Domů
Elektrárny v Evropě
V mnoha zemích utopie, v Portugalsku realita. Země bude mít první solární elektrárnu bez dotací

V mnoha zemích utopie, v Portugalsku realita. Země bude mít první solární elektrárnu bez dotací

Zatímco v Německu či Španělsku existují první vysoutěžené projekty OZE s nulovou podporou od státu, u kterých se ale doposud neví, zda budou skutečně realizovány, v Portugalsku firma Solaer již jeden takový projekt staví. Uveden do provozu by měl být v průběhu letošního roku, informaci přinesl server energynews.es.

Projekt bude realizován na jihu Portugalska u obce Ourique a jeho instalovaný výkon činí 46 MW. Výstavba již běží tři měsíce a pokud bude splněn časový plán, ke konci letošního roku bude projekt připojen k síti.

Důvodů, proč je projekt možno provést bez jakýchkoli dotací, je několik. Zaprvé je to vysoká cena silové elektřiny na iberském poloostrově, což způsobují úzká místa v propojení se zbytkem Evropy. Cena elektřiny na burze se stabilně pohybuje o cca 15-20 €/MWh výše než je průměr v ČR a Německu. Dalším důvodem, proč je projekt rentabilní v Portugalsku, ale ne v sousedním Španělsku, je nulová daň z vyrobené elektřiny, která například ve Španělsku činí 7 %. Neposledním důvodem je rychlá administrativa a povolovací procesy, díky čemuž může být projekt dříve uveden do provozu.

Firma Solear ujišťuje, že se nejedná o ojedinělý projekt a další budou následovat. Samotná firma plánuje takto vystavět 150 MW. Že se nejedná o přehnané vize jedné firmy svědčí vyjádření státního sekretáře pro energetiku Jorge Seguro Sanchése, který uvedl, že momentálně mají na stole žádosti k autorizaci projektů o objemu 1500 MW, které nežádají o podporu a ke kterým je nutno přičíst další již loni a předloni schválené projekty v objemu 521 MW.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Vinkler
10. leden 2018, 06:12

Cena elektřiny na burze se stabilně pohybuje o cca 15-20 €/MWh výše než je průměr v ČR a Německu,

Není cena za výkup (asi povinný) nevyslovenou dotací i v Portugalsku?

Milan Vaněček
8. leden 2018, 14:28

Už je to na jihu Evropy, k nám to může přijít po roce 2020. Podmínka je ale v článku jasně uvedena: rychlá administrativa a povolovací procesy. Tedy opak toho co je u nás.

Petr
9. leden 2018, 11:49

Nesmysl.

Teď bude následovat ještě 20-30 let plnění soláry celého jižního světa, kde se to vyplatí víc než u nás. Česko je nejen daleko severněji s největší potřebou elektřiny v zimě, ale je u nás i nesrovnatelně větší sezóní oblačnost než v tom příbřežním Portugalsku.

Milan Vaněček
9. leden 2018, 13:38

Petře, solární irradiance v Portugalsku je cca 1,8 krát větší než třeba na jihu Čech a Moravy. Takže až cena panelů (neuvažuji celní bariéry, ty časem zmizí) klesne na polovinu, a až zmizí nepřátelství monopolní distribuce u nás vůči FVE, tak už fotovoltaiku v ČR nikdo nemůže zastavit.

Vše by se mohlo urychlit, kdyby stát poslal ty všehoschopné, co umožnili platit z našich peněženek za vygenerovanou kWh 12,50Kč podpory, za mříže a zdanil nemravné zisky narušující hospodářskou soutěž.

Pokles ceny je zákonitý, souvisí s hromadnou výrobou, automatizací a technickým pokrokem ve zvyšování účinnosti fotovoltaických článků. To není o víře či nevíře.

A že cena klesne někdy v průběhu dekády 2020-30 na polovinu je jisté (viz "learning curve").

V Portugalsku už nyní jsou schvalovány projekty FVE bez dotací v úhrnu našich (nejdražších na světě v té době) 2GW výkonu, k nám to přijde později.

Každý přírodovědecky vzdělaný člověk by měl vědět: voda plus CO2 plus energie ze slunce=život na Zemi, veškeré potraviny (fotosyntéza) a v budoucnu i velká většina využívané energie bude na tom založena.

To nelze zastavit, to lze jen oddálit.

Petr Závodský
9. leden 2018, 13:47

Škoda, že se to v ČR nepodařilo oddálit alespoň o 20 let... Bohužel solární lobby a zelení (prý levicoví... ) zařídili jeden z největších přesunů od chudých k bohatým.

A tady opravdu platí, že každá nevyrobená MWh ze solárů je ta nejlepší pro nemajetné obyvatele ČR.

Milan Vaněček
9. leden 2018, 14:59

Škoda, souhlasím s Vámi. Ale to říkejte největšímu a nejvlivnějšímu majiteli FVE v ČR. Víte koho myslím ....

Jan Veselý
9. leden 2018, 16:03

Jsou či byli J.Fisher a P.Nečas "zelení"? V kritické době byli předsedové vlády. Jsou či byli V.Tošovský a M.Kocourek "zelení"? V kritické době byli ministry průmyslu a obchodu.

Petr Závodský
9. leden 2018, 16:31

Pro pana Vaněčka:

ad 1) kolik vlastní ČEZ solárních elektráren v ČR? asi 7% (nebudu Vám to pořád hledat).

ad 2) kolik jich ČEZ developoval (tedy kolik by jich bez ČEZ vůbec nevzniklo) a kolik jich koupil již hotových?

ad 3) kam jdou zisky ČEZ (70% státní rozpočet, tak třeba i Váš důchod), kam jdou zisky z dotací těch zbývajících 90+% solárníků????

Pro pana Veselého:

Celé to protlačil p. Bursík a můžete to do nekonečna rozporovat. Spousta lidí na dotační problém upozorňovala (Vás ani pana Vaněčka jsem mezi nimi nenašel, ale mohu se mýlit, google neví vše ... ale když tak dejte odkaz).

Ano, mohli to zastavit další politici, ale ten rozjetý vlak s pomocí solární lobby už dávno jel svojí rychlostí...

Jen pro připomenutí z rozhovoru s prof. Pačesem ("Pačesova komise"):

Musel jste v této funkci čelit velkým tlakům politiků a lobbistů?

Kupodivu ne. Jediným, kdo na mě vyvíjel nátlak, byl předseda Strany zelených pan Bursík. Byl v té době ministrem životního prostředí a jedním z těch, kdo mě požádali, abych komisi předsedal. Když ale závěry komise neodpovídaly jeho

představám, tak se mě dost hrubě snažil ovlivnit. Především se to týkalo jaderné energetiky. Byl to on, kdo přišel s tou nesmyslnou podporou fotovoltaiky. Také chtěl, abychom se přeorientovali na plyn. Kde bychom dneska byli, kdybychom

museli dovážet tolik plynu z nestabilních států?

Milan Vaněček
9. leden 2018, 18:08

Celá finta největšího tunelu v historii ČR byla ve stanovení nejvyšší výkupní ceny na světě v dané době pro instalace na polích a (ne)snaha vlády a parlamentu to rychle změnit.

Ale musím opakovat: pokles ceny fotovoltaiky je zákonitý, souvisí to s hromadnou výrobou, automatizací a technickým pokrokem ve zvyšování účinnosti. Tedy pravý opak toho, co můžeme říci o výstavbě elektráren jaderných. Proto jsou JE stále dražší. Výstavba více bloků v ČR pak fotovoltaický tunel ještě překoná.

Petr Závodský
9. leden 2018, 18:24

překoná fotovoltaický tunel? Ten nás bude stát 600 miliard? ??? dotací za 2000MWinst výkonu v solárech? tedy cca 2TWh ročně a 20 let.

Jádro 250-300miliard za 2400MWinst a 18TWh ročně po dobu 60 (80) let.

Tak to přepočítejte přes vyrobenou elektřinu a uvidíte co Vám vyjde. Já vím, sluníčko svítí zadarmo, baterie budou zadarmo a svět bude růžový.

Milan Vaněček
9. leden 2018, 19:38

Vidím že počítáte s tím že se tunel nerozšíří na dostavbu Temelína. Jinak vemte v úvahu že současné realizace v Evropě již více než dvojnásobně překročily plánované náklady (Finsko, Francie) a stále ještě nejsouprovozovány. Co se týče vyrobených TWh, u jádra je to těžko předvídatelné, zeptejte se třeba v Japonsku či Německu.

Na druhou stranu o FVE máte jistotu, že nic takového nemůže stát. Proto nejsou v Evropě potíže s “bankability” fotovoltaických instalací, což je zcela rozdílné od stavby JE.

Milan Vaněček
9. leden 2018, 20:18

A to ještě srovnáváme minulost fotovoltaiky s JE hotovou v roce 2035 či později. Když bychom srovnávali minulost, tak navrhuji srovnat třeba fotovoltaický tunel se stavbou a provozem A1 v Jaslovských Bohunicích.

Když chceme srovnávat budoucnost (řekněme 2035) tak musíme porovnat cenu za kterou bude FVE vyrábět v tom roce (cca 20-30 EUR/MWh), bez jakýchkoliv dotací s cenou za kterou pojede nová JE (přinejlepším za 90EUR/MWh).

Není co řešit(aspoň pro ekonomy).

Petr
9. leden 2018, 16:25

Je vidět, že máte obrovskou díru v logice.

Masivně spotřebitelsky dotovat soláry mohlo jen několik nejmagorštějších nebo nejbohatších vlád na světě.

Stavět se ziskem za tržní ceny ovšem po překročení hranice pak naráz může v podstatě celý i rozvojový svět, a víc zaplatí ti, kterým se to víc vyplatí, čili nenasytná Afrika, všeobecně slunečný globální jih a vyspělé státy, které nejvíce používají klimatizace.

Výroba pak bude muset dále obrovsky stoupat, a bude se muset znovu platit výstavba úplně nových továrek, která teď při primárním soustředění na pokles cen kvůli Číně zamrzla.

Čína sama teď přechází na vyšší platy, ozdravování prostředí a přírody co nejvíc pro lidi (aby jim dále z měst neutíkali milionáři a experti do Kanady, Austrálie nebo na Zéland), ale hlavně na samospotřebu, takže levně bude dodávat přednostně sobě, na export už bez velkých zisků končí.

Takže jak říkám Česko s nasazením na skutečně podstatné dodávky ještě bude čekat zhruba 20 let.

Ale samozřejmě by se u nás mohl dříve možná vyplatit třeba výzkum a pak robotická výroba úplně nové generace tenkostěných solárních panelů, a pak prodej do blízké Itálie a Španělska.

Ovšem jen pokud u nás bude dostupná poměrně levná elektřina pro průmysl, a do 24hodin po celý rok. Třeba z Temelína :)

Petr Závodský
9. leden 2018, 13:43

Dobrý den, je to opravdu úplně bez dotací/podpory? Myslím tím platba za odchylku, nezvýhodněný přístup do sítě atd. atd.

Děkuji

PZ

Jinak samozřejmě zajímavá zpráva pro Portugalsko a země s podobnými provozními podmínkami pro soláry. Pro nás je zajímavá zpráva o situaci v USA a jak jaderky drží cenu elektřiny na uzdě a distribuci v provozu.

Lukáš
11. leden 2018, 01:03

Ono v jižních zemích je hlavně malý rozdíl mezi maximem a minimem, jak ve výrobě energie ze slunce/slunečním osvitem, tak požadavkem na energii, protože je zima jak slunko nesvítí. To je obrovská úspora za ukládání elektříny.

Milan Vaněček
9. leden 2018, 15:01

Platí pro staré amortizované jaderky (a stejně mají drahý provoz a žádaji o podporu). Nové už nikdo ani neuvažuje (v USA).

Petr Závodský
9. leden 2018, 16:18

Co do toho taháte jaderky? já se jen ptám autora článku na soláry.

Jinak samozřejmě lžete jako téměř vždy .... jaderky plánuje cca 30 zemí. V USA staví aktuálně 2 bloky a současné počasí jim ukazuje, že je to správná cesta.

C
9. leden 2018, 17:12

Mnoooo mohl bych citovat?

Pro nás je zajímavá zpráva o situaci v USA a jak jaderky drží cenu elektřiny na uzdě a distribuci v provozu.

Petr Závodský 9. ledna 2018 (15:01)

Jaderky v USA jste sem přinesl Vy. Ano, 30 zemí je plánuje, hádat se nebudu, asi to číslo znáte lépe než já, ale bylo by třeba si ty země rozdělit ještě do skupin a odečíst země pochybné které si je objednají, možná zaplatí, ale u kterých jsou na místě pochybnosti o schopnostech je provozovat a starat se o ně.

2 bloky to nevytrhnou, navíc pokud se pamatuji, tak jsou to bloky, které se dodělávají po dlouhodobě přerušené stavbě, práce na AP1000 byly zastaveny, pokud je mi známo. Základ pro budoucnost JE bude to s jakým účtem kdo přijde u bloků rozestavěných v nedávné době a s tím jak byly financovány. Pak by se mělo udělat teprve rozhodnutí o tom jak dál.

Ovšem pořád stojíme před tou horší částí kterou ignorujeme, z čeho zajistíme ty zbylé GW, protože ani nasazení nějakých reaktorů s 1400-1600MW nebude stačit. To by se mělo začít řešit co nejdřív, ale o tom jsme se už před nějakou dobou bavili.

C
9. leden 2018, 17:46

Pardon, 14:43

Vladimír Wagner
9. leden 2018, 18:00

Pan Závodský má na mysli dva reaktory, které se staví v elektrárně Vogtle, a ty jsou typu AP 1000. Práce na nich se nezastavily.

C
9. leden 2018, 20:21

Jasně, vidím, ještě se mi do toho připletl Watts Bar spuštěný loni.

Nicméně další dva reaktory ve V.C. Summer byly zrušeny. Otázka je jestli se někdo po tomto ještě někdo v USA do reaktoru pustí.

C
9. leden 2018, 16:56

Pane Závodský, je to otázka s těmi jaderkami v USA, protože žádají dotace na provoz starých a nové se nějak houfně nestaví, spíš to vypadá na problémy kolem nich.

To není jenom zajímavá zpráva pro jižní státy, to je pro ne přímo výborná zpráva, protože se mohou snadno zbavit nutnosti cokoliv kutat, nebo dovážet, bude jim stačit, tedy z velké části, bude jim stačit vybudovat něco jako Snowy Hydro II a mají po starostech. Občas nějaký ten Egyptský farao... pardon president, vytáhne projekt se zatopením Katarské prolákliny, většinou počítají jenom s tím že se bude na základě výparu, obrovského při té ploše, pouštět voda ze Středozemního moře dolů, pokud se podaří vyřešit problémy s písečnými bouřemi, tak by tam mohli mít pořádnou PVE. Pokud by se zatopila jen polovina a spád byl 50m, pak při maximální době provozu na kolísání 1m mohla mít hltnost 16200m^3/s a výkon 7.5GW Pokud by měla mít schopnost akumulovat jen na 1 den, pak je to PVE s výkonem 52GW! Podrobnosti by bylo třeba prověřit, hladina by musela být tak nízko aby neohrozila oázy atd. Krom přečerpávacího výkonu by k dispozici byl i výkon daný odparem vody.

Otázka je, nemám s těmito zeměmi moc zkušeností, jak tam vypadá odběrový diagram, jak se to á pokrýt z kombinace tohoto a slunce, jestli se chystají na solárně-termické elektrárny... Rozhodně by takový projekt mohl v nějaké formě dost pomoct rozvoji. Problém u těchto velkých akumulačních projektů je asi ten že ještě nikde nestojí a nedá se tak pořádně určit jestli je lepší nižší výkon a dlouhý cyklus, nebo vyšší výkon a možnost turbínového provozu třeba jen dva dny, tedy 48 hodin. Jsou kolem toho sice další omezení, ale zrovna tady by prakticky žádná moc neexistovala, krom opatření na ochranu živočichů v moři a v jezeře.

Jaderky budou mít myslím čím dál tím více problémů, pokud se jim nepodaří výrazně zlepšit parametry ceny a výstavby, musí se to dostat do takové situace aby se minimálně vyplatilo nové stavět, pak se nějaké místo už na výstavbu najde, horší je že se prostě nějak nedařilo a pořád nedaří to udělat dostatečně finančně zajímavě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se