Domů
Elektrárny v ČR
ČEZ předal podklady pro posouzení vlivu dostavby Dukovan na životní prostředí
JE dukovany

ČEZ předal podklady pro posouzení vlivu dostavby Dukovan na životní prostředí

Elektrárny v ČR
22 komentářů
13. listopad 2017, 14:34
ČTK

Energetická společnost ČEZ žádá o posouzení vlivu plánovaných nových jaderných bloků v Dukovanech na životní prostředí. Ministerstvu životního prostředí dnes předala dokumentaci pro takzvaný proces EIA. ČTK to sdělil mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. O financování projektu přitom stále není jasno.

Státní energetická koncepce počítá s výstavbou jednoho až dvou jaderných bloků v každé lokalitě, tedy v Dukovanech a Temelíně.

„Proto všechny administrativní podklady i EIA připravujeme na tuto variantu, tedy jednoho až dvou bloků. To ale nesouvisí se samotným rozhodováním o stavbě bloků a jejich počtu, které je daleko před námi. Je to jen nutný podklad pro budoucí rozhodování,“ uvedl dnes Kříž.

Ředitel divize Jaderná energetika ČEZ Bohdan Zronek v červnu ČTK řekl, že v případě rozhodnutí bude nový tuzemský jaderný blok postaven v Dukovanech.

Rozhodnutí o stavbě nového jaderného zdroje v ČR brzdí nejasnosti o způsobu financování. Andrej Babiš, jehož hnutí ANO vyhrálo nedávné sněmovní volby, jako ministr financí v končící vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD) několikrát uvedl, že výstavbu bloku by měl financovat samotný ČEZ.

Dostavba bloku v JE Dukovany
Ilustrační foto

To by ale mohlo být mimo jiné nevýhodné pro minoritní akcionáře. Spekuluje se proto o možném rozdělení nebo transformaci firmy.

Nový blok by měl nahradit současné dukovanské bloky, které budou odstaveny zhruba v letech 2035 až 2037. Zronek dnes uvedl, že případná výstavba v Dukovanech výrazně přispěje k zachování i tvorbě nových pracovních míst a sociálního životu celého regionu.

„Jadernou energii stále pokládáme v podmínkách České republiky za jedno z nejlepších možných řešení z hlediska ekonomiky i ekologie a EIA je jedním z předpokladů pro následná rozhodnutí o výstavbě samotné,“ uvedl.

Kříž doplnil, že účelem EIA je zjistit, popsat a vyhodnotit předpokládané vlivy případné výstavby a provozu na životní prostředí a veřejné zdraví.

„Proces se uskutečňuje v zákonem definovaných případech, a to vždy dříve, než jsou získána všechna další povolení a než investor začne s vlastní stavbou,“ uvedl.

Odstavení jaderných elektráren Německo
Ilustrační foto

„Evropská energetika prochází obdobím změn a nejistot a ČEZ chce být připraven na všechny varianty budoucího vývoje,“ dodal.

Sobotkova vláda neposkytla v dubnu 2014 státní garance na dostavbu dalších dvou bloků Temelína. ČEZ následně tendr na dostavbu elektrárny zrušil. Stavba nových bloků měla být podle původních plánů dokončena v roce 2025 a odhady nákladů se pohybovaly mezi 200 a 300 miliardami korun.

U současných dukovanských bloků tři a čtyři žádá nyní ČEZ Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) o nové povolení k jejich provozu. Nynější desetileté licence skončí na konci roku. Pro bloky jedna a dvě už ČEZ od SÚJB nové povolení k provozu získal.

Kvůli přípravám na další dlouhodobý provoz firma mimo jiné prodloužila odstávky bloků. Prodloužené a mimořádné odstávky souvisely také s předloňským zjištěním, kdy byly v Dukovanech nalezeny nekvalitní rentgenové snímky svarů.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
energetik
13. listopad 2017, 15:46

A kde se mohou k tomu posouzení vyjádřit dotčené osoby které musí žít v zóně vlivu a ohrožení, v okruhu takových cca 40 075 km?

Jan Veselý
13. listopad 2017, 18:20

Já bych to nepřeháněl, 6400 km v libovolném směru (včetně kolmo dolů) by bohatě stačilo :-)

energetik
13. listopad 2017, 16:04

Když jsem zákazníkovi vyřizoval větrníček na zahrádce 2kW, 9m, tak jsem musel získat daleko více souhlasných podpisů a razítek než nějaký atomterorista. Dokonce i za další kopec mne stavební úřad hnal a do míst odkud na větrník nebylo vůbec vidět. Ale na daleko vyšší stožáry VVN, vysílače mobilních operátorů a tovární komíny a chladící věže které taky v okolí jsou se těch lidí na jejich souhlas nikdo neptal.

A nejabsurdnější bylo když jsem musel vyřídit i souhlas distributora i když se jednalo o ostrovní systém. A distributor si dal do podmínek že chce vidět dokumentaci konečného provedení a osobní prohlídku zařízení. Prostě si to chtějí zkopírovat aby to mohli také nabízet a dělat v ČEZ ESCO.

Tak že bych tam atomteroristům napsal stejné podmínky.

Jan Veselý
13. listopad 2017, 18:24

No, já nevím, podle zákona je výstavba JE stavbou mezinárodního významu. Takže se bude vyjadřovat třeba i Rakousko.

C
13. listopad 2017, 21:03

No jenomže teď tam nejsou u moci zelení poslední čtverku mají v "senátu", takže to možná projde bez větších problémů. Celkem bych se možná bál kdyby se rozhodli změnit si ústavu. Současná situace totiž dost otestuje Nový Elektrický Řád - NEO (New Electrical Order). Uvidíme jak si budou jednotlivé státy stát, obecné posuny v politickém spektru by mohly znamenat změny paradigmat vládnoucích posledních, no cca 17 let. Ale uvidíme co se do r. 2022-2025 stane v rozhodujících zemích EU.

Ale dost mne zaráží že pitomá elektrárna má status stavby mezinárodního významu, to by myslím mělo být vyhrazené pro důležité opravní stavby v hustě osídleném příhraničí, primárně tranzitní dálnice a železnice, námořní přístavy, ne pro stodolu s generátorem.

energetik
13. listopad 2017, 22:26

No hraničí čára toxické a radiokativní emise z jaderného průmyslu nezastaví, ohrožuje to celou planetu.

C
13. listopad 2017, 22:42

To potenciálně ano, ale považovat to za stavbu mezinárodního významu... Takový status by měly dostávat jen stavby mezinárodně užitečné, ne elektrárny takovéhoto zanedbatelného výkonu, možná tak ještě kdyby se nacházela na území dvou států jako některé elektrárny vodní, ale toto bych za to rozhodně nebral.

Martin Hájek
13. listopad 2017, 23:26

Planetu ohrožuje hlavně nebetyčná hloupost a nevzdělanost některých našich spoluobyvatel.

Petr Závodský
14. listopad 2017, 10:19

Pane C,

stavba elektrárny samozřejmě žádný statut "mezinárodního významu" nemá. Neskákejte na trolování a lži zde v diskusích.

Proces EIA je pouze mezinárodní a dle mezinárodních úmluv (Espoo, Arhus) a tedy připomínky/komentáře/dotazy mohou být i ze zahraničí (mají stejná práva jako místní obyvatelé).

energetik
14. listopad 2017, 11:15

"mají stejná práva jako místní obyvatelé"

například? Kde a jak můžu uplatnit své právo s ohledem na tuto chystanou stavbu?

Řekl bych že ti zahraniční obyvatelé mají co se týká této stavby daleko větší práva než ti domácí kteří to budou v lepším případě jen dotovat.

Petr Závodský
14. listopad 2017, 12:20

https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MZP469

Nezlobte se, ale zase střílíte do něčeho, co není pravda. Samozřejmě Espoo konvence zajišťuje stejná práva zahraničním účastníkům procesu jako českým (domácím) - ta jsou dána zákony ČR.

Je to tak jako u každého procesu EIA a jako "energetik" byste to měl vět, ale samozřejmě rádi pomůžeme :-).

energetik
13. listopad 2017, 22:23

Rakousko je na atomteroristy měkké, za hranicemi je tolerují.

Martin Hájek
13. listopad 2017, 23:27

Zato doma je staví rovnou ke zdi. Inu demokracie západního typu.

C
14. listopad 2017, 16:46

Na východě bohužel taky, ale zase za něco jiného, kdo má štěstí tak je z něj jen Zelený Raoul.

Ona demokracie bez republiky, nebo konstitučního monarchy je svinstvo jak běs.

A teď babo raď, kam se otočit. Tam či onam, k demokraciím západního střihu, nebo k (polo)autoritářskému východu? Nebo se pokorně vrátit k naší vlastní formě z minulosti? Je to skoro jako křest Svatého Vladimíra.

Petr Závodský
14. listopad 2017, 10:23

Rakousko křičí pouze vůči některým sousedům. Doma ve Vídni provozují jaderný reaktor ....

Milan Vaněček
14. listopad 2017, 10:29

Mohl by jste místo teček doplnit kolik stovek MW výkonu má ten provozovaný reaktor?

Petr Závodský
14. listopad 2017, 10:49

Internet máte, googlit jste mě tu několikrát učil ... tak to hurá na to.

A jestli myslíte, že výzkumný reaktor nepotřebuje palivo a není jaderným zařízením tak jen .... a nemá cenu dál diskutovat.

http://www.iaea.org/inis/collection/NCLCollectionStore/_Public/36/069/36069526.pdf

energetik
14. listopad 2017, 11:10

Něco jako 5kW Vrabčáka v Praze na ČVUT?

Milan Vaněček
14. listopad 2017, 12:06

Asi ano, to jsem jen provokoval pana Z.

Petr Závodský
14. listopad 2017, 12:23

A čím jste mne provokoval? Mají reaktor, mají! Musí skladovat jaderný materiál, musí! Musí dodržovat jadernou bezpečnost, musí!

Potřebují jaderný reaktor... asi ano když jej mají a provozují. Ono jádro nejsou jen vámi omílané jaderné zbraně, ale i čistá a levná energetika a také např. medicína.

C
14. listopad 2017, 16:53

A ještě s podivným povolením k provozu o kterém se dones vedou spory jestli je vůbec legálně vydáno!

Ten reaktor má kolem 250kWt ati.tuwien.ac.at/reactor/technical_data/EN/ , pro srovnání reaktor LVR15 v Řeži má 10MWt.

Problém bych malinko viděl v tom že na pokusné reaktory se dívají i zelení jinak než na velké energetické. Přece jenom když se něco podělá na 250kW reaktoru s atmosferickým tlakem, tak ho uhladíte v nejhorším asi i požárním hydrantem.

PE
16. březen 2020, 11:19

Jak daleko se pocita vliv zivotniho prostredi,az do Widne,ci Lince?Ani do Brna ci Jihlavy??

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se