Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,16EUR/MWh
-0,61%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,5EUR/MWh
-1,23%
Ropa - Brent (Nov25)
66,61USD/Barel
-1,23%
Ropa - WTI (Oct25)
62,64USD/Barel
-1,46%
Emisní povolenky (Dec25)
77,53EUR/t
-0,4%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,32EUR/MWh
-1,93%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,2USD/t
-1,47%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
+0%
Elektřina - CZ (Cal26)
95,16EUR/MWh
-0,61%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,5EUR/MWh
-1,23%
Ropa - Brent (Nov25)
66,61USD/Barel
-1,23%
Ropa - WTI (Oct25)
62,64USD/Barel
-1,46%
Emisní povolenky (Dec25)
77,53EUR/t
-0,4%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,32EUR/MWh
-1,93%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,2USD/t
-1,47%

Auta s palivovými články nejdou na odbyt. Společnosti produkující platinu jsou v ohrožení

Jan Budín
31. květen 2015, 11:34
Bez komentáře
auta-s-palivovymi-clanky-nejdou-na-odbyt-spolecnosti-produkujici-platinu-jsou-v-ohrozeni

Společnosti produkující platinu, které se spoléhaly na odbyt v sektoru palivových článků používaných pro pohon automobilů, jsou v problémech kvůli malé poptávce po těchto automobilech. Hlavním důvodem je v současné době podstatně větší zájem o hybridní automobily a o elektromobily, jejichž prodeje neustále rostou.

Největší světové společnosti produkující platinu Anglo American Platinum (Amplats), Impala Platinum a Lonmin všechny investují do projektů týkajících se palivových článků, které generují elektřinu z vodíku a kyslíků za použití platinového katalyzátoru. Podle zahraničního serveru Reuters však analytici pochybují, že by auta s palivovými články byly schopny v nejbližší době konkurovat elektromobilům. Důvodem je hlavně rychleji klesající cena bateriírozvoj dobíjecí infrastruktury pro elektromobily.

Auta s palivovými články se dle společnosti Lonmin mají na celkové světové produkci automobilů v roce 2025 podílem pouze 0,015 procenty. „Nevěřím, že by auta s palivovými články měly být positivní součástí automobilového příběhu v přístích nejměně pěti letech,“ říká analytik Adam Collins ze společnosti Liberum. „Náklady na stláčení vodíku a na doplňovací stanice – oboje stojí více než milion euro – jsou prostě příliš vysoké.“

Hlavním zdrojem poptávky po platině jsou v současnosti katalyzátory do automobilů

Hlavním zdrojem poptávky po platině jsou tak nadále katalyzátory výfukových plynů, které jsou použity v konvenčních mototorech pro čištění výfukových plynů. Ty mají dle odhadů tvořit přibližně 40 % současné celkové spotřeby platiny. V absolutních číslech je to zhruba 3,4 mil. uncí platiny za rok.

Výkonný ředitel společnosti Amplats Chris Griffith se domnívá, že automobilový průmysl, kde budou dominovat baterie, sníží poptávku po platině z dnešních 3,4 mil. uncí na 2,5 mil. uncí za rok do roku 2050. Pokud se podaří nastartovat rozvoj automobilů s palivovými články, poptávka v tomto období by mohla naopak vzrůst na 6,6 mil. uncí.

„Pokud se palivové články neprosadí, nemusíme mít v roce 2050 žádný automobilový trh pro platinu.“

„Nechci aby Anglo American Platinum nebo kterýkoliv z našich partnerů a zákazníků dopadli jako Kodak,“ dodává Griffith s narážkou na pád firmy Kodak, kdysi průkopníka ve fotografickém odvětví.

 

Zdroj úvodní fotografie: www.carsolut.com

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se