Domů
Akumulace energie
EIB schválila půjčku pro evropskou "Gigafactory" na lithiové baterie

EIB schválila půjčku pro evropskou "Gigafactory" na lithiové baterie

Představenstvo Evropské investiční banky (EIB) schválilo úvěr na výstavbu a provoz evropské továrny na výrobu lithium-iontových bateriích, která má vyrůst ve švédském městě Västerås. Půjčka ve výši až 52,5 milionů EUR (1,3 miliard Kč) přispěje na výstavbu demonstračního závodu spolufinancovaného švédskou vládou, jehož součástí bude i výzkumné centrum.

Demonstrační továrna společnosti Northvolt, jejíž výstavbu společnost plánuje zahájit v nejbližších měsících, má prokázat komerční životaschopnost konceptu. Baterie budou určeny pro použití v dopravě, pro stacionární úložiště a nasazení v průmyslovém a spotřebitelském sektoru.

Továrna bude rovněž zahrnovat i výzkumné centrum, celkově vytvoří pracovní místa pro 300 až 400 zaměstnanců. Spuštění demonstrační továrny je klíčovým krokem pro vytvoření velkokapacitní továrny na lithium-iontové baterie ve městě Skellefteå, jejíž roční výrobní kapacita má dosáhnout až 32 GWh – pro srovnání, Gigafactory americké Tesly má po svém dokončení ročně vyrábět baterie o kapacitě až 35 GWh.

„Evropa se rychle přesouvá k elektrifikaci. Cílem společnosti Northvolt je vybudovat nejzelenější baterii na světě, která umožní tento přechod. S podporou Evropské investiční banky a Evropské unie jsme nyní o krok blíž k vytvoření konkurenceschopného evropského hodnotového řetězce výroby baterií,“ uvedl Peter Carlsson, výkonný ředitel společnosti Northvolt.

Evropa si musí ukrojit svůj podíl na trhu

Výstavba švédské továrny bude spolufinancována prostřednictvím evropského fondu InnovFin, kterým Evropská komise podporuje inovativní demonstrační projekty v oblasti transformace energetických systémů, včetně technologií obnovitelných zdrojů, inteligentních energetických systémů, akumulace energie či zachycování a ukládání uhlíku (CCS), což jim pomáhá překlenout propast mezi fází demonstrace a jejich komercializací.

Prostřednictvím úvěrů, finančních záruk či jiných způsobů mohou autoři projektů čerpat podporu od 7,5 do 75 milionů EUR.

Podle Maroše Šefčoviče, místopředsedy Evropské komise a eurokomisaře pro energetickou unii, jsou baterie strategickou součástí konkurenceschopnosti EU a je potřeba podchytit rostoucí evropský trh, který má do roku 2025 dosáhnout hodnoty až 250 miliard eur ročně. Podle slovenského místopředsedy Komise je tak nezbytné využívat všechny dostupné nástroje na národní i unijní úrovni, jakým je i fond InnovFin.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(16)
Vinkler
14. únor 2018, 07:28

Tesla má potíže, startup má potíže a Evropa hrdě vstříc leje peníze. No lepší než na pozitivní diskriminaci. https://oenergetice.cz/elektrina/americky-startup-neuspel-uzavre-svou-tovarnu-velkokapacitni-baterie/

Milan Vaněček
14. únor 2018, 09:26

Nové technologie měly VŽDY potíže při zavádění do hromadné výroby. Ať to bylo letectví, automobilismus, počítače, ... A "staré, zaprděné" technologie se mohly posmívat, až do doby jejich neslavného konce.

Petr
14. únor 2018, 10:03

Od toho byly už před staletímy v Evropě ideálně vymyšleny akciové společnosti, aby mohli lidé, co tomu věří a budou si investici kontrolovat před podvodníky, dobrovolně investovat prachy do budoucích technologií, a firma je vyrábějící mohla být několik prvních let ve ztrátě.

Jenže dneska na Západě už většina akciovek slouží jen burzovním spekulantům, aby mohli jejich akcie pár let za draho prodávat, pak vyvolat krizi a po letech je levně skupovat, a to opakovat v dlouhodobých cyklech, až se na poctivou výrobu na Západě většina lidí vykašle a většina výroby nakonec i s výzkumem přejde do Číny.

Naopak dnešní EU preferované byrokratické dotace vybízejí hlavně k plýtvání a rozkrádání.

Martin Pácalt
14. únor 2018, 11:54

Nejste náhodou neomarxista?

Pete
14. únor 2018, 18:53

Spíše je problém, že firma uvěřila různým vizionářům, kteří předkládají jasné vize nejbližší skvělé budoucnosti a ono je to tak, že zatím se baterka bez mohutné dotace nevyplatí. Ale brzy to přijde. V EU už se chystají mohutné dávky i do tohoto odvětví.

Vinkler
14. únor 2018, 09:53

Máte pravdu, když to zkusí -asi se to nepovede, když to nezkusí, tak se to nepovede určitě.

I průkopníci slepých uliček jsou důležití.

Michal
14. únor 2018, 10:30

Proč zrovna Švédsko? Je snad v EÚ členský stát kde by byly náklady na takovou továrnu vyšší?

Milan Vaněček
14. únor 2018, 11:42

Protože historicky Švédsko a Švýcarsko stálo vždy v čele strojírenských a energetických inovací (viz ABB). A stojí i nyní, na rozdíl od Čech a Moravy. Když máte drahou práci jako švédi a švýcaři tak musíte vyrábět něco s nejvyšší přidanou hodnotou.

Pete
14. únor 2018, 19:15

A je to opravdu tak? Není to spíš tím, že ve Švýcarsku se pomoci historicky unikátnímu systému ukládání peněz od loupežníků a kohokoli z celého světa podařilo nahromadit nepřeberné množství finančních prostředků a pomocí akvizic skoupit ty nejlepší firmy s unikátním know-how. Zároveň se tyto firmy s drahými výrobky často snaží udržet vysokou "přidanou hodnotu" pomocí kartelových dohod, protože v normální konkurenci nemají šanci. Váš nekritický obdiv Švýcarska mi připomíná lásku k Sovětskému svazu z 50 let. Samozřejmě to je s nadsázkou. Sjezdovky, hodinky, čokoláda atd. to je opravdu super.

Milan Vaněček
14. únor 2018, 19:54

To o čem jsem psal, je jak to bylo koncem 19. století, třeba když se stavěla největší elektrárna tehdejšího světa na niagarských vodopádech a do soutěže o zakázku se přihlásily 3 švýcarské a 3 americké firmy, názvy některých jsou pojmy dodnes (Oerlikon a Brown Boveri z CH a Westinghouse a General Electric z USA).

Co se týče fotovoltaiky, výroba slunečních článků ve Švýcarsku úspěšná nebyla (jsou moc levné, nízká marže) ale ve výrobě automatických výrobních linek do především čínských továren jsou Švýcaři a Němci světová špička (a zde jsou realizované zisky obrovské, zvláště při prodeji s know how, zabezpečeném špičkovým výzkumem).

Jinak ve Švýcarsku (znám jenom jeho frankofonní část) je více věcí k následování, nejen to co uvádíte.

Jan Veselý
14. únor 2018, 13:05

Protože to je nápad Švéda, on si to dokázal vymyslet a prosadit. A ve vysoce automatizované výrobě, jako bude ta továrna na baterky, nepotřebujete levné "bigoše", potřebujete pár výborných techniků, kteří se postarají, aby vše hladce běželo. Švédi si v preciznosti s Němci či Japonci nezadají, a nekradou.

energetik
14. únor 2018, 16:16

Takže je dobře že si nevybrali ČR, tady bude dost problému s dalším chystaným jaderným tunelem. Tesla tu prý také něco chystala, ale to už také utichlo a ani se nedivím.

Martin Hájek
15. únor 2018, 09:16

Tesla bude moc ráda, když neskončí v bankrotu.

Petr
14. únor 2018, 14:41

Dělají to v oblasti, kde jsou v EU nejdostupnější suroviny a levná elektřina, plus hodně velká zima z pustin odrazující západoevropské bandy loupeživých muslimů.

Peppa
14. únor 2018, 16:12

Ve Švédsku je nějaké lithium nebo kobalt?

Jan Veselý
14. únor 2018, 16:33

Kvalitní přístavní infrastruktura, tj. možnost levného dovozu odkudkoliv ze světa.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se