Indie chce mít všechna auta do roku 2030 poháněná elektřinou

Indie je jednou z nejvíce znečištěných zemí na planetě, u které navíc IEA předpovídá obrovský nárůst poptávky po energiích. Ministr energetiky Indie Piyush Goyal oznámil, že země má do roku 2030 ambici, aby na indických silnicích jezdily výhradně elektromobily. Detaily realizace tohoto plánu prozatím nejsou známy. IEA podle Bloombergu záměr Indie hodnotí jako „ambiciózní“ a zároveň „dobrý“ krok.  

Podle proslovu ministra energetiky Indie Piyushe Goyala o boji Indie proti klimatické změně v březnu 2017 má současný premiér země Naréndra Módí za cíl, aby „většina, pokud ne všechny“ automobily v Indii byly poháněny elektrickou energií nejpozději do roku 2030. Tento krok by podle ministra zabránil závislosti na dovážených ropných produktech, ročně by ušetřil fosilní paliva v hodnotě 100 mld. amerických dolarů a zároveň by snížil znečištění ve městech o 80 – 90 %.

Podle studie vypracované vládou může Indie pohánět veškerou automobilovou dopravu v roce 2030 solární energií, která by využívala pouze 1 % půdy Rádžasthánu.“ stojí v tiskové zprávě o projevu ministra Goyala na Světové konferenci o životním prostředí, jež se konala v březnu v Novém Dillí.

Na toto ministrovo vyjádření navázal příspěvek na blogu India Energy, iniciativy indického vládního think tanku National Institution for Transforming India (NITI). Tento kromě již zmiňovaného cílu Indie hovoří i o krátkodobějším cíli vlády obsaženém v National Electric Mobility Mission Plan, a to záměru, aby bylo do roku 2020 ročně prodáváno 6 až 7 milionů elektromobilů či hybridů.

Je zde několik studií, které naznačují, že náklady elektromobilu během celého jeho životního cyklu by v Indii byly totožné s náklady na spalovací motor do roku 2022.

Anil Kumar Jain, energetický poradce NITI.

IEA vnímá cíl Indie jako „ambiciózní“

Bloomberg na základě korespondence s IEA ve svém článku o elektromobilitě v Indii uveřejnil, že by v zemi muselo do roku 2030 být prodáno více než 10 milionů elektromobilů. V roce 2015 bylo přitom na celém světě prodáno přibližně 1,3 milionů elektromobilů.

Současná prodej elektromobilů po celém světě a v jednotlivých zemích. Zdroj: bloomberg.com, data: IEA

I přesto, že detaily realizace záměru Indie stále nejsou známy, tak IEA prohlásila, že se jedná „o ambiciózní plán.“.

Bez ohledu na konkrétní formulaci cíle a jeho dlouhodobé dopady se jedná o dobrý krok, který pomůže Indii být mezi světovými lídry v oblasti technologie, která je klíčová v usměrňování zvyšujících se potřeb importovat ropu, vypořádání se s lokálním znečištěním ve městech a v omezování CO2 emisí.“ IEA pro Bloomberg.

Že se skutečně o ambiciózní plán jedná, dokazuje hned několik faktů. Zaprvé, tento plán bude vyžadovat rozsáhlé změny v infrastruktuře, což je jedním z mnoha důvodů, proč se obecně očekává, že přechod na elektromobilovou dopravu bude spíše dlouhodobého charakteru.

Zadruhé, na konci roku 2016 bylo v Indii podle IEA necelých 5000 elektromobilů, zatímco osobních automobilů se spalovacím motorem se zde prodaly přibližně 3 miliony. A v neposlední řadě, podle dat Bloombergu je nejlevnější benzínový automobil v Indii možné sehnat přibližně za třetinu ceny elektromobilu e20 Plus společnosti Mahindra (bez daní).

Autor úvodní fotografie: Noya Fields @flickr.com



3 odpovědí na Indie chce mít všechna auta do roku 2030 poháněná elektřinou

  1. Josef napsal:

    To mi připomíná bezdomovce ,který si chce koupit zlaté hodinky…

  2. Vláďa napsal:

    Zase jeden článek bez reálných návazností. Nejdřív by Indie měla napsat kolik automobilů tam skutečně je a potom nějakou mapu postupu (nedovedu si představit elektrifikované rikši v zemi kde je pro mnoho lidí jedna žárovka v celé domácnosti). Nikdo na světě nemá tak rozšířenou nákladní dopravu když se jim rozpadla síť železnic po Angličanech. Omlouvám se autorce, přebírá pouze data, která se nedají ověřit.

    • Jana Červinková napsal:

      Není za co se omlouvat. Článek se mj. snaží poukázat i na to, že celý plán ambiciózní je a konkrétní plánovaný postup zveřejněný není. Nicméně i v tom je podle mého hodnota informace v článku. Ministr energetiky země, která se potýká s problémy, které jste zmínil, ale i s mnoha dalšími, hovoří o takovém rozhodnutí bez zveřejnění toho, co to pro zemi reálně znamená.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *