Domů
Elektřina
Cena elektřiny v železniční dopravě významně vzroste. České dráhy si připlatí 400 mil. Kč
Vlak SC Pendolino

Cena elektřiny v železniční dopravě významně vzroste. České dráhy si připlatí 400 mil. Kč

Elektřina
1 komentář
10. prosinec 2018, 15:48
ČTK

Nové ceny trakční elektřiny a také nová metoda rozpočítávání její spotřeby výrazně zvýší výdaje tuzemských železničních dopravců na spotřebu elektřiny. U Českých drah se náklady v příštím roce zvýší o téměř 400 milionů korun, další dopravci počítají s růstem výdajů o desítky milionů korun. Vyplývá to z vyjádření dopravců na dotaz ČTK. Cena trakční elektřiny, kterou odebírají zejména elektrické vlaky a kterou bude od příštího roku poprvé zajišťovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se meziročně zvýší zhruba o 15 procent na téměř 2395 korun za megawatthodinu.

České dráhy odhadují, že letos zaplatí za trakční elektřinu zhruba 1,3 miliardy korun.

„Příští rok odhadujeme, že celkové náklady na trakční elektřinu budou o cca 400 milionů vyšší než letos. Je to jednak dáno vyhlášenou cenou SŽDC a jednak také změnou metodiky rozpočítávání spotřeby mezi dopravce,“ uvedl mluvčí podniku Radek Joklík.

Podobný růst očekávají soukromí dopravci, u nichž se vzhledem k nižšímu provozu jedná o nižší částky.

Leo Express podle mluvčího Emila Sedlaříka očekává v příštím roce nárůst výdajů až o 25 procent, letos dopravce podle odhadů zaplatí za trakční elektřinu asi 25 milionů korun. O desítky milionů korun by se měly zvýšit provozní výdaje u RegioJetu.

Dodávky trakční elektřiny dosud na železnici zajišťovaly České dráhy. Od příštího roku převezme tuto povinnost správa železnic, která zavede nový způsob zúčtování spotřeby, tzv. hybridný model. Tento způsob výpočtu by podle správy železnic měl více reflektovat hnací vozidla, která jsou vybavena systémem měření spotřeby trakční elektřiny a vozidla bez tohoto systému.

To by mělo zajistit, že dopravci budou platit za skutečně odebranou trakční elektřinu, zatím však pouze u vozidel, které tento systém mají. Dosud je spotřeba rozpočítávána podle podílu na dopravě. Nový systém by podle SŽDC měl také zohlednit technické ztráty a vliv ročních období.

Dopravcům se od příštího roku více vyplatí například i investice do systémů na rekuperaci energie, která vrací část energie nahromaděné například brzděním zpět do sítě. Dosud byly tyto úspory rozpočítávány mezi dopravce bez ohledu jejich skutečného podílu.

Podle SŽDC dokážou osobní zastávkové vlaky takto vrátit až 20 procent energie. U Českých drah je tímto systémem vybavena zhruba třetina vozového parku na elektřinu, u RegioJetu polovina a u Leo Expressu všechny vlaky.

SŽDC se letos na dodávkách elektřiny pro trakci dohodla se společností Amper Market, kterou vybrala v rámci energetické aukce PXE. Dosud byla dodavatele trakční energie firma ČEZ.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Petr
11. prosinec 2018, 11:44

Jo tohle jsou zrovna obory ve kterých by měla být EU nejaktivnější, ale v nich nejvíc chrápe, a raději se přednostně věnuje věcem jako je převýchova původních obyvatel, aby poslušně vymřeli, a přenechali místo potřebnějším a do budoucna snáze zadlužitelným migrantům.

Ale tak já chápu, že za to dobroseři se svými vymytými mozky přímo nemůžou, a pouze se nechávají uplácet a řídit bankstery.

Takže pravou příčinou je samozřejmě ta lenost a neschopnost Západních bankéřů, kteří by nejraději stále jen primitivně vydělávali na nekonečném tištění peněz, a pobírání úroků z maxima hypoték, než aby museli složitě posuzovat komplexní firmy a snažit se podporovat co nejefektivnější stále se složitě modernizující výrobu a logistiku jako v inovativnější Číně.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se