Nové ceny trakční elektřiny a také nová metoda rozpočítávání její spotřeby výrazně zvýší výdaje tuzemských železničních dopravců na spotřebu elektřiny. U Českých drah se náklady v příštím roce zvýší o téměř 400 milionů korun, další dopravci počítají s růstem výdajů o desítky milionů korun. Vyplývá to z vyjádření dopravců na dotaz ČTK. Cena trakční elektřiny, kterou odebírají zejména elektrické vlaky a kterou bude od příštího roku poprvé zajišťovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se meziročně zvýší zhruba o 15 procent na téměř 2395 korun za megawatthodinu.

České dráhy odhadují, že letos zaplatí za trakční elektřinu zhruba 1,3 miliardy korun.

„Příští rok odhadujeme, že celkové náklady na trakční elektřinu budou o cca 400 milionů vyšší než letos. Je to jednak dáno vyhlášenou cenou SŽDC a jednak také změnou metodiky rozpočítávání spotřeby mezi dopravce,“ uvedl mluvčí podniku Radek Joklík.

Podobný růst očekávají soukromí dopravci, u nichž se vzhledem k nižšímu provozu jedná o nižší částky.

Leo Express podle mluvčího Emila Sedlaříka očekává v příštím roce nárůst výdajů až o 25 procent, letos dopravce podle odhadů zaplatí za trakční elektřinu asi 25 milionů korun. O desítky milionů korun by se měly zvýšit provozní výdaje u RegioJetu.

Dodávky trakční elektřiny dosud na železnici zajišťovaly České dráhy. Od příštího roku převezme tuto povinnost správa železnic, která zavede nový způsob zúčtování spotřeby, tzv. hybridný model. Tento způsob výpočtu by podle správy železnic měl více reflektovat hnací vozidla, která jsou vybavena systémem měření spotřeby trakční elektřiny a vozidla bez tohoto systému.

To by mělo zajistit, že dopravci budou platit za skutečně odebranou trakční elektřinu, zatím však pouze u vozidel, které tento systém mají. Dosud je spotřeba rozpočítávána podle podílu na dopravě. Nový systém by podle SŽDC měl také zohlednit technické ztráty a vliv ročních období.

Dopravcům se od příštího roku více vyplatí například i investice do systémů na rekuperaci energie, která vrací část energie nahromaděné například brzděním zpět do sítě. Dosud byly tyto úspory rozpočítávány mezi dopravce bez ohledu jejich skutečného podílu.

Podle SŽDC dokážou osobní zastávkové vlaky takto vrátit až 20 procent energie. U Českých drah je tímto systémem vybavena zhruba třetina vozového parku na elektřinu, u RegioJetu polovina a u Leo Expressu všechny vlaky.

SŽDC se letos na dodávkách elektřiny pro trakci dohodla se společností Amper Market, kterou vybrala v rámci energetické aukce PXE. Dosud byla dodavatele trakční energie firma ČEZ.

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *