Akumulátory Tesla v jižní Kalifornii jsou schiopny napájet zhruba 15 000 domácností po dobu přesahující čtyři hodiny. Zdroj: Tesla

Bloomberg: Muskovo řešení energetické krize Jižní Austrálie by bylo velmi výnosné

Podle agentury Bloomberg by bateriový systém pro vyřešení energetického problému v australském státu Jižní Austrálie měl být velmi výnosný. Jedním z důvodů výnosnosti je i schopnost Tesly zprovoznit zařízení do 100 dnů od podepsání kontraktu.

Minulý týden Elon Musk nabídl Jižní Austrálii, která se nachází v energetické krizi, instalaci 100 MW baterií do 100 dnů. V případě, že by se výstavba zpozdila, dodá Tesla baterie zdarma. Samotná nabídka proběhla v twitterové diskusi mezi Muskem a australským podnikatelem Mikem Cannonem-Brooksem. Na základě této diskuse došlo k telefonnímu hovoru mezi Muskem a předními australskými politiky, včetně premiéra Malcolma Turnbulla. Svůj zájem o podobné bateriové úložiště projevil následně i ukrajinský premiér Volodymyr Hroisman.

Podle analýzy Bloomberg New Energy Finance (BNEF) by taková dohoda nejen zmírnila výpadky v Jižní Austrálii, ale navíc byla při předpokládaných nákladech okolo 220 milionů australských dolarů také zisková. Ceny baterií klesají velmi rychle, od roku 2014 téměř o polovinu, a podobné mega projekty se objevují stále častěji po celém světě.

V diskusi na Twitteru Musk poprvé veřejně odhalil ceny Tesly pro své akumulátory – 250 dolarů za kilowatthodinu při nasazení ve velkých projektech. K těmto nákladům je nutné připočíst náklady na přepravu, instalaci a související hardware, které jsou velmi proměnlivé. Jsou také velmi významné, protože z celkových nákladů mohou činit více než polovinu.

Podle BNEF je cena za akumulátory od Tesly v souladu s tím, kam ceny baterií v roce 2017 směřují. Podle odhadů BNEF, by celé řešení pro Jižní Austrálii přišlo na zhruba 422 dolarů za kWh, nebo 169 milionů dolarů při celkové kapacitě 400 MWh.

Klesající ceny průmyslových bateriových systémů. Ceny Tesly se pohybují okolo předpokládané ceny v roce 2017. Zdroj: Bloomberg

Klesající ceny průmyslových bateriových systémů. Ceny Tesly se pohybují okolo předpokládané ceny v roce 2017. Zdroj: Bloomberg

Vnitřní výnosové procento 18-29 %

Až do nedávné doby byly baterie mnohonásobně dražší než elektrárny na zemní plyn, které mohou zastat podobnou roli ve vykrývání špiček spotřeby a reakci na proměnlivou výrobu větrných a solárních elektráren. Současný plán Jižní Austrálie je řešit svůj energetický deficit především prostřednictvím výstavby státem vlastněné plynové elektrárny o výkonu 250 MW společně právě s výstavbou úložišt energie. Ty mají sloužit pro ukládání přebytečné energie z obnovitelných zdrojů energie, ze kterých region získává 41 % elektrické energie.

Podle BNEF by 400MWh projekt Tesly měl být pro Jižní Austrálii velmi výnosný s vnitřním výnosovým procentem mezi 18 a 29 procenty. Výpočty se zakládají na velkoobchodním prodeji elektřiny a příjmech ze poskytování síťových služeb, pro které se baterie obzvláště dobře hodí.

Výnosy jsou z velké části závislé na rychlosti výstavby baterií. Velkou výhodou Tesly je schopnost zprovoznit zařízení do avizovaných 100 dní. To je důležité, protože zisky závisí zejména na tom, že ceny elektřiny v jižní Austrálii zůstanou vysoké. Zisky projektu budou klesat se zprovozněním dalších projektů pro skladování elektřiny, plynových elektráren a zvyšováním přenosové kapacity vedení do nedaleké Victorie.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *