Německé automobilky investovaly do elektromobility více než ostatní velcí konkurenti dohromady

Volkswagen, BMW a výrobce Mercedesů, Daimler, zvýšili své investice do elektromobility. Celkově německý automobilový průmysl investoval v letech 2016 a 2017 do úpravy svých výrobních závodů 4,7 miliardy euro, více než všichni ostatní velcí konkurenti dohromady, uvádí analýza poradenské společnosti EY. Z této sumy bylo 3,1 miliardy euro investováno v Německu, což je třikrát více než v Číně a USA.

„Celosvětový automobilový průmysl prochází radikálními změnami, a zejména německé automobilové skupiny jsou v současné době plně připraveny na to, aby se jejich výrobní závody přizpůsobily výzvám nového automobilového světa,“ říká Mathieu Meyer, partner ve společnosti EY.

Investice do elektromobility 16 největších automobilek světa za roky 2016 a 2017. Zdroj: Handelsblatt

Německé automobilky v současnosti na poli elektromobility výrazně zaostávají, zejména za průkopníkem v této oblasti, americkou automobilkou Tesla. Přitom německé automobilky elektromobily ve svém portfoliu mají. Elektrické BMW i3 je na trhu od roku 2013, Daimler začal s hromadnou výrobou elektrických Smartů v roce 2009, tyto modely ovšem nikdy nezískaly popularitu vozů značky Tesla, pravděpodobně z důvodu svého zaměření na segment menších, nebo sportovních vozů. Automobilka Elona Muska prodala v loňském roce v Evropě více svých luxusních sedanů Model S, než bylo prodáno Mercedesů-Benz třídy S nebo BMW řady 7. V Americe si stojí německé automobilky v konkurenci Tesly ještě hůře než v Evropě.

Souboj s Teslou odstartuje Audi

Audi jako první začne s výrobou prvního elektromobilu jako přímého konkurenta Tesly. Elektrické SUV e-tron quattro se začne sériově vyrábět již na konci tohoto roku za cenu 80 000 euro (2,03 mil. korun) a deklarovaným dojezdem 500 km. Jedná se o přímého rivala Tesly Model X, který se v USA prodává za 96 000 dolarů (1,99 mil. korun) ve variantě s dojezdem 475 km.

Audi e-tron quattro. Zdroj: Audi

Tesla Model X

Tesla Model X

V roce 2019 začne Audi s výrobou elektromobilu e-tron Sportback, crossoveru s prvky kupé a SUV, srovnatelným s Teslou Model S. Audi plánuje do roku 2025 vyrábět 20 různých elektromobilů v objemu třetiny roční produkce. V loňském roce Audi prodala 1,88 milionu vozidel.

Koncept Audi e-tron Sportback. Zdroj: Audi

VW, BMW a Mercedes se přidají později

BMW, Mercedes a skupina automobilek Volkswagen budou následovat Audi později. BMW i4, elektrická obdoba nejprodávanějšího BMW řady 3, respektive řady 4, vstoupí do výroby v roce 2020 v Mnichově, ve stejné továrně jako benzínové a dieselové vozy. Zhruba čtvrtina stávající kapacity BMW bude k dispozici pro nový model, objem výroby by mohl stoupnout až na polovinu celkové roční výroby továrny, která činí přibližně 220 000 vozidel. Rovněž Mercedes-Benz integruje výrobu elektromobilů do svých stávajících výrobních závodů.

Koncept BMW i4. Zdroj: BMW Blog

Volkswagen, který jako skupina vyrábí čtyřikrát tolik automobilů jako BMW a Daimler, naproti tomu vyvinul zcela samostatnou technickou platformu pro své elektrické automobily a postavil samostatné továrny. Objemy výroby skupiny VW opodstatňují vytvoření speciální infrastruktury pro elektromobily, tento modulový systém bude využíván rovněž Škodou, Audi a Seatem.

Samotný Volkswagen cílí do roku 2025 na výrobu 1 milionu čistě elektricky poháněných vozidel ročně, v rámci celé skupiny by to měly být zhruba 3 miliony. Zhruba polovina by se měla prodávat v Číně, největším trhu skupiny.

Skupina VW plánuje do konce roku 2022 investovat více než 20 miliard eur do elektromobility. Výroba bude pro minimalizaci rizik zpočátku zaměřena na jeden centrální závod v saském Zwickau. Do konce roku 2022 skupina očekává výrobu elektromobilů v 16 lokalitách po celém světě.



8 odpovědí na Německé automobilky investovaly do elektromobility více než ostatní velcí konkurenti dohromady

  1. Milan Vaněček napsal:

    Toto je obrovský a nezměnitelný impuls pro rozvoj a zlevňování Li ion baterií. Díky dieselgate a významu exportu do Číny to Němci vzali vážně a už německé automobilky (včetně Škody) v tom nic nezastaví.
    A obrovsky to též pomůže akumulaci elektřiny ve stylu, který stále propaguji: fotovoltaika na střeše a baterie v garáži (něco jako Powerwall plus baterka v druhém autě, které má většina mladých s dětmi žijících ve svém v satelitech okolo Prahy i jinde). Škoda určitě přijde (tak za 5-7 let) s autem do 500 000 Kč a provozními náklady blízko nuly.

    • Josef napsal:

      Opět se mýlíte . Pokud jste Tesla prodáváte desetitisíce automobilů do celého světa za vysoké ceny , pokud jste masové VW prodáváte 100x tolik , ale levných aut el. mobily mohou u značek jako VW nastoupit teprve tehdy až budou dostupné pro běžné firmy a občany. Jinak je to celé o ničem. Škoda Citigo byla připravená už v roce 2010 na el. variantu , ale z ekonomických důvodů to nebylo realizováno. Protože to prostě nejde levně udělat. Současná situace je tak na hraně ekonomicky přijatelné EV ujede 160 km po dálnici – Zkuste si představit cestu ze severu Německa na jih. A ty s dojezdem přes 500 km – Tesly jsou příliš drahé na to aby se masově prodávali. VW nic nezaspal vývojové projekty už jedou a je to přesně načasované na ceny baterií, aby si to mohl koupit běžný Němec. Zatím jsou ceny baterií příliš vysoké všichni čekají až ceny spadnou a pak vyjede mnoho modelů EV bude zralá až ve 2 polovině 20. tých let. Tedy ve stejné době co luxusní modely budou mít autonomní řízení.

    • Hariprasad napsal:

      Li-On baterie jsou opravdu největší brzdou. Zatím se ale podařila vyřešit životnost, teď přichází na řadu cena. Možná to přece jenom bude jiný typ, který prolomí onu vysokou cenu. Zatím to vypadá, že se baterie vyvíjí podobně jako fotovoltaika. Nejdříve to bylo drahé a bylo potřeba velké množství energie. Současná situace ve FVE je taková, že jsme skoro dosáhli na nedotovanou paritu a to dokonce i při velmi nízkých výkupních cenách zapříčiněných dotováním starých fotovoltaik. Tj. ty staré to tem novějším dělají těžší, a přesto to zřejmě půjde. U baterií by to mělo jít podobným způsobem.

  2. Martin Pácalt napsal:

    Je jedna věc , která se pumpováním investic nedá „ošulit“, a to je čas a zkušenost z dlouhodobého provozu. Německé automobilky (hlavně VW) ještě před aférou s TDI často prohlašovaly, že se budou držet spalovacích motorů. Zdá se, že jejich emisní problém urychlil některé věci. Provozní zkušenosti ale mají hlavně Tesla a japonské automobilky. Co je podle mého evidentní omyl je testování a snaha o vodíkový pohon v individuální dopravě. To je palivo pro kamiony, vlaky , lodě a rakety. Všude jinde jde o bezpečnostní hazard.
    Mimochodem, už vidím ty hejna Čechů skupujících ojeté diesely po Západoevropanech, kteří se jich budou zbavovat pod dojmy nového elektro-trendu. Popelnicí Evropy , zdá se mi, ještě min. dekádu budeme.
    V každém případě si myslím, že budoucnost mají všechny pohony, a dopravní prostředky budou druhově „barevnější“ než jen nyní dominantní benzino-naftové.

    • Petr napsal:

      Elektrické auto je tak jednoduché, že ho zvládne jakákoliv automobilka, jen to do teď nebylo dostatečně výnosné.
      Naopak start-up Tesla nezvládá tradiční automobilovou výrobu na pásu, kdy se to auto musí kvalitně složit většinou z tradičních dílů bez ohledu na pohon, a naopak tam je vidět, že to je daleko daleko problematičtější na vychytání chybovosti.

      • Hariprasad napsal:

        Oni to umí, ale Elon Musk trochu tlačí na pilu. Seřídit roboty trvá velké a protřelé automobilce asi rok. Musk to chtěl stihnout za 6 měsíců. Nepovedlo se to zcela a ukazuje se, že na to seřízení bude potřebovat opravdu rok (plánovaná výroba tj. 5000ks/týden naběhne podle posledního plánu až v červnu). Zatím dělají slabých 1000-1500/týden.

  3. Vinkler napsal:

    Jako vždy. Opakem pravdy je pravda jiná. Ceny bateriím jsou limitem pro automobilky co umí levně vyrobit auto.

  4. Hariprasad napsal:

    Audi má 40 let zkušeností s eletromobily. Ale vypadá to, že začíná od nuly, jako všichni, jinak by už dávno mělo něco pořádného na trhu. Zatím se investice německých korporátů nikterak do nabídky neprojevují a končí všechno jen u slibů. Tesla, i přes současné zpomalení rozběhu výroby modelu Tesla 3 má pořád velký náskok a každým odkladem konkurence se náskok navyšuje. Tak uvidíme, co předvede Audi na konci roku. Bude-li to skutečná konkurence Modelu S nebo bude-li to bude opět nějaká víceméně povedená předělávka. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *