Největší sklápěč na světě pracuje v dolech a má elektrický pohon

Největší sklápěč na světě byl testován na povrchovém dole na Sibiři po pouhých dvou letech vývoje. Uveze 450 tun nákladu – ekvivalent 350 VW golf nebo 7 Airbusů A320-200 včetně paliva a pasažérů.

Zajímavostí je řešení pohonu, jenž obstarávají čtyři elektromotory o výkonu 1 200 kW, které pocházejí z továrny Siemensu a představují ekvivalent 1 800 koňských sil. Celkový výkon sklápěče je tedy neuvěřitelných 7 200 koní. Toto 360 tunové nákladní vozidlo, jinak také nazývané dumper, z dílny běloruské společnosti BelAZ je schopno dosáhnout rychlosti 64 km/h, to ovšem v případě, že neveze žádný náklad.

BelAZ 75710, jak zní celé označení, je vybaven novými ovládacími prvky, jako dynamickým systémem rozdělení výkonu obou náprav a schopností pokračovat v činnosti i v případě, že jeden z motorů selže. Generátory zajišťující elektřinu pro elektromotory pohánějí dva 16-válcové dieselové motory, každý s výkonem okolo 1 700 kW. Celkový objem nádrže je 5 600 litrů nafty.

Elektrická vozidla byla využívána pro těžkou práci v dolech již roky, ale tyto náklaďáky, známé jako trolley truck, získávaly elektřinu z nadzemního elektrického vedení. Běloruský výrobce BelAZ chtěl dosáhnout účinnosti trolejových nákladních vozidel v kombinaci s mobilitou klasických diseleových sklápěčů. Vysvětluje Katherine Tweedová z IEEE Spectrum

Se svými rozměry spíše než nákladní vozidlo připomíná bytový dům. Na délku měří 20 m, na šířku 10 m vysoké je 8 m. Uveze o 25 % více nákladu než současné největší dumpery na trhu, při zároveň výrazném snížení nákladů na tunu přepravovaného materiálu. Podle společnosti BelAZ se navíc může pochlubit i o 25 % vyšší účinností ve srovnání s předchozími návrhy.

Zvýšení účinnosti je velice důležité u nákladních automobilů využívaných v dolech z důvodu dodržování předpisů ohledně vypouštěných emisí do ovzduší. Těžební společnosti chtějí svá vozidla využívat tolik hodin, kolik je možné při současném dodržování předpisů tykajících se životního prostředí.

Vůz byl představen v říjnu 2013 a následně byl testován v sibiřských dolech. Na trh byl uveden na konci minulého roku a využíván bude především k přepravě uhlí a železné rudy.

Kompletní specifikace zde.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *