Domů
Elektromobilita
Autosalon Ženeva 2016: hybridní a elektrické novinky z celého světa
Autosalon Ženeva 2016, zdroj: salon-auto.ch
Autosalon Ženeva 2016, zdroj: salon-auto.ch

Autosalon Ženeva 2016: hybridní a elektrické novinky z celého světa

Od 3. do 13. března 2016 probíhá v Ženevě jeden z největších evropských autosalonů, a přestože v posledních letech zájem automobilek o vystavování na velkých akcích značně opadá (Lipsko i Brno byly z tohoto důvodu zrušeny), přinesl nám z oblasti elektromobilů i hybridů mnoho zajímavostí.

Podle Národního akčního plánu čisté mobility zpracovaného Ministerstvem životního prostředí v roce 2015 chce vláda dosáhnout 250 000 elektrických vozidel (včetně plug-in hybridů) na českých silnicích do roku 2030, což hodlá podpořit dotací při nákupu až 200 000 Kč a finanční podporou budování nabíjecí infrastruktury (v plánu je alespoň 700 rychlonabíjecích stanic a 600 v místech, kde se počítá s vyšší koncentrací elektrovozidel, například u nákupních center – tomuto se budeme věnovat v následujících článcích).

Dotace na nákup elektromobilu s nulovými lokálními emisemi jsou již běžné v Británii i Francii, od července 2016 budou dotovány částkou až €5000 i v Německu, čímž by mohl vzniknout také poměrně velký trh mladých ojetých vozů, které jsou u nás pro soukromý provoz poměrně populární.

Audi: městský crossover Q2

Audi představilo malý crossover Q2 pouze s benzinovými a naftovými motory, ale vzhledem k zaměření vozu (stylový městský crossover, jehož konkurencí je například Contryman od Mini, Mercedes-Benz GLA či Infiniti QX30) je velká škoda, že se v něm (snad zatím) nezabydlela technika z A3 e-tron (plug-in hybrid), nebo dokonce z konceptu A1 e-tron (sériový plug-in hybrid), případně mírná modifikace čistě elektrického pohonu z koncernového e-Golfu.

Audi chystá postavit v příštích několika letech čistě elektrickou Q6 jako protivníka modelu X od Tesly, ale Q2 je přesně vozem, ve kterém má elektropohon velký smysl, neboť se vzhledem k jeho ceně a velikosti bude většinou jednat o druhé vozidlo movitějších zákazníků (rodin), které nebude trávit svůj život na dlouhých letech Evropou.

Q2 je postaveno na modulární platformě MQB a svou velikostí zařazeno pod A3 (délka je 4,2 metru) a váží 1205 kg. Jelikož Audi plánuje prodávat alespoň 70 000 vozů ročně (ceny zatím nejsou známy), je technika poměrně konvenční: 1.0 TSI (85 kW), 1.4 TFSI s možností vypínání válců, 2.0 TFSI (140 kW) a sportovní SQ2 s 2.0 TFSI s výkonem okolo 160 kW, informace o ryze sportovní RS Q2 vybavené pětiválcem 2.5 TFSI zatím nejsou potvrzeny. Z naftových motorizací budou k dispozici: 1.6 TDI (85 kW) a 2.0 TDI (110 a 140 kW). Vyjma základní motorizace bude možnost přiobjednat pohon všech kol řešený u Audi netradičně mezinápravovou spojkou Haldex a automatickou převodovku DSG.

Crossover Audi Q2, zdroj: caradvice.com.au
Crossover Audi Q2, zdroj: caradvice.com.au

BMW: luxusní a hybridní 740e iPerformance

BMW nedávno představilo nové barevné kombinace pro futuristické i8 a díky zkušenostem z i8 a i3 přivezlo do Ženevy plug-in hybridní vlajkovou loď: 740e iPerformace, které bude značit u všech modelů plug-in hybridní pohon a příbuznost techniky s modely řady i.

Poprvé v celé historii řady 7 se pod kapotu dostane čtyřválec o objemu dva litry a celkový výkon pohonného soustrojí je 240 kW a 500 Nm (maximální rychlost je obligátních 250 km/h a 100 km/h vozidlo dosáhne za 5,5 až 5,7 s podle verze) při předpokládané ceně přes 90 000 eur. Se spotřebou 2,1 litru na 100 km se dle NEDC cyklu ovšem moc počítat nedá.

Baterie má kapacitu 9,2 kWh, což by mělo vozidlu umožnit v závislosti na verzi ujet 37 (740Le xDrive iPerformance) až 40 km, což nejsou zcela nereálné hodnoty.

Mimo 740e ale BMW přivezlo také novou M2 a M760Li s 6,6litrovou V12 o výkonu 440 kW. Dalo by se tak říci, že BMW nabízí alternativu pro ty, kteří chtějí klasickou prestižní a nejlepší řadu 7, ale také pro ty, kteří chtějí jen její pohodlí a dynamika u dálničního křižníku pro ně není absolutní prioritou. Otázkou zůstává, jak se podařilo čtyřválec odhlučnit, ale po zkušenosti s tříválcovým motorem v i8 by to neměl být problém.

BMW 740e iPerformance, zdroj: bmwactu.com
Plug-in hybridní vlajková loď BMW 740e iPerformance na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: bmwactu.com
Nabíjení BMW 740e iPerformance, zdroj: chargedevs.com
Nabíjení BMW 740e iPerformance, zdroj: chargedevs.com

Honda: ceny pro supersport NSX

Honda chystala supersportovní hybridní NSX v Ohiu poměrně dlouho a až nyní představila její cenu: 180 tisíc eur v Německu je více, než stojí legendární Porsche 911 Turbo, nebo Audi R8 a atakuje cenu McLarenu 570S. Zatím se však ani neočekává, že bude k dispozici na všech showroomech, ale pouze v těch největších, a to od dubna k objednání a na podzim k dodání. Jejím úspěchem se tak budeme moci nechat překvapit až později, ale o „lidové Ferrari“, jakým byla první generace NSX, se rozhodně nejedná.

Honda NSX, zdroj: nsxforums.com
Supersportovní Honda NSX vystavená na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: nsxforums.com

Hyundai: rodina vozidel Ioniq

Hyundai představil v Ženevě modely Ioniq, postavené na úplně nové platformě: hybridní, plug-in hybridní a čistě elektrickou verzi aerodynamicky tvarovaného (součinitel odporu vzduchu Cx je 0.24) konkurenta Toyoty Prius a Nissanu LEAF mírně připomínající Chevrolet Volt/Opel Ampera, který by se do České Republiky měl dostat již letos na podzim.

Hybridní i plug-in hybridní provedení s automatickou dvouspojkovou převodovkou je poháněno benzinovou jednotkou 1.6 GDI s přímým vstřikováním paliva pracující v Atkinsonově cyklu o výkonu 77 kW a točivém momentu 147 Nm, ale jejich elektromotory i baterie jsou rozdílné. Čistě hybridní provedení má elektromotor o výkonu 32 kW a celá soustava poté 104 kW a 265 Nm, což již nezní špatné a znamená maximální rychlost 185 km/h. Li-pol baterie uložená pod zadními sedadly má kapacitu 1,56 kWh.

Plug-in hybridní provedení má elektromotor o výkonu 45 kW a baterii s kapacitou 8,9 kWh. Ta by dle tiskové zprávy měla vozidlu umožnit ujet 50 km, což pravděpodobně není realitě příliš vzdálená hodnota, zvlášť bude-li se jednat o jízdu ve městě.

Technika hybridního Hyundai Ioniq, zdroj: hgmsites.net
Technika hybridního Hyundai Ioniq, zdroj: hgmsites.net

Čistě elektrická verze je vybavena elektromotorem o výkonu 88 kW a točivém momentu 295 Nm, což umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 165 km/h. Baterie má kapacitu 28 kWh, což podle ne zcela reálného NEDC cyklu udává dojezd 250 km – při reálném provozu by to mohlo být bezproblémových 150 km a 200 km při ekonomické jízdě.

Mimo to jsou součástí vozidla dnes již poměrně běžné systémy: autonomní nouzové brzdění (AEB – Autonomous Emergency Braking), asistent pro jízdu v jízdním pruhu (LKAS -Lane Keep Assist System), sledování slepého úhlu (BSD – Blind Spot Detection), upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran při couvání (RCTA – Rear Cross Traffic Alert) a adaptivní tempomat (SCC – Smart Cruise Control). Zajímavostí ale může být bezdrátové nabíjení mobilního telefonu a konektivita AndroidAuto či Apple CarPlay.

Ceny zatím nejsou známy, ale pohled na ostatní modely korejské automobilky navozuje poměrně slibný dojem s možností výběru vozidla z rodiny Ioniq dle způsobu používání vozidla.

Hyundai Ioniq, zdroj: inautonews.com
Hyundai Ioniq na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: inautonews.com

Kia: hybridní Niro s technikou Ioniq

Kia ve spolupráci s Hyundai přivezla hybridní 4,4 metru dlouhý crossover Niro, u něhož lze očekávat použití dalších verzí pohonu z rodiny Ioniq, jelikož stojí na stejné platformě, ale prozatím jde na trh pouze v základním hybridním provedení. Hlavním rozdílem je horší součinitel odporu vzduchu Cx = 0,29 a díky vyšší stavbě karoserie a vyšší hmotnosti také nižší dynamika a vyšší spotřeba.

Jelikož má Kia v nabídce také elektrický Soul, má dostatek zkušeností se zvyšováním účinnosti pohonu. Součástí vozidla je tedy také systém Kia’s Eco-DAS (Driver Assistance System), který zahrnuje předpovídání nastávajících situací na základě dat z navigačního systému (například kdy je vhodné dobíjet baterii rekuperací a kdy je lepší vozidlo nechat plachtit = PEC /Predictive Energy Control/ a CGC /Coasting Guide Control/) a také radí řidiči, jak snížit jeho spotřebu.

Kia se při vývoji zaměřila také na snížení hluku uvnitř i vně vozidla, zvýšení pohodlí a praktičnosti interiéru, zároveň ovšem se snižováním hmotnosti bez vlivu na bezpečnost, kterou dále zvyšují společně s Hyundai vyvíjené systémy.

Ceny ani datum vstupu na trh zatím nejsou známy, ale předpokládá se rok 2016 a také možnost uvedení plug-in hybridní verze. Kia také představila Optimu SportsWagon, bohužel bez jakýchkoliv informací o použití hybridní/plug-in hybridní techniky z liftbacku Optima také v tomto stylovém kombi.

Kia Niro, zdroj: carbuyer.co.uk
Kia Niro při představení na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: carbuyer.co.uk

Koenigsegg Regera versus Bugatti Chiron

Jednou z hlavních novinek autosalonu bylo dvoutunové Bugatti Chiron s 8.0 W16 a čtyřmi turbodmychadly o výkonu přes 1100 KW (1500 koní), o kterém se původně spekulovalo jako o budoucím hybridním hypersportu ve stylu Porsche 918, McLarenu P1 a LaFerrari. Bugatti ovšem dorazilo s klasickou technikou, a tak je možné, že v budoucí produkci 500 ks si automobilka nechává místo na speciální edici s hybridní technikou ve stylu Veyronu SuperSport, jelikož i rychloměr je cejchován až do 500 km/h.

Hypersport Buggatti Chrion, nástupce Veyronu, zdroj: gizmag.com
Hypersport Bugatti Chrion, nástupce Veyronu, autosalon Ženeva 2016, zdroj: gizmag.com

Christian von Koenigsegg po loňském konceptu představil na témže místě produkční verzi své Regery s výkonem 1120 kW a točivým momentem 2000 Nm z uprostřed umístěné 5.0 V8 a tří elektromotorů, díky čemuž bylo rozhodnuto, že vozidlo bude používat unikátní systém Direct Drive místo klasické převodovky, tedy pouze hydraulickou spojku.

Regera, vážící díky značnému používání uhlíkových vláken pouze 1590 kg (včetně provozních náplní), dosáhne 100 km/h za 2,8 s, 200 km/h za 6,6 s a 300 km/h za 10,9 s, což zní doslova neuvěřitelně v provonání s 13.5 Chironu, který je ovšem se svojí maximální rychlostí 420 km/h o 21 km/h rychlejší.

Vozidlo s cenou atakující 60 milionů korun, na které již bylo uskutečněno 37 objednávek, je technicky plug-in hybridem s baterií pracující na hladině 800 V a kapacitou 4,5 kWh, ovšem o úsporách při provozu není třeba ani přemýšlet.

Švédský hypersport Koenigsegg Regera, zdroj: aolcdn.com
Švédský hypersport Koenigsegg Regera na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: aolcdn.com

Lexus: futuristický LC500h

Lexus přivezl do Ženevy produkční verzi futuristického a designově rozhodně zajímavého zavalitého (4,76 metru dlouhého, 1,92 m širokého a 1,35 m vysokého) kupé LC500h, které ovšem není poháněno stejnou atmosférickou jednotkou V8 jako klasické LC500, nýbrž 3.5 V6 (které známe například z GS 450h, dostalo se mu ovšem vícero změn). Celkový výkon je ovšem dokonce vyšší, a to 350 kW (spalovací motor 230 kW a elektromotor 162 kW), díky čemuž vozidlo dosáhne stovky pod 5 sekund a maximální rychlost je omezena na 250 km/h, přičemž až do 140 km/h lze jet čistě na elektřinu.

Pohonný systém je úplnou novinkou: Lexus Multi Stage Hybrid System, který zahrnuje čtyři „pevné“ rychlostí převody na klasickém soukolí převodovky CVT, které Lexus využívá u svých hybridů. Důvodem je dynamičtější pocit při řazení u sportovního modelu, navíc s možností manuálního řazení 10 rychlostních stupňů. Jediná škoda je, že jsme se stále nedočkali žádného plug-in hybridního Lexusu…

Mimo to Lexus přivezl také koncept vlajkové lodi LF-FC, který by mohl nahradit již delší dobu vyráběný sedan LS a postavit se proti výše zmiňované 740e, a to také díky ovládání gesty a autonomnímu řízení ve stylové karoserii velkého grand-toureru.

Hybridní supersport Lexus LC500h, zdroj: autoexpress.co.uk
Hybridní supersport Lexus LC500h na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: autoexpress.co.uk

Nissan: vize inteligentní mobility a LEAF s 30 kWh baterií

Nissan představil inovovaný model LEAF, který je již téměř na konci svého životního cyklu, s 30kWh baterií slibující normovaný dojezd až 250 km a vylepšeným systémem NissanConnect EV pro dálkovou správu vozidla již v Barceloně na GSMA Mobile World Congress, a tak na Ženevu přichystal jiné překvapení: koncepty inteligentní mobility.

„Vize inteligentní mobility je projekt, kterým chceme zákazníkům z celého světa přinést bezpečnější a udržitelnější budoucnost,“ říká Carlos Ghosn, výkonný ředitel společnosti Nissan.

Nissan je díky modelu LEAF (jehož test Vám přineseme v následujících dnech) lídrem na trhu elektromobilů s více než 200 000 prodanými kusy (které ujely přes 2 miliardy kilometrů). Zároveň však investuje v oblasti autonomního řízení, které by se v sériových vozidlech mělo objevit již do roku 2020 jako součást projektu Nissan Intelligent Driving.

Systém Nissan Intelligent Driving by se měl objevit ve zkušebních vozidlech již v roce 2016 a v roce 2017 v modelu Qashqai, přičemž Nissan tyto vozy testuje již od roku 2013. Jeho hlavním cílem je zvýšení pohodlí a bezpečnosti při každodenním dojíždění v první verzi Piloted Drive 1.0 dostupné v nízkých rychlostech v jednom pruhu.

Součástí programu Inteligentní mobility je také Nissan Intelligent Power představující novou převodovku X-Tronic a čistě elektrický čtyřmístný koncept IDS s 60kWh baterií, který by mohl být předobrazem druhé generace Nissanu LEAF s možností plně autonomního řízení.

Koncept Nissan IDS, možný předobraz druhé generace Nissanu LEAF, zdroj: tf1.fr
Koncept Nissan IDS na autosalonu v Ženevě 2016, možný předobraz druhé generace Nissanu LEAF, zdroj: tf1.fr

Mimo to se Nissan také věnuje „začlenění vozidla“ do dnešní společnosti s programem Nissan Intelligent Integration s podporou budování nabíjecích stanic a sdílení elektromobilů ve městech.

Opel: Bolt nakonec i pro Evropu jako Ampera-e

První generace Chevroletu Volt v Evropě zvaná Opel Ampera neslavila velký úspěch, a tak bylo velkou otázkou, zda nový Chevrolet Bolt dorazí i do Evropy, zvláště po jeho představení, kdy se zdálo, že jde Chevrolet správným směrem a bude nabízet městské elektrické vozidlo dokonce přímo uzpůsobené pro carsharing díky spolupráci například s Uberem.

Nakonec bude nový elektrický „hatchback“ k dispozici v Evropě od příštího roku, technické detaily automobilka zatím tají, ale lze očekávat, že dojde jen k rebrandingu. Vozu tak (snad) zůstane 60kWh baterie o hmotnosti 435 kg uložená v podlaze s teoretickým dojezdem 320 km, což rozhodně není nereálná hodnota, jelikož nejde o měření dle NEDC cyklu.

Maximální výkon vozu je 150 kW s točivým momentem 360 Nm, což mu umožňuje dosáhnout 96 km/h za 7 vteřin a kvůli městskému zaměření je maximální rychlost omezena na 146 km/h.

V USA je základní cena tohoto crossoveru $37 500, a tak je otázkou, jak moc bude cena „lidová“ v Evropě, a zda jej tedy nečeká stejný osud jako první generaci. Nutné je ovšem dodat, že oproti konkurenci má značnou výhodu již v základu díky velké baterii a silném motoru.

Opeal Ampera-e, Chevrolet Bolt pro Evropu s 60 kWh baterií, zdroj: automotorsport.se
Opeal Ampera-e, Chevrolet Bolt pro Evropu s 60 kWh baterií, zdroj: automotorsport.se

Renault: extravagantní nový Scénic

Francouzský Renault je po představení nového Espacu a Méganu „v ráži“ a do Ženevy přivezl nový Scénic, kterému rozhodně nelze upřít zajímavý design. Ten je v porovnání zvláště s německou konkurencí zatraceně extravagantní, o to víc v příplatkovém dvoubarevném provedení

Nový Scénic je 4,4 metru dlouhý, tedy jde o klasické kompaktní MPV, ale dle současné módy crossoverů dostal vyšší podvozek (nyní 170 mm), jenž je kompenzován ohromnými dvacetipalcovými disky. Ty ovšem dle tiskové zprávy budou standardem ve všech verzích, což zní spíše jako tisková chyba, nutno ovšem dodat, že rozměr pneumatik je 195/55, a tak se zákazníci nemusí rozloučit s komfortem hned na první dojem, přestože se díky cenové relaci Scénicu vzduchový podvozek rozhodně nechystá.

Ač se jedná o MPV, jenž se interiérem inspiruje v Méganu a Espacu, nenajdeme v něm tři dělená samostatná zadní sedadla (jako má například Citroen v modelech Picasso), ale klasickou lavici 40/60. Zdá se tedy, že tentokrát krása vyhrála nad praktičností, a zrovna dělení sedadel by většina rodin ocenila více než designová kola jako na konceptu.

Jako většina nově představených vozidel, nabídne Scénic mnoho zajímavých bezpečnostních systémů: asistent hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat, couvací kameru, automatické přepínání dálkových světel, aktivní parkovací asistent nebo dokonce systém detekce chodců. Mimo to nabídne interiér také masážní sedadla či head-up displej nebo ozvučení Bose.

Bohužel i zde, stejně jako u Q2, je nabídka motorizací klasická (a kopíruje model Mégane), přestože Renault díky spolupráci s Nissanem elektrickou techniku má a používá jí například v modelu Zoe či Twizzy. Jediný benzinový motor bude 1.2 TCe o výkonu 74 či 96 kW, zatímco dieselových motorizací bude 5 (přestože se naftové motory ve Francii poslední dobou netěší zrovna velké oblibě veřejnosti): 1.5 dCi o výkonu 70 či 80 kW, 1.6 dCi 96 a 120 kW a na konci roku také hybridní dCi 100 Hybrid Assist.

Renault Scénic, zdroj: largus.fr
Renault Scénic na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: largus.fr

Škoda: hybridní Superb a VisionS

Škoda není v hierarchii koncernu VW výkladní skříní nových technologií a tak, přestože představila koncept sedmimístného SUV s hybridním pohonem (1.4 TSI a dva elektromotory o celkovém výkonu 166 kW), prvním hybridním modelem bude Superb v roce 2019, jak uvedl generální ředitel Škody Bernhard Maier krátce po zahájení autosalonu. Nutno však dodat, že první elektrický Superb (první generace) byl postaven již v roce 2009 na VUT v Brně, a tak je trochu škoda, že byť jen na plug-in hybridní techniku budeme čekat takto dlouho, přičemž v roce 2014 ji automobilka slibovala na rok 2016.

Sportovní styling pro Škodu Superb, zdroj: skoda-auto.com
Sportovní styling pro Škodu Superb vystavený na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: skoda-auto.com

Velké SUV, které má přijít v druhé polovině letošního roku (a tedy nebude příliš vzdáleno od konceptu VisionS), ale také počítá s plug-in hybridní technikou, kterou by nové Škody mohly sdílet například s koncernovým Passatem GTE.

Čistě elektrické vozidlo dorazí ještě později. Přestože čistě elektrické Octavie automobilka testovala již v roce 2012, dnes tvrdí, že technika ještě není pro čistě elektrické vozy připravena, ačkoliv by ji například Citigo mohlo sdílet s VW Up!

Škoda VisionS, zdroj: aolcdn.com
Škoda VisionS na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: aolcdn.com

Tesla: Model X naživo

Automobilka Tesla Motors není klasickým vystavovatelem na autosalonech, v Ženevě ale vystavuje Model X. Ten již získal tolik objednávek, že je možné dokonce koupit místo v pořadníku, neboť produkční kusy získávají stále větší zpoždění. Ostatní automobilky chystají elektrické SUV také, neboť tento boom je velmi podobný příchodu a úspěchu Porsche Cayenne před více než deseti lety.

Původně bylo vozidlo představeno jako SUV, ale již je jasné, že jde o crossover, u kterého se s opuštěním asfaltu nepočítá – jde spíše o prestiž a luxus, což ilustruje také interiér s klasickým obřím „iPadem“ a vzhůru otevírané zadní dveře.

Základní verzí je 70D, tedy s pohonem všech kol a baterií o kapacitě 70 kWh, díky které vozidlo může ujet až 400 km, přičemž jeho maximální rychlost je 225 km/h a zrychlení na stovku proběhne za 6,2 sekundy.

Nad ní stojí verze 90D, která může ujet až 480 km a dosáhnout maximální rychlosti 250 km/h, přičemž na stovku se dostane za 5 sekund. Verzi 90D nejsilnější P90D překoná pouze ve zrychlení, která s paketem Ludicrous Speed posune čas na dosažení 100 km/h ke 3,4 s.

Mimo to se J. B. Straubel, šéf technického vývoje automobilky Tesla Motors, rozhovořil o Modelech 3 a Y, které by měly být na trhu na konci roku 2017, ovšem dle dosavadních zkušeností nejspíš později. Automobilka se aktuálně údajně soustředí pouze na snížení ceny (a ceny všech potřebných komponent dále klesají), neboť výkon, dojezd i další techniku již má vyřešenou z předchozích modelů S a X. Model 3 by měl být sedanem o velikosti Audi A4 a model Y crossoverem postaveným na stejné platformě a společně by měly být ukázkou nových technologií Tesla Motors.

Tesla Model X na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: automobile-propre.com
Tesla Model X na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: automobile-propre.com
Interiér Tesly Model X
Interiér Tesly Model X, zdroj: bloomberg.com

Toyota: C-HR, „Prius v hávu Juku“

Toyota představila malé SUV C-HR s technikou Toyoty Prius a vzhledem nepříliš vzdáleným loňskému konceptu, jelikož trh malých SUV a crossoverů roste nejvíce ze všech. C-HR bude díky svému vzhledu soutěžit o zákazníky primárně s Nissanem Juke, a to jak s klasickými pohonnými jednotkami i s možností automatické převodovky CVT či pohonu všech kol, tak s využitím hybridního soustrojí HSDToyoty Prius s výkonem zvýšeným na 90 kW, což v nabídce Nissanu, a také všech dalších konkurentů v daném segmentu, chybí. Zda to bude včetně plug-in hybridní verze, jako se Prius představil loni, zatím z finančních důvodů není jisté, přestože je na to vozidlo připraveno.

První dodané kusy budou na začátku roku 2017. Podle hlavního konstruktéra Hirojuki Koba ale nelze očekávat, že tento designový styl ponesou v budoucnosti všechny Toyoty, přesto určitá podobnost s vodíkovou Mirai a novým Priusem zde je.

Součástí vozidla je také systém Toyota Safety Sense, který zahrnuje přednárazový bezpečnostní systém, systém pro hlídání jízdních pruhů, systém rozpoznávání dopravních značek, automatická dálková světla, funkci pro rozpoznávání chodců a adaptivní tempomat.

Crossover Toyota C-HR, zdroj: aolcdn.com
Crossover Toyota C-HR na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: aolcdn.com

Volvo: majestátní S90 a V90

Volvo pod taktovkou čínského vlastníka doslova vzkvétá a na Ženevu si připravilo prezentaci nových modelů S90 (nahrazující S80) a V90 (nahrazující V70), které reprezentují jejich nárůst do vyšší třídy automobilů pro lepší konkurenci BMW řady 5 a Audi A6 ve společnosti s Mercedesem E a zároveň příbuznost s modelem XC90.

Volvo XC90 Plug-in hybrid, zdroj: ecomento.com
Volvo XC90 Plug-in hybrid, zdroj: ecomento.com

Základní cena sedanu je něco přes milion korun a kombi o 100 tisíc více při použití naftového čtyřválce D3 o výkonu 110 kW, který je jediným motorem, jenž se v sesterské XC90 nevyskytuje, jelikož ta díky své vyšší hmotnosti začíná až na D4 o výkonu 140 kW.

Díky sdílení techniky s XC90 se také dočkáme plug-in hybridní verze značené T8, která ovšem stále značí čtyři válce pod kapotou, ovšem ve spolupráci s dvěma elektromotory: 34 kW a 150 Nm vpředu a 65 kW a 240 Nm vzadu, které jsou napájeny z 96článkové Li-ion baterie o kapacitě 9,2 kWh.

Volvo, jakožto lídr v bezpečnostních systémech, přizpůsobil řady 90 také k použití systému autonomního řízení včetně detekce velkých zvířat.

Volvo V90, zdroj: inautonews.com
Volvo V90 na autosalonu v Ženevě 2016, zdroj: inautonews.com

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Oleksandr DzjulaAlex
1. září 2020, 14:28

Ty auta vypadají cool. Jen by mě zajímalo, kolika z těchto aut by se hodilo toto: https://www.2din.cz/tlumeni-odhlucneni-auta/

Milan Vaněček
8. březen 2016, 12:51

V roce 2015 se ve světě prodalo 540 tisíc elektromobilů a hybridů. Nejvyšší růst-Čína, prodáno 191 tisíc vozidel, nárust 227%, hned za ní Evropa, prodáno 193 tisíc, nárust 99%.

Zdroj: server cleantechnica.com

To už představuje úložnou hodnotu pro el. energii cca přes 10 GWh. A očekávejme exponenciální růst.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se