Výkon bateriových úložišť v Německu prudce roste, letos se má zdvojnásobit

Německý trh bateriové akumulace elektřiny v posledních letech prudce roste, v letošním roce by podle predikce tamní Asociace pro akumulaci energie (BVES) měl celkový výkon bateriových úložišť v Německu dosáhnout až 700 MW. Růst trhu táhnou jak velké baterie určené pro stabilizaci sítě, tak domácí bateriová úložiště.

Podle asociace BVES by měl výkon velkých bateriových úložišť v Německu dosáhnout do konce letošního roku zhruba 323 MW, dalších 110 MW má přibýt na začátku roku 2019. Růstu trhu významně pomáhají i německé domácnosti – výkon domácích úložišť má podle konzultační společnosti Team Consult letos vzrůst na 385 MW, tedy zhruba o třetinu ve srovnání s loňskými 280 MW, uvádí agentura Platts. Kromě výkonu je druhým významným parametrem úložišť jejich akumulační kapacita, tu však společnosti v tomto případě neuvádí.

Trhu pomáhá pokles cen baterií a růst výkonu v OZE

Jednou z hlavních hnacích sil trhu je pokles cen baterií, které od roku 2014 podle německé skupiny BSW zlevnily na polovinu. Podle BSW je nyní každá druhá střešní fotovoltaická elektrárna v Německu instalována v kombinaci s bateriovým úložištěm.

Německo je s rostoucím instalovaným výkonem v solárních a větrných elektrárnách, jenž by měl v nadcházejících měsících přesáhnout hranici 100 GW, klíčovým trhem pro rozvoj bateriové akumulace. Podle asociace BVES by německá vláda měla pro zlepšení integrace bateriových úložišť na trhu s elektrickou energií usnadnit přístup těmto zařízením na vyrovnávací trh a snížit jim síťové poplatky.

V současné době největší německý projekt bateriového úložiště o výkonu 48 MW a kapacitě zhruba 50 MWh vzniká u města Jardelund ležícího na hranici s Dánskem. Spuštění úložiště je plánováno na letošní druhé čtvrtletí.



8 odpovědí na Výkon bateriových úložišť v Německu prudce roste, letos se má zdvojnásobit

  1. Milan Vaněček napsal:

    Výkon fotovoltaiky 700MW byl v Německu před 15 lety. Z toho by vyplynulo, že bateriová úložiště zaostávají ve svém rychlém růstu cca 15 let za fotovoltaikou. Ale jsem si jist že elektromobilita toto časové zpoždění sníží i pod 10 let v přištím desetiletí.

    • Martin Pácalt napsal:

      Tento argument používáte opakovaně a podle mě není správný. Elektroauta vám mohou pomoct s přebytky, stacionární baterie se ale přece staví pro přebytky a následné nedostatky energie – tedy systém nalej/vyjel. U elektroaut režim „vylej“ probíhá za provozu a ne v garáži na drátech.

      • Jan Veselý napsal:

        Hlavní argument je tady postaven na už 70 let známém faktu, že masová produkce zlevňuje výrobky. U baterií je to tuším okolo 20% ceny dolů automaticky při zdvojnásobení produkce. Když budou do produkce baterií investovat dva průmyslové obory (elektroenergetika, automobilový průmysl), mnohem rychleji překonají ono nepříjemné období, kdy jsou teď ještě relativně drahé. Obzvláště když teoretická plná saturace obou nových trhů znamená odhadem 1000x vyšší objem produkce než dnes a pokles nákladů na desetinu těch současných.

        • Martin Pácalt napsal:

          „A vy zase bijete černochy!“ …abych to drobátko posunul. 😉

          • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

            Myslíte, že by se Němcům nelíbilo mít nějakých 40 GW výkonu ve stacionárních úložištích?

        • Petr napsal:

          Vy děláte jako by automobilky a elektrárenská sdružení skutečně investovali do výzkumu a výrobců baterií, ale tak to přece není, ve skutečnosti od nich jen nakupují ty bateriové články.
          A ty nakupují v takovém množství jaké je výhodné za tu aktuální cenu cenu nasadit to buď přenosové sítě nebo aut.

          Takže správné řešení měly být státní investice do technického a chemického školství, podpora vědeckých projektů zaměřených na baterie, a případně zainvestování místních bank do vzniku kontinentálních výrobců baterií, jak to udělala Čína.

          A né akce EU na šílené předpisy, které donutili nejdřív všechny evropské výrobce aut k podvodům, a vydělali na tom hlavně USA přez multimiliardové pokuty a spekulanti díky několikaročnímu rychlému poklesu cen akcií chycených automobilek.

          • Jan Veselý Jan Veselý napsal:

            Odkud budou kupovat články automobilky? Od Samsung SDI, LG Chem, Panasonicu, … Odkud se budou kupovat články na stacionární úložiště energie? Od těch samých. Tihle budou investovat do vývoje lepších a levnějších Li-ion baterií. Omlouvám se za nepřesné vyjádření. automobilky a výrobci stacionárních úložišť elektřiny vytvoří trh pro baterie s velkým růstovým potenciálem. Ten trh zaplní zmíněné firmy a další jim podobné.
            Ty stání investice do školství a do výzkumu jsou fajn, ale přímo nevyprodukují levnější baterie. Mají jistou šanci na nalezení radikální jiného a lepšího chemismu baterií. Ale už teď je jasné, že příštích 10-20 let budou dominovat Li-ion chemismy.

          • Milan Vaněček napsal:

            Petře základem komerčního úspěchu je velký počet potenciálních zákazníků. Nejlépe v miliardách. Proto ten úspěch a rychlý rozvoj třeba chytrých telefonů.
            No a potenciálních zákazníků fotovoltaiky i elektromobilů jsou také miliardy, velkoseriová výroba nese zlevňování což prvý prokázal Henri Ford a technologický pokrok jde s tím ruku v ruce.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *