Domů
Elektromobilita
BMW i3 – městská budoucnost z Lipska. Čím to, že se tak dobře prodává?
BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

BMW i3 – městská budoucnost z Lipska. Čím to, že se tak dobře prodává?

BMW i3 je v poslední době jedním z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě. S více než 8 tisíci kusy prodanými od začátku letošního roku drží dle agentury EAFO třetí místo s 11,5% podílem na trhu s elektromobily. BMW i3, které v průběhu listopadu překročilo 100 000 vyrobených kusů, je zároveň jedním z nejviditelnějších elektromobilů, protože BMW jej navrhovalo jako úplně nové auto divize i, bez vztahu ke spalovacím vozům, s velmi výrazným designem.

Svět se mění a lidská mobilita s ním, ty tam jsou doby, kdy se lidstvo neohlíželo na životní prostředí. Dnes je jednou z nejdůležitějších oblastí vývoje právě ohleduplnost vůči němu, a tak vznikla u BMW nová éra: „i“.

První koncept, „project i“, se začal vyvíjet už v roce 2007 jako nové pojetí samotného automobilu. Na veřejnost se dostal v roce 2011 na International Motor Show Germany a nedlouho na to byl představen vůz BMW i3 (v průběhu letní Olympiády v Londýně 2012, produkce začala v červenci 2013) a (i v ČR bežící) kampaň „born electric“, kde běžní lidé sdílí své dojmy z přesunu od spalovacího vozu k elektrickému a proč by se už nevrátili. BMW i3 je prostě „imageovka“, která není omezena standardní architekturou automobilu z posledních 100 let.

BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
BMW i3 u moderní budovy Národní technické knihovny v Kampusu Dejvice, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

Změna koncepce automobilu

BMW i ale nejsou jiná pouze pohonem, jsou jiná i použitou konstrukcí a materiály. A právě to dělá i3 ještě zajímavějším z hlediska budoucnosti. Automobily jsou plné plastů, čemuž se BMW při vývoji vozu budoucnosti snažilo maximálně vyhnout, kvůli udržitelnosti a odpovědnosti a designu s ohledem na město.

Při vývoji i3 se pozornost neupínala jako u mnoha jiných značek pouze na zástavbu „bezemisního“ a bezhlučného elektrického pohonu do existující karoserie, nýbrž na celkový nový návrh elektrického vozidla se zaměřením na trvalou udržitelnost v celém životním cyklu.

Tak vznikl úplně nový koncept vozu, bez vazby na spalovací tradici, který nemusí splňovat běžně zaběhnuté konvence z hlediska zástavby pohonné jednotky s převodovkou, chladícího, výfukového a palivového systému.

Tím získalo BMW i3 svůj nezaměnitelný tvar a designový styl patřící k rodině BMW i, s důrazem na aerodynamiku a použití obnovitelných a recyklovatelných materiálů – dokonce až 95 % celého vozidla je recyklovatelných! I baterie lze místo likvidace použít stacionárně v energetice, když jejich kapacita již poklesla pod deklarovaných 80 % té původní a není již schopna dodávat dostatečnou zásobu energie.

(Podívejte se na video z recyklace BMW i3 od portálu TestDriven)

Ukázka skeletu z uhlíkových vláken při výrobě, zdroj: BMW.cz
Ukázka skeletu z uhlíkových vláken při výrobě v Lipsku, zdroj: BMW.cz

Samotná továrna BMW v Lipsku, kde je i3 vyráběna, je zásobována energií získanou z větrných elektráren (samozřejmě smluvně) a energie pro výrobu uhlíkových vláken v USA je pro změnu 100% získávána v elektrárnách vodních (Moses Lake u Seattlu). Stejným způsobem je možno si i pro nabíjení vozu zajistit energii z vlastních fotovoltaických panelů či „zelený tarif“ a přiblížit se nulovým emisím, tak často zmiňovaným v propagačních materiálech každého elektromobilu.

A to je trochu jiný, podstatně preciznější přístup k výrobě automobilu budoucnosti, že?

Recyklovatelný přírodní interiér, jaký je?

Obvykle všudypřítomné plasty na bázi ropy ve výplních dveří a na palubní desce nahradila ultralehká (až o 30 % lehčí než klasické materiály) vlákna kenaf z ibišku konopovitého, sedadla mohou být ze 100% čisté a prodyšné vlny, případně stejně jako další části interiéru z přírodní kůže činěné v lázni z listů olivovníku, které by jinak byly jen odpadním produktem olivových plantáží.

Interiérové dekory jsou vyrobeny z eukalyptového dřeva, které je přirozeně odolné vůči vlhkosti, a které je zpracováváno bez použití chemikálii, aby mu zůstala měkká textura. Materiál na dveřích a na přístrojové desce je vyrobený ze 70 % z Bombajského konopí a z 30 % z PET lahví.

To zní zajímavě, že? A ono je to zajímavé i uvnitř – za mne osobně je futuristicky tvarovaný interiér s plovoucím displejem za volantem i 10,3palcovým iDrive displejem uprostřed palubní desky velmi zajímavý (a že jeho tenký rámeček vypadá výrazně lépe než ten v 225xe), i když ne bezchybný.

Displej iDrive BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
Displej iDrive BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

První věc, která mne zarazila, byla, že i když si dá člověk sedadlo do nejnižší polohy, sedí vlastně celkem vysoko na bateriích (při pohledu z boku s otevřenými dveřmi si lze povšimnout „tlusté“ podlahy vozu) a osobně jsem z toho pod střechou měl lehce stísněný pocit, stejně jako z celého vozu – ale nutno dodat, že i3 je malým městským vozem a já mám 190 cm.

Interiér BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
Interiér BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

Těšil jsem se na „baworácky“ příjemný volant, a čekalo mne překvapení druhé: od velmi příjemných „eMkových“ volantů je ten v i3 docela dost daleko, jak tloušťkou věnce, tak použitým materiálem, který působí na rozdíl od kůže na sedadlech zvláštně uměle a pro mne ne příliš příjemně. Neznám důvod obvodového švu, a ani jsem se s ním nikde jinde takto nepotkal, ale dojem nic moc.

Pracoviště řidiče BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
Pracoviště řidiče BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

Na druhou stranu mne velmi mile překvapilo jak vzhledem, tak povrchem, eukalyptové dřevo, a zároveň tkanina kenaf – dle fotografií jsem se bál pocitu „sklolaminátové kanoe na Sázavě“, ale není tomu tak, a dodává to interiéru i3 atmosféru neobyčejného vozu. Přírodní vlna z ovcí chovaných u továrny v Lipsku na sedadlech je pro mne osobně dalším velkým plusem.

Místa na zadních sedadlech je možná ještě méně než „tak akorát“, ale opět, jde o městský vůz a předpokládá se, že na zadních sedadlech budou spíše děti, a ty se v počtu dvou vejdou bez problémů. Škoda jen chybějící područky na jejich oddělení mezi sebou, mám ještě v živé paměti naše boje s bráchou při cestě trvající déle než půl hodiny. Nechápu také zde umístěné držáky na nápoje?

Výhodou je absence B sloupku a proti sobě „skříňově“ se otvírajících dveří, které byly donedávna výsadou pouze konceptů – přístup k dětem a dětským sedačkám bude proti klasickým dveřím značně jednodušší, zvláště vzhledem k zmiňované unikátní absenci B sloupku.

Exteriér: někomu se líbí, někomu ne… A co ty dveře?

BMW i3 z pera Richarda Kima je na silnicích i po letech dost výjimečné. Hlavně díky siluetě a dveřím.

Samotný krabicovitý vysoký tvar karoserie je obecně nepříliš kladně vnímán. V BMW i3 není nic tak, jak je člověk zvyklý. Ale tím je docíleno maximálního využití „zastavěného“ prostoru (délka vozu je přesně 3999 mm, šířka 1775 mm a výška 1578 mm) a zároveň relativně dobrá přehlednost pro městský provoz. Minimálně při pohledu zpředu osobně považuji i3 za líbivý vůz.

BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

Velkou škodou, že na voze s přídomkem „aura nové doby“ a s ekologickou vizí, jsou v základu klasické halogenové světlomety namísto LED osvětlení, navíc vzhledem k pořizovací ceně začínající na téměř milionu korun.

Tento „neduh“ ale vyřešil (podle mne velmi povedený) facelift na podzim roku 2017, kdy BMW i3 dostalo nové nárazníky, mlhová světla, kompletně diodová běžná světla, nové laky (celkem nyní 6, na fotografiích je Protonic blue před faceliftem 2017).

A také ve verzi i3s (135 kW a 270 Nm, čímž dosáhne 100 km/h za 6,9 sekundy, elektronický omezovač rychlosti zasáhne o 60 km/h výše, tedy na 160 km/h) s chromovanými lištami a sportovnějším vzhledem s lesklou černou střechou a doplňky.

Mimo to také několik dalších barevných kombinací v interiéru s názvy Atelier, Loft, Lodge a Suite.

BMW i3s 2017, zdroj: BMW.de
BMW i3s 2017, zdroj: BMW.de

Nejzajímavější na konstrukci vozu je skelet z uhlíkových vláken (který je v interieru na několika místech přímo vidět), takzvaný Life Modul, a hliníkový Modul Drive, který obsahuje akumulátor a další komponenty pohonu. Díky umístění akumulátoru takto v podlaze má BMW i3 nízko položené těžiště, zároveň ale díky karbonovému Modulu Life nedosahuje příliš vysoké hmotnosti.

Zajímavostí je, že BMW si uhlíková vlákna vyrábí ve spolupráci s SGL Automotive Carbon Fibers: nejprve tkané rohože z uhlíkových vláken, které se později pečou do jednotlivých dílů karoserie, které jsou k sobě následně lepené. Tento pevný a tuhý skelet zajišťuje vysokou bezpečnost posádky, ale zároveň je v porovnání s hliníkem až o 30 % lehčí, a v porovnání s ocelí dokonce až o 50 %.

Uhlíková vlákna ale nejsou jediným neobvyklým materiálem, který byl použit na karoserii i3. Jednotlivé povrchové díly karoserie jsou z termoplastu vyztuženého skelnými vlákny a při nárazu do rychlosti 6 km/h se nepoškodí – vrátí se zpět do původního tvaru. A do toho jsou ještě pouze „přicvaknuty“ k sobě, aby byly opravy rychlejší a levnější – to vážně zní jako ideální vůz do města!

Pohon zadních kol, takže to bude jezdit bokem!

BMW i3 se prodává ve dvou verzích – čistě elektrická, nebo s range extenderem (REX). Nepředstavujte si ji ale jako dvoumotorový sporťák typu placaté i8, dvouválec o objemu 647 ccm je zde pouze na roztáčení generátoru a doplnění energie do baterií (jež jsou BMS udržovány na optimálních 21 stupních), tedy prodloužení dojezdu, jak již jeho název napovídá.

Dynamiku nijak nemění, přestože má 28 kW. Není vůbec spojen s nápravou, je umístěn vzadu pod zavazadelníkem, zatímco devítilitrová nádrž vpředu. Umožní řidiči (dle oficiálních produktových informací BMW) celkem 330 místo 200 kilometrů bez návštěvy nabíjecí stanice u verze s 94Ah baterií (33 kWh, 27,2 využitelných), respektive 270 místo 160 u 60Ah baterie (22 kWh, 18,8 využitelných) (Samsung).

Asynchronní elektromotor roztáčející kola zadní nápravy má 125 kW a 250 Nm, čímž poměrně lehkému (1195 kg pro 60 Ah, 1315 kg 60 Ah REX, 1467 kg u 94 Ah REX) a malému vozu uděluje (jako tomu u elektromobilů vždy bývá) slušnou dynamiku, zvláště na městský provoz (100 km/h dosáhne za 7,3 sekundy).

BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

Vzhledem ke sněhové pokrývce v Praze v době testování, hubeným celosezónním pneumatikám, mému věku a ohromnému parkovišti na Strahovských kolejích, nebude přílišným překvapením, že jsem se také rozhodl zjistit, zda se i3 dokáže sklouznout bokem. Vždyť je to BMW!

Kvůli kolům v rozích karoserie, vysokému točivému momentu a nízké přilnavosti v rozmoklé vrstvě pražského skorosněhu se i3 utrhne po deaktivaci kontroly trakce snadno za doprovodu létajících „vloček“ do dvou metrů výšky za autem. Celkově je z něho cítit pohon zadní nápravy a snaha o dodržení „radosti z jízdy“.

Toto ale pravděpodobně není vůbec žádným rozhodovacím kritériem při koupi elektromobilu, proto to ponechme pouze jako malou odlehčující epizodu v článku o BMW v rukou mladého kluka.

Podstatně důležitější je, že v městském provozu nebudete víceméně nikdy pociťovat nedostatek okamžitě dostupného točivého momentu. A to je velice milé v městské „džungli“, kterou Praha a její nesčetné množství křižovatek a pruhů je. V některých testech bylo zmiňováno, že i3 do 100 km/h udrží krok se sportovními verzemi běžných vozidel s výrazně vyšším výkonem přeplňovaných dvoulitrů, a ono opravdu svižné je.

BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

V průběhu testování jsem se nedostal mimo Prahu, takže (zatím) nemohu hovořit o chování automobilu na delších cestách, dálnicích, ale jak již bylo zmíněno dříve, revírem i-trojek je město, a tam plní svou úlohu velmi dobře.

Kola o velkém (R19 či R20 ale stále s profilem 55/60 mm) průměru žehlí (zvláště ostré) nerovnosti na silnicích (a nejedná se o runflaty), kterých je v Praze plno, citelně lépe, než by člověk čekal. Celkově je jízdní projev velmi kultivovaný a samozřejmě očekávaně tichý.

Vzhledem k permanentně běžícímu topení a přesouvání se po městě s využitím dynamických schopností vozu, musím konstatovat spotřebu 25 kWh na 100 kilometrů (BMW v materiálech uvádí necelých 13 kWh, uživatelé na spritmonitor.de 14,89 kWh na 100 km). Přeci jen hlavním důvodem zápůjčky vozu od BMW Group CZ byla prezentace na Winter and summer school of energy systems v kooperaci ČVUT Praha a TU Wien, nikoliv běžný test.

Samotné ovládání vozu je, jako u elektromobilů standardně, jednoduché: kolébkový ovladač vpravo nad/za volantem (trochu schovaný): parkování, vpřed, vzad; stejně jako rekuperační brzdění při povolení plynového pedálu. Když si člověk zvykne, nemusí používat brzdový pedál téměř vůbec.

Příplatkové elektronické asistenty nabízejí samočinné parkování, varování před srážkami s chodci i čelními překážkami včetně automatického brzdění, pomocníka v městských kolonách spolu udržování rychlosti i jízdy v pruzích a čtením dopravních značek.

BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz
BMW i3, foto: Tomáš Jirka pro oEnergetice.cz

BMW i3 je velmi příjemný elektromobil se sebevědomou cenou, kterou ospravedlňují použité technologie

I přes krátkou dobu zápůjčky (která je také důvodem, proč v celém testu není ani zmínka o nabíjení) musím konstatovat, že městská i3 je vozem velmi příjemným a zajímavým, ve kterém jsou použity materiály a technologie, které člověk jen tak jinde nepotká, a jehož interiér je pak vskutku neopakovatelný v rámci běžné produkce automobilů.

A to je dobře, interiér se svými „zelenými“ materiály se mi na i3 líbí ze všeho nejvíc. A společně s celou vizí divize i a její výrobou v Lipsku jej považuji za skutečně ke 100 % dotaženou myšlenku.

Jeho design sice není po chuti každému (silueta), ale facelift pro rok 2018 se velmi povedl a po svezení jej kdekdo vezme ještě více na milost. A tím si potvrdí můj názor, že s elektromobily není nuda. Na okruhu bych raději BMW M2, ale na běžné použití je elektromobil prostě paráda.

Range extender majitele také zbaví vrásek s dojezdem, ovšem cena začínající bezmála na milionu korun a hravě překračující milion a čtvrt, mu jich zase pár přidá. Ale při porovnání, o kolik (technologicky) jiné a napřed BMW i3 je, je to dost možná obhajitelná částka za druhé či třetí vozidlo v rodině, nebo za stylový firemní vůz pro provoz po Praze, díky kterému lze parkovat ve všech modrých zónách zdarma.

A já se jen těším, až BMW implementuje podobné technologie skrz naskrz modelovou řadou. A vůbec by mi nevadilo použít pohon i3 namísto slabších městských tříválcových motorizací, které jsou v BMW 1, 2, 3, X1. Chcete namítat, že pak už to nebude BMW? Inu, jsme v roce 2017, a pokud i díky tomuto zůstanou ve sportovní produkci BMW šestiválce, tak mne o opaku opravdu nepřesvědčíte.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(4)
Karel
23. listopad 2017, 22:14

"... se sebevědomou cenou, kterou ospravedlňují použité technologie..." - predrazena sra*** , kterou bambusova kura v cockpitu ani dalsi kecy o ekologii fakt nezachrani.

Takze stale a znova dokola - Tesla. Autor by si mel neco zjistit o technologiich moderni automobilove dopravy a pak psat do eteru. Neb hloupe je i zmineni, ze vlastne nejde o test a tak se o nabijeni nebudeme bavit..

Clanek o velkem hnedem (teda spise malem modrem) ho...

Karel

Tomas Jirka
24. listopad 2017, 13:32

Dekujeme za Vas nazor.

Na muj nazor o Tesle se muzete zde na oEnergetice.cz podivat v clancich. Tesla, co se novych materialu a udrzitelnosti vyroby automobilu, neprinasi nic noveho a nezvlada ani uvedeni Modelu 3 do seriove vyroby. V tom je mezi i3 a Teslou rozdil. Tesla prinesla Gigafactory, vyspely batterymanagement, a prinesla elektromobilni modu, ktera se pro mnohe stala nabozenstvim.

Ale co se tyce kvality zpracovani, tak zaostava, co se tyce inovaci, tak nemam pocit, ze se svymi tablety jdou spravnym smerem. V tom je i3 jina: uhlikova vlakna (a vahou usetrite energii, coz je smysl do budoucna), a mnoho obnovitelnyh materialu a vyrazne inovacni a energeticky nenarocna vyroba, to je to, co ho pro mne dela zajimavym. A o to vice se tesim na i5, ktera bude Tesle konkurovat bez problemu, navic s tim, ze to bude za tu cenu premiovy vuz.

Nabijeni bude ve druhem dile :) Za dva dny opravdu prilis zkusenosti s nabijenim a dojezdem konkretniho vozu neziskate. Obecne zkusenosti si muzete precist v serialu o Nissanu LEAF.

Hezky den,

Tomas Jirka

Jan Veselý
24. listopad 2017, 14:44

Ta kvalita zpracování, to je obecný problém amerického a britského strojírenství. To je taky důvod proč nejsou "ameriky" v hlavních segmentech globálně konkurenceschopné například japonským či německým značkám.

Ale zase na druhou stranu, Teslou S jsem jel a je to naprosto fantastické auto, rychlé jak raketa, neuvěřitelně pohodlné a se skvěle propracovanou softwarovou stránkou provozu (jak pro řízení samotné, tak uživatelské věci). Tak krok dopředu od Tesly je taky typicky americký, umí inovativním a uživatelsky přívětivým způsobem spojit existující věci dohromady, umí výborně marketing a dá se s tím skvěle machrovat. To, že jsou někde nakřivo ušité švy nebo dokonale nelícují plechy, to spoustě lidí nevadí.

Jak je Tesla S typicky americká, je BMW i3 typicky německé auto, dokonalé řemeslo, inovativní technologie, úsporný provoz. A celé se to zabije idiotskými zadními dveřmi a potahy z kousavého materiálu.

Já osobně bych bral Teslu 3 i BMW i3, ale zatím do vypadá za pár let na Leafa.

Tomas Jirka
24. listopad 2017, 14:57

Souhlas.

Pohodli Tesly mne prave moc nepresvedcilo. Obdobne nacenene vozy jako byl Jaguar XJ, kterym jsem jel, jsou na tom velmi vyznamne jinak. Tesla mi pohodlim prisla srovnatelna tak se Superbem. Ale jinak ano, vykonove je na tom Tesla famozne, a na machrovani a marketing jsou Americane vzdy borci - cz je jedna z mych vytek k nim :)

Proto rikam, ze se tesim na i5, tam by to mohlo byt super!

LEAF zde ma svuj serial, a osobne jsem si jej take dost oblibil. :)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se