Vizualizace elektřinou poháněného dopravního letadla. Zdroj: Easyjet

EasyJet chce do 10 let dostat do vzduchu elektřinou poháněné dopravní letadlo

Britská letecká společnost EasyJet oznámila partnerství s americkým startupem Wright Electric, ze kterého by mělo vzejít dopravní letadlo poháněné elektřinou schopné přepravit až 120 osob. Elektrický pohon má společnosti mimo jiné pomoci snížit palivové náklady, které tvoří podstatnou část výdajů leteckých společností.

Bateriemi poháněný elektrický letoun má nabídnout dolet 335 mil (540 km). Přestože se nejedná o žádnou závratnou hodnotu, dolet by měl být dostatečný pro přepravu zhruba pětiny pasažérů společnosti, jejíž lety trvají v průměru dvě hodiny. Letadla by tak mohla létat například z Londýna do Paříže, Bruselu, Amsterdamu, Kolína nad Rýnem nebo Glasgow. Kromě úspory na palivových nákladech by elektrický pohon měl rovněž pomoci v omezení emisí a hluku.

„Stejně jako jsme to viděli u automobilového průmyslu, i letecký průmysl se bude poohlížet po elektrické technologii, aby jsme omezili svůj dopad na životní prostředí. Poprvé v historii si tak dovedeme představit budoucnost bez leteckého paliva a jsme nadšeni, že se na tom můžeme podílet. Nyní je to spíše otázkou kdy, a ne jestli, budou létat elektrická letadla na krátké trasy.“

Carolyn McCall, výkonná ředitelka EasyJet

Startup Wright Electric byl založen v roce 2015 americkým podnikatelem Jeffreym Englerem a návrhářem elektrických letadel Chipem Yatesem. Společnost již vyvinula prototyp dvoumístného elektrického letadla a v současné době pracuje s několika leteckými společnostmi, včetně EasyJet, na přeměně letounu na 120místné dopravní letadlo.

Za projektem stojí silní finanční partneři

Britský přepravce se na partnerství nicméně nebude podílet finančně, ale místo toho americké společnosti poskytne poradenství a odborné znalosti z oboru, které jí mají umožnit vyvinout komerční letadlo s bateriovým pohonem. Finanční pomoc naopak přislíbily například Harvardská univerzita nebo technologický inkubátor Y Combinator, který se podílel na úspěšných projektech jako AirBnB nebo Dropbox.

Zdroj úvodní fotografie: EasyJet



8 odpovědí na EasyJet chce do 10 let dostat do vzduchu elektřinou poháněné dopravní letadlo

  1. Varel Frystensky napsal:

    Na obrazku je dokonce letoun jeste pokrocilejsi generace s pohonem, jaky svet jeste nevidel. Opravdu tam zadny viditelny pohon neni. Uzasna fake news, az jsem se lekl ze jsem si omylem otevrel denik blesk 🙂

  2. MPI napsal:

    Elektromobilům věřím, ale rvát akumulátory/ultrakondíky nebo vodík do letadla je totální kravina.

    • mykanec napsal:

      Pane MPI,
      jistě, stejně jako hrozně hloupý nápad montovat do kočárů jakési motory kde něco vybuchuje místo staletími osvědčených koní.

  3. Milan Vaněček napsal:

    Je to fake. Na druhou stranu je pravda, že význačné společnosti na elektropohonu letadel (zatím pro mnohem menší letadla) pracují, měli jsme před lety společný EU projekt pro Airbus a ukazovali nám v Mnichově možný prototyp.

    • Martin Hájek napsal:

      A že už ten Airbus lítá, že? Nebyl to náhodou takový menší tunel?

      • Milan Vaněček napsal:

        Bohužel neumíte číst. To velké letadlo je fake. Ale malé elektroletadlo od nich už přeletělo kanál la manche. Takhle to začíná. Jsem rád že Vás mohu vzdělávat, já se taky rád poučím co nového v EU v tepláremství.

  4. Wolf napsal:

    Mají letecké společnosti taky tak hrorazné daně na palivo tak jako běžní smrtelníci a nebo si čepujou palivo za desetikačku za litr?

    • Martin Hájek napsal:

      Platí jen povolenky na emise a o to ještě jen na vnitrostátních linkách. Jinak žádné daně letecké společnosti neplatí a mají tedy palivo za výrobní cenu. Se spotřební daní jako na benzín by šla samozřejmě letecká doprava rychle ke dnu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *