Vedení

ČEZ upravil etický kodex dle vzoru ERÚ, mustr úřadu berou i jiní

Společnost ČEZ upravila svůj etický kodex podle vzoru, který v květnu představil Energetický regulační úřad (ERÚ). ČTK to řekl mluvčí firmy Roman Gazdík. Firma do kodexu například zahrnula závazek nekomplikovat spotřebiteli možnost výpovědi smlouvy. ERÚ na jaře uvedl, že chce nezávazným mustrem motivovat dodavatele energií k sestavení vlastního kodexu, který bude ze vzoru úřadu vycházet.

Dokument ERÚ má mimo jiné pomoci lidem porozumět povaze, ceně a obsahu služeb poskytovaných prodejci energií.

Mezi základní etické principy dodavatelů podle kodexu patří například to, že na začátku osobního nebo telefonického jednání poskytnou spotřebiteli bez vyzvání pravdivé informace o účelu jeho kontaktování, neobtěžují ho a nečiní na něj nátlak při nabízení služeb, nebo že nenabízí klientům výhody, jejichž poskytnutí nemohou zaručit.

„Zákazníka na trhu s energiemi je třeba více chránit, protože bývá od některých obchodníků doslova šikanován – zatajováním důležitých informací nebo skrytými a nepřiměřenými pokutami,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Ze zjištění ČTK vyplývá, že podklad úřadu akceptují i další dodavatelé. Někteří ale upozorňují, že při boji s takzvanými „energetickými šmejdy“ nestačí spoléhat na samoregulaci trhu a je nutné pravidla ukotvit legislativně.

„Pokud krok ČEZ budou následovat další společnosti, potvrdí se zájem samotných dodavatelů na vyčištění trhu od nekalých praktik,“ řekl ČTK předseda rady ERÚ Vladimír Outrata.

Mezi nejčastější původce problémů patří podle úřadu podomní prodej nebo aukce, v poslední době také telefonický prodej. Tento týden ERÚ oznámil, že zahájil jedno z dosud nejrozsáhlejších šetření, při kterém si od obchodníků vyžádal několik tisíc smluv o dodávkách energií.

Je to v souvislosti s případy, ve kterých tzv. šmejdi nabízeli změnu dodavatele energií za výhodnějších podmínek a k tomu úsporné žárovky jako dárek zdarma.

Dodavatelé, které ČTK oslovila, tvrdí, že se zákazníky jednají korektně a kroky regulátora vítají. Mluvčí dodavatele Centropol Energy Aleš Pospíšil uvedl, že firma vnímá skepticky mimo jiné budoucnost přímého prodeje v té podobě, v jaké se nyní nachází, tj. například ve formě podomního prodeje.

„Již nyní upřednostňujeme jiné formy komunikace se zákazníkem,“ dodal.

Mluvčí MND Dana Dvořáková uvedla, že spoléhat se pouze na samoregulaci dodavatelů pro vyčištění trhu nestačí.

„Raději bychom proto viděli navrhovaná pravidla pevně zakotvená v legislativě, aby se jimi museli řídit opravdu všichni dodavatelé,“ uvedla.

Kultivaci trhu s energiemi, která by ho zbavila firem nevystupujích seriózně, podporuje také společnost Bohemia Energy.

„Na druhou stranu se důvodně obáváme, aby necitlivá komunikace a některá plánovaná opatření neuškodila spotřebiteli více tím, že významně omezí hospodářskou soutěž. Je škoda, že ERÚ a ministerstvo průmyslu a obchodu ke konzultacím o nových zákonech a vyhláškách, které mají vliv na změnu dodavatele, nezvou významné alternativní dodavatele, ale pouze vybrané tradiční,“ uvedla mluvčí firmy Hana Novotná.

Autor:



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *