Domů
Elektrárny v Evropě
Výbuch v jaderné elektrárně Flamanville nezpůsobil únik radiace
EPR Flamanville

Výbuch v jaderné elektrárně Flamanville nezpůsobil únik radiace

Z jaderné elektrárny na západě Francie byl dnes dopoledne ohlášen výbuch, při kterém se podle místních úřadů lehce zranilo pět lidí. Incident byl do hodiny vyřešen a obešel se bez úniku jaderného materiálu. Elektrárna je na pobřeží u města Flamanville.

Úřady departementu Manche Jacques Witkowski oznámily, že v elektrárně vybuchl větrák.

„Nebyl v jaderné zóně a vše už skončilo. Záchranáři odjíždějí,“ řekl v 11:00 Witkowski.

Výbuch se ozval kolem desáté hodiny.

„Je to technická, nikoli jaderná nehoda. Nebyla vážná,“ dodal Witkowski.

Podle úřadů na místě vznikl požár a objevil se kouř, jímž se přiotrávilo pět lidí. Jeden ze dvou reaktorů byl po explozi odstaven.

V elektrárně, jež patří energetické firmě EDF, jsou dva tlakové reaktory z let 1986 a 1987, z nichž každý vyrábí 1,3 gigawattů elektřiny. Buduje se třetí reaktor, který má být dokončen příští rok.

jaderná elektrárna flamanville
Ilustrační foto

Nehoda postihla před třemi lety i nejstarší francouzskou jadernou elektrárnu ve Fessenheimu. Dva její jaderné reaktory byly tehdy dočasně odstaveny z provozu.

První poté, co byla zjištěna netěsnost v potrubním přívodu vody, druhý pár dní nato, když se náhodně uzavřel ventil, který řídí přívod páry do turbíny, což způsobilo automatické zastavení provozu.

Německé ministerstvo životního prostředí Francii loni vyzvalo, aby elektrárnu ve Fessenheimu uzavřela. Německý deník Süddeutsche Zeitung k tomu napsal, že nehoda v elektrárně byla vážnější, než se uvádělo. Francie plánuje uzavření této elektrárny po roce 2018.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(15)
Milan Vaněček
10. únor 2017, 09:30

Pořád jsem čekal, že nám k tomu pan Wagner něco odborného řekne, marně, informace na internetu taky velmi skoupé a nic neříkající (větrák o průměru deset cm jako mám v digestoři nebo několik metrů?). Vypadá to na obvyklou jadernou strategii-nic neříci, vše bagatelizovat. A pak si většina lidí myslí: to tam mají pěkný nepořádek, asi jako v Dukovanech....

Lukáš Brandejs
10. únor 2017, 10:01

Většina rozhodně ne, pane Vaněčku. Vy asi ano, ale vždy mám problém s lidmi, kteří mluví za ostatní..

C
10. únor 2017, 11:34

Promiňte, pan Vaněček má v něčem pravdu, toto mlžení má neblahý dopad na obraz jaderných elektráren a může zavdávat podezření že se nedodržuje všechno jak by mělo. U nás se nic nepíše, ale když jsem procházel internet tak snad se mělo jednat o nějaký, který má spojitost s kondenzátorem. Ale je to na úrovni JPP.

Petr Závodský
10. únor 2017, 12:07

Dobrý den, nehledejte v tom žádné senzace nebo zamlčování. Požár na strojovně, (tedy sekundární nejaderné části).

Na Temelíně musíme do Rakouska musíme oznamovat každý požár a výjezd hasičů. Jeden z posledních byl pikantní, výjezd k spálenému větráku na WC... oznámen do Rakouska a tam již se toho chytla média... Požár na Temelíně.

Rozhodně to nechci to zlehčovat, ale na rozdíl od chemiček, průmyslu... máte z jaderek téměř on-line informace.

podle kolegů z EdF (finální závěry ještě nejsou) mohlo jít o zkrat a následný požár, s tím, že zafungovala požární signalizace, ale 5 lidí se nadýchalo zplodin.

Pana Vaněčka to nezajímá jako fyzika, ale jako argument proti jádru. Ale s ním to nemá cenu rozebírat když si plete jaderné zbraně s jadernou elektrárnou...

Milan Vaněček
10. únor 2017, 12:22

Pane Závodský, ptal jsem se na to jaký to byl větrák. Byl to ten jako u Vás v Temelíně nebo něco většího?

C
10. únor 2017, 12:27

Samozřejmě zkrat se může stát, možná si toho média, když zjistila že žádný ohňostroj nebude, přestala všímat, ale i tak mohli už na začátku říct, že vyhořel ventilátor od toho a toho, dlouho všude, a do dneška to tak asi je, bylo jenom že došlo k požáru a elektrárna se odstavila.

Do Vídně se myslím před nějakou dobou hlásil i guláš, ze Šumavského divočáka, jestli se nepletu, ne? :)

Lukáš Brandejs
10. únor 2017, 13:50

Tak tak.... Upřímně řečeno i požár gum na skládce má z hlediska životního prostředí větší negativní dopad. Jen to není tak sledováno, jako cokoli v JE.

Petr Závodský
10. únor 2017, 15:23

Pane C, je to tak, že média zahlásí "výbuch/požár v elektrárně" a mají sledovanost, ale pak zjistí, že není o čem psát.

Máte pravdu, i v jiných oblastech kdy se dozvíme o problému ... pak "pátrám" jak to dopadlo, ale pokud to není katastrofa, tak o tom nikdo nepíše. Bohužel, pozitivní zprávy moc netáhnou (myšleno obecně).

Uvidíme, co k tomu řeknou kolegové z EdF. Jinak přiznávám, že přesně nevím co to bylo za zařízení.

C
10. únor 2017, 16:28

Souhlasím média dělají to co mají dělat komici a divadelníci a pátrání aby dělal člověk sám. :( Je to bohužel příliš o penězích a neumí si někdy představit dopady toho co dělají. Mimochodem víte jak říkají tomu co dělají? Infotaiment - kombinace zábavy a informací, asi něco jako když Homer zkřížil rajče a tabák.

Myslím že novinařina nikdy asi nebyla moc o tom že by se reportovalo hlavně to dobré, ale zaměření se na násilné činy a katastrofy je už moc. Význam má živě reportovat o tom, když reaktor totálně ujede a existuje vážné ohrožení, ale toto mohlo počkat na nějakou tiskovou zprávu, kde by se už řeklo sice že se neví co byla příčina, ale co asi byla příčina a co že to hořelo. Jestli větrák na záchodě, nebo ventilátor udržující někde v kritické sekci podtlak, nebo něco co zajišťuje přijatelný vzduch pro zaměstnance.

Milan Vaněček
28. únor 2017, 18:58

Pane Závodský, tak ve Flamanville to asi nějaký větráček na záchodě nebyl, jako v Temelíně, když bude odstavena nejmíň do konce března. Bagatelizací problémů s JE děláte jaderné energetice medvědí službu.

Ondra
28. únor 2017, 20:01

Pane Vanečku, kdybyste nebyl línej (nebo slepej), tak si přečtete, že pan Závodský přiznává, že neví, na kterým zařízení se závada stala. Nikdo tady určitě žádný rizika nebagatelizuje. Opět tady jenom dokazujete, že nejste schopnej dohledat si informace - stačí kouknou sem edf.fr/groupe-edf/nos-energies/carte-de-nos-implantations-industrielles-en-france/centrale-nucleaire-de-flamanville/actualites/depart-de-feu-rapidement-maitrise-dans-la-partie-non-nucleaire-de-l-unite-de-production-ndeg1-de-la-centrale-edf-de-flamanville - podle všeho se jednalo o závadu na ventilátoru u alternátoru, tzn. ve strojovně v nejaderný části. Tohle se může stát v každý tepelný elektrárně a k "jaderný" havárii to má asi stejně tak blízko, jako porouchanej motor v autě ... Co víc, jedinej, kdo tady dělá opakovaně medvědí službu, jste Vy. Tím, jak se tady (myslím obecně v diskuzi) vyjadřujete, tak dalšímu rozvoji OZE opravdu jenom škodíte. To si jako myslíte, že Vás bere někdo vážně???

C
9. únor 2017, 12:26

Doufejme, že je to jenom chyba techniky, exploze rozvaděče, vyteklé olejové náplně nějakého podružného zařízení, i nedbalostní příčina by byla lepší, než pokud by se jednalo o záměr. To by pak mohlo znamenat že by potenciálně byly v ohrožení i další zařízení.

C
9. únor 2017, 15:50

Dobrý den, měl bych menší dotaz na správce stránek, nebo někoho, kdo ví o fungování systému.

Ráno, když se tu článek objevil jsme pod něj napsal komentář, jak se dívám, text byl aktualizován a komentář zmizel. Mizí celý komentářový strom po aktualizaci článku, nebo byl původní nahrazen novým, u kterého z pochopitelných důvodů je jiný komentářový strom?

Mimochodem jsou nějaké další informace, co by to mohlo být? Jestli nějaký rozvaděč (slyšel jsem o tom co umí udělat trojfázový proud když něco spadne do svorkovnice motoru, před několika lety vybuchla indukční pec), nebo nějaká olejová náplň něčeho, třeba podružného transformátoru, nebo se jednalo nedej bože o záměr?

Martin Voříšek
9. únor 2017, 17:54

Zdravím, o který komentář jde (není to ten již zobrazený výše?)? Podle všeho by se neměly komentáře mazat při aktualizaci příspěvku. Kdyžtak mi prosím napište na info@oenergetice.cz, abych se pokusil komentář dohledat. Díky, MV

C
9. únor 2017, 19:43

Ano, byl to ten, který je nyní zobrazený nahoře. Z nějakého důvodu se mi první zobrazil a po nějaké době, kdy jsem mezi tím restartoval prohlížeč, tak opět zmizel.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se