu z posledních částí jeho cesty kolem světa. Cesta kolem světa začala minulý březen a měla by být zakončena v Abu Dhabí.

Atlantik pokořen

Letoun Solar Impulse 2 dokončil přelet Atlantického oceánu a stal se tak prvním solárním letounem, kterému se to podařilo. Letoun přistál ve čtvrtek ráno ve španělském městě Sevilla. Přelet přes oceán se konal z New Yorku a trval celkem 4 dny. Jednalo se o další část v jeho cestě kolem světa, která začala a skončí v Abu Dhabi.

„Atlantik je symbolickou částí letu. Je symbolický, protože všechny dopravní prostředky se vždy pokoušely překročit Atlantik, první parní lodě, první letadla, první balóny, první vzducholodě, a dnes je to první solární letadlo,“  uvedl Bertrand Piccard, pilot Solar Impulse 2.

Plán cesty solárního letounu je pečlivě připravován, aby se zajistily dobré podnebné podmínky. Nicméně i tak byl let přes Atlantický oceán dle pilota náročný, který zažil jak turbulentní studené fronty, tak vyhýbání se mrakům. Solar Impulse 2 by mohl letět neustále, ale let je silně limitován výdrží pilota.

Solar impulse 2 trasa

Zdroj mapy: www.theguardian.com

Let solárního letounu již získal jeden rekord – nejdelší nepřerušovaný let v letecké historii. Jednalo se o let přes Tichý oceán, který trval 118 hodin a který pilotoval druhý ze dvou pilotů, Borschberg. Protože let je pro pilota velmi náročný, na cestě kolem světa se v letounu střídají právě dva zkušení piloti.

Cesta kolem světa

Solární letoun započal svoji cestu v březnu 2015 a během letu musel překonat hned několik překážek. Například boční větry v Číně zdržely letoun o několik týdnů, během přeletu přes Tichý oceán se přehřály baterie a Solar Impulse musel přečkat zimu v hangáru na Havaji.

Příletem do Evropy má letoun za sebou zhruba 90 % cesty. Zbytek cesty ještě není naplánovaný, ale předpokládá se ještě dvoje zastavení, než letoun dorazí do plánovaného cíle Abu Dhabi. Příští a první ze dvou plánovaných zastávek by měla být v Řecku či Egyptě.

Zdroj úvodní fotografie: http://blog.solarimpulse.com/

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Milan Vaněček
24. červen 2016, 10:09

Něco, co si nedokázal představit ani Jules Verne se stalo skutečností. Demonstrací toho, co zvládne dnes fotovoltaika plus akumulace. A za 15 let toho zvládne mnohem více a hlavně levněji. Očekává se pokles ceny FV panelů o 60% a baterie, díky rozbíhající se seriové výrobě půjdou dolů na pětinu až desetinu současné ceny (jako šla fotovoltaika mezi lety 2000 a 2015 -pokles ceny na 1/10, viz "PV learning curve").

FRANK
24. červen 2016, 10:21

Technicky a pilotně úžasný počin, prakticky ovšem návrat do doby, kdy se do obeplutí světa investovala značná část života a na příznivý vítr se čekalo měsíce....

Jinými slovy názorná ukázka limitů současných technologii a připomenutí, že ke strojům pro 20-50-100-500 lidí, schopných obletět svět v dnešní uspěchané době v řádech dnů, máme asi stejně daleko, jako měl Robur Dobyvatel ( ten co si ho představil pan Verne pro vaši informaci :) k dnešní době....

energetik
24. červen 2016, 11:49

Tady ale není omezující technologie, ale živá posádka:

"Solar Impulse 2 by mohl letět neustále, ale let je silně limitován výdrží pilota."

FRANK
24. červen 2016, 12:34

aha tak proto se čekalo 9 měsíců na dostatečný sluneční svit a příznivý vítr v Japonsku ?

Tak to jsem nevěděl....

Milan Vaněček
24. červen 2016, 15:23

Tady někdo nemůže skousnout, že neměl na palubě malý jaderný reaktůrek....

Jinak tam nahoře svítí slunce pořád stejně, to vědí i děti ze základky....

Čekalo se dlouho na Hawaji, baterky jely nadoraz a přehřály se.

Ondra
25. červen 2016, 09:23

I děti ze základky věděj, že máme různý roční období a že slunečního svitu není během celýho roku stejně :)

Opět klasika - o jadernejch reaktorech tady nikdo, kromě Vás, nemluví, protože to s tím vůbec nesouvisí.

Nikdo tady taky nepopírá úspěch projektu, jen je potřeba brát výsledky střízlivě a nedělat z toho objevení Ameriky. Jde o další milník, ale na komerční využití fotovoltaiky k pohonu dopravních letadel si ještě pár (desítek) let budem muset počkat (jestli se to vůbec někdy povede).

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se