Domů
Akumulace energie
Železnice jako úložiště energie budoucnosti (video)

Železnice jako úložiště energie budoucnosti (video)

Historicky první komerčně provozované železniční úložiště energie bude postaveno v průběhu roku 2017 v americké Nevadě. Na trh s podpůrnými službami se tak dostane zařízení o výkonu 50 MW, které umožní vykrývat odběrové špičky a také ukládat přebytečnou energii především z obnovitelných zdrojů.

Koleje a lokomotivy namísto potrubí a turbín

Pro ukládání elektrické energie z důvodu vyrovnávání výroby a spotřeby sloužila jako hlavní médium během posledních sto let voda v přečerpávacích vodních elektrárnách. Potenciální energii hmoty v gravitačním poli dokáže stejně dobře využít také železnice. Americký patentovaný systém Advanced rail energy storage (ARES), který bude během příštího roku spuštěn v Nevadě, může být velmi zajímavou alternativou k tradiční technologii přečerpávacích elektráren.

V případě systému ARES se ukázalo, že pro pokrok v oblasti ukládání energie není třeba vývoj nových technologií, slitin, sloučenin ani elektrolytů. ARES totiž vhodně kombinuje existující a časem prověřené technologie, když využívá možnosti provozovat elektromotor také jako generátor. Elektromotor spotřebovává energii potřebnou pro zdolání daného výškového rozdílu. Naopak při jízdě směrem dolů pracuje jako generátor a přeměňuje tak zpět potenciální energii na elektrickou, která je dodávána do sítě.

Škálovatelnost, účinnost a náklady mají hovořit ve prospěch ARES

Podle webové prezentace projektu jsou výhody technologie především snadná škálovatelnost od desítek megawattů až po jednotky gigawattů a schopnost zajišťovat frekvenční a napěťovou stabilitu sítě, kterou zhoršují především fotovoltaické elektrárny. Účinnost systému ARES, který dokáže do sítě dodat plný výkon za méně než 10 vteřin, je 80 % (cyklus nabití a vybití). Účinnost přečerpávacích elektráren se pohybuje okolo 75 %.

Podle tvůrců projektu ARES jsou výdaje na jejich systém zhruba 60% ve srovnání se stejně výkonnou přečerpávací elektrárnou. Vzhledem k tomu, že projekt na výstavbu 50 MW systému ARES dostal stavební povolení od nevadských úřadů, bude možné si veškeré proklamované parametry této technologie prakticky ověřit. Zároveň tak bude možné odpovědět na otázku, zda se nakonec tahounem probíhající energetické revoluce nestane obyčejná lokomotiva.

Úvodní fotografie: ARES

Ad

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Pete
11. květen 2016, 08:45

Zajímavé řešení. Odhaduji ve srovnání s využitím vody o hodně nižší investiční náklady, ale následně vysoké náklady na údržbu a provoz zařízení. Je to věc kalkulace a následného ověření v provozu co se vyplatí. Přece jenom má voda výhodu, že se nemusí mazat. m x g x h - bude platit stejně. Jen čekám, kdy se ozvou výrobci výtahů, vysokozdvižných vozíků apod, že vlastně také umí být akumulační baterie ;-)

Mikeš
11. květen 2016, 09:47

Navíc přečerpávačka potřebuje jeden motor/generátor a je "jedno" kolik vody přečerpá, tady bude (dle videa) mít každý vagon svůj motor, to se asi prodraží? A s tím poroste zřejmě i cena údržby, ale jak jste psal nápad je to pěkný :-) já přemýšlím kam zapadli všechny nápady se setrvačníky už je dlouho ticho po pěšině..

Kudlička
11. květen 2016, 13:15

Opět jeden nesmyslný projekt, kterého se chytají energetičtí senzacechtivci.

Zařízení, o kterém se tu povídá, nemůže přinést reálný efekt už jen kvůli ztrátám v napájení, v pohonech, v rekuperačních měničích a hlavně ve výrobních a provozních nákladech.

Ale vést debatu o složitých technických zařízeních s humanitně vzdělanými je obtížné...

Tomáš Molek
11. květen 2016, 20:22

Podle: "Well-to-wheel analysis for electric, diesel and hydrogen traction for railways" je účinnost elektrického pohonu lokomotivy 76 % (započteny Jouleovy ztráty v napájecích kabelech, ztráty transformátoru, ztráty ve výkonové a řídící elektronice, tření). Budeme-li uvažovat principiálně stejnou velikost ztrát v režimu generátoru dostáváme se na celkovou účinnost nabití a vybití 57,7 % a to se bavíme o systému, který není primárně navržen a optimalizován pro ukládání energie.

Nepředpokládám, že vedle každého větrníku a fotovoltaické elektrárny bude "přečerpávací železnice". Rozhodně se ale lokality jako Nevada či Kalifornie jeví z mého pohledu jako racionální možnosti pro ověření funkčnosti této aplikace. Hlavní výhody tohoto regionu pro otestování železniční akumulace jsou především nedostatek vody, pro klasické přečerpávací elektrárny, výrazný nárůst instalovaného výkonu v intermitentních zdrojích (FVE, VtE) a stále ještě nekonkurenceschopné bateriové akumulátory.

I kdyby to měla být slepá ulička lidského poznání, tak se to na pilotním projektu otestuje a může se prohlásit: "Tudy ne! Přátelé." Ale někdo tuto slepou uličku prozkoumat musel.

Dle čeho soudíte, že máte tu čest s humanitně vzdělanými diskutujícími? Minimálně pokud jde o autory, kteří publikují na tomto webu, humanitně vzdělaných je mezi nimi jako šafránu ;)

Tomas Jirka
7. květen 2016, 09:38

Tohle mi prijde fakt zajimave reseni akumulace (nerikam, ze spatne) :D

nikdo
7. květen 2016, 17:10

Idealni reseni pro domaci akumulaci :-))

Obavam se ze toto reseni bude narazet na podobny odpor jako precerpavaci elektrarny, prijdou argumenty ze to hyzdi krajinu a je to nebezpecne, nikdo to nebude chtit na svem prahu coz pri hustote osidleni v stredni evrope znamena ze to bude mozne postavit jen tam kde uz stoji nevyuzivana trat, dalsi moznost bude postavit to v tunelu aler tim se to znacne prodrazi.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se