Domů
Čistá mobilita
Za pouhých 8 minut 200 km jízdy. Současná nejvýkonnější nabíječka řeší hlavní nedostatek elektromobility
nabijecka ABB 350 kW
zdroj: https://resources.news.e.abb.com/attachments/published/4439/en-US/A46929621D38/ABB_Terra_HP_Dynamic_DC.jpg

Za pouhých 8 minut 200 km jízdy. Současná nejvýkonnější nabíječka řeší hlavní nedostatek elektromobility

Firma ABB na konci minulého měsíce představila na veletrhu v německém Hannoveru rychlonabíječku s příkonem 350 kW. Dobití elektromobilu na 200 km jízdy by měla zvládnout za 8 minut.

Po představení ambiciózních plánu mnoha automobilek v oblasti elektromobility, včetně Škoda auto  nezůstávají pozadu ani výrobci nabíjecích stanic pro elektromobily. ABB představilo nabíječku Terra HP, která je první nabíječkou o výkonu 350 kW na trhu. Oproti současným běžně využívaným rychlonabíjecím, které obecně dosahují sedmkrát nižšího nabíjecího výkonu (50 kW) se jedná o velký skok. Současné rychlonabíjecí stanice automobilky Tesla, tzv. Superchargery, disponují výkonem 135 kW. Elektromobily Tesla jsou ovšem schopny nabíjení výkonem 120 kW.

Podle vyjádření ABB, by tento typ nabíječky měl najít uplatnění především na dálnicích a současných nabíjecích stanicích. Nabíječka je schopná pracovat na napětí 400 i 800 V. Kromě toho má dva vývody, což umožní současné nabíjení 2 vozů mezi něž rozdělí aktuálně dostupný výkon.

„Zavázali jsme se k podpoře rozšíření nabíjecích systémů pro elektromobily po celém světě, abychom mohli směřovat k čistějšímu prostředí. Jádrem filozofie ABB je vytváření nejmodernějších a energeticky efektivnějších řešení, která jsou škálovatelná a flexibilní podle potřeb našich zákazníků.“  Ředitel úseku ABB nabíjecích stanic pro elektromobily, Frank Muehlon

Již loni firma ve Švédském městě Gothenburg instalovala nabíječku pro elektrobusy s příkonem 450 kW. V tomto případě se nejednalo o dobíjení kabelem, ale pomocí troleje.

Nyní je míč na straně výrobců elektromobilů, kteří pro využití potenciálu nabíjecích stanic musí přizpůsobit baterie elektromobilů. Nemenší problém čeká distribuční společnosti, které budou muset na vývoj na straně elektromobility přizpůsobit distribuční soustavy, to by mohlo využití podobně výkonných rychlonabíjecích stanic značně prodražit.

Zdroj úvodní fotografie: ABB

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(9)
Josef
15. květen 2018, 23:13

Problém je v tom , že baterie auta má konečnou schopnost se dobíjet což znamená v překladu, že 350kW výkonu běžné auto nepojme. Dejme tomu že při 130km/h má auto spotřebu 24kWh/100km takže po 200km potřebujeme dobít asi 48kWh což skutečně trvá těch 8 minut. Jenže běžné baterie zvládají dobíjení do 80% kapacity za nejméně půl hodiny (většinou více) pokud je hodina za 8 minut znamená 21% a počítejte se mnou potřeba je 48kWh takže taková baterie , která toto zvládne má celkovou kapacitu 225kWh - žádné osobní auto na světě takovou baterii nemá. A troufám si tvrdit že během příštích 10 let nebude takové auto dostupné a pokud ano pak s cenovkou někde na úrovni cen nového rodinného domu. A tím se dostáváme na začátek problému 350kW nabíječka je pro současné baterie a osobní auta příliš výkonná. Musely by na trh přijít baterie se schopností rychlého nabíjení zatím jsou ve vývoji a nikdo neví jestli budou použitelné nebo ne.

VK
16. květen 2018, 00:29

Může to být dodávka, autobus, nebo nákladní auto. U nich budou takové kapacity běžné. Co se týče osobních aut, Tesla Roadster bude mít pravděpodobně 200kWh baterii, ale ještě není na trhu.

80% za 30 minut ale není dogma. Technologie baterii jde dopředu, také thermal management hraje velikou roli. Například Hyundai Ioniq dokáže nabíjet velmi rychle i když má baterii velmi malou.

Podstatné je, že když k tomu stojanu přijedou nabíjet dvě auta, každé má k dispozici přes 150 kW.

Vláďa
16. květen 2018, 06:16

Jaké je předpokládané pokrytí například našeho státu?

Vláďa
16. květen 2018, 06:20

Omlouvám se za nedostatečnš formulovaný dotaz. Mělo být : kolik stanic by bylo nutno instalovat na ploše našeho státu?

energetik
16. květen 2018, 08:15

Jestli je to nabíječka na 200 km tak stačí co 200 km :-). Nebo pro jistotu co 100 km kdyby jel někdo jen polovinu trasy a zpět.

Petr
16. květen 2018, 11:10

Prakticky mezinárodní sítě postaví takové nabíječky na dálnici u Prahy, Brna a Ostravy, a to jim pro EU pokrytí stačí.

Dlouhodobě se ale dá uvažovat, že by třeba mohla být povinnost to mít pro každou benzínku, pro stát by to bylo zdarma a ještě by se redukovaly přebytečné často pančující menší benzínky :-)

Josef
17. květen 2018, 23:11

Aha a pokud bude to auto na trhu třeba za 7 let kolik lidí si ho bude moci koupit za cenu rodinného domu ?.... A co se týče těch náklaďáků a dodávek argumentoval jsem na dobu nabíjení 8 minut na 200 km pokud Vám to nedošlo pak náklaďák nebo Autobus má nesrovnatelně vyšší spotřebu než osobní auto ,takže žádných 200km za 8 minut nenabijete a časový poměr u nákladních vozidel bude o málo lepší než u osobních při nabíjení 50kWh nabíječkou.

Peppa
16. květen 2018, 13:39

Třeba přijdou už za 3 roky BEV se solid state bateriemi a tam nebude problém nabíjet 200kW výkonem.

Petr
16. květen 2018, 18:08

Minimálně Porsche, Audi a Mercedes plánují nabízet možnost nabíjení alespoň poloviny kapacity baterie výkonem kolem 300kW ve "vyšších výbavách" za 3 roky i bez solid state.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se