skve81_58f516ac522ee

První elektromobil Škoda měl premiéru na autosalonu v Šanghaji

Automobilka Škoda představila 18. dubna nový model s prozatímním názvem Vision E. Prototypy, jak už je u Škodovky zvykem, jsou vždy pojmenovány právě slovem vision a písmenko E tentokrát nebylo zvoleno náhodně – jde totiž o první elektromobil od Škody. Vůz byl představen v rámci autosalonu v Šanghaji, přičemž byly oznámeny i smělé plány na to, že v budoucnu bude každá čtvrtá škodovka poháněna, alespoň částečně, právě energií ze zásuvky.

Nový Vision vznikl prozatím jen z důvodu prezentace na autosalonech, plány na elektromobily značky Škoda ale byly oznámeny s oficiální platností. Za asi tři roky by měla první Vision E sjet z továrního pásu a kolem roku 2025 již bude každý čtvrtý vůz elektrický, jak se vyjádřil generální ředitel největší české firmy Škoda Auto Bernhard Maier. V dalších deseti letech automobilka plánuje přijít s třemi plně elektrickými vozy a několika dalšími, které budou kombinovat elektrický a spalovací motor. Prvního auta tohoto druhu se dočkáme již za dva roky – bude jím varianta modelu Superb.

skve30_58f516abaa507

Přijít s elektromobilem právě na veletrhu konajícím se v nejlidnatějším městě Číny bylo velmi taktické. Elektrovlna cloumá celou zemí a ve smogem zahlcené Šanghaji je podpora v podobě dotací či rychlejšího získání registrační značky velmi lákavá. Zastoupení alternativně poháněných vozů na celkovém počtu nových automobilů v Číně tak stoupá rychleji než v Evropě (lehce přes jedno procento versus těsně nad půl procenta – lídrem starého kontinentu je Norsko).

Vision E přišla s líbivým futuristickým designem s velkou panoramatickou střechou a s absencí zpětných zrcátek. Ty díky senzorům a kamerám nebudou třeba. S dojezdem 500 km, nabitím 80 % kapacity baterie za 30 minut, dvěma motory o celkovém výkonu 225 kW na přední a zadní nápravě a nejvyšší rychlostí 180 km/h se přitom například při srovnání s kolegy z Tesly nemusí vůbec stydět.

skve20_58f516aa43485

skve82_58f516ac9b2ee

Bude jistě zajímavé sledovat, s čím nakonec Škoda, která je považována za výrobce automobilů „do nepohody“ s velmi dobrým poměrem kvalita-cena, v oblasti vozů budoucnosti přijde. I když v současnosti jsou parametry nové Vision poměrně úctyhodné, Meier přiznal, že za tři roky může být vzhledem k rychlosti vývoje v oblasti elektromobility vše jinak. Vývojáři ve Škodovce mají tedy jistě ještě prostor ke zlepšení.

Zdroj obrázků: Škoda Auto

12 odpovědí na První elektromobil Škoda měl premiéru na autosalonu v Šanghaji

  1. Vláďa napsal:

    Jaký je pohled domů? Pro domácí elektromobilitu toho zatím moc uděláno není. V parkovacích domech je zpravidla instalováno několik nabíjecích stanic, ale na běžných parkovištích není nic. Běžná ulice s dvaceti automobily po každé straně je bez jakékoliv elektro infrastruktury. Není vybudováno nic.

    • Petr napsal:

      Co chceš teď neuskutečnitelně budovat?
      První musíš náročně znásilnit právníky a úředníky, aby bez skrytých pastí vrátili stavební zákony z byrokratického pekla do použitelného stavu k teprve legislativnímu umožnění rychlé modernizace místní infrastruáktury.

      Jinak já četl oficiální vyjádření, že Škoda chce mít do roku 2025 5 modelů aut s alternativním pohonem, ale ještě neví jestli to budou 2 elektroauta a 3 hybriby (nejspíš všechno plug-in elektrika-benzín) nebo v počtech naopak.

    • Zuzana Vrbova napsal:

      Česká vláda na Automobilovém summitu, který se konal v únoru v Mladé Boleslavi automobilce přislíbila, že do roku 2020 bude vybudováno 1200 dobíjecích stanic po celém území republiky. Větší problém bych viděla v nedostatečných plánech ohledně finanční podpory případných zájemců o elektromobily.

      • Vláďa napsal:

        1200 dobíjecích stanic je schopno denně obsloužit cca 5000 automobilů. Při dojezdu cca 300 km to bude každé auto vyžadovat dobíjení každých cca 6 dnů. Denní výroba aut 100 ks není nic moc. Po cca 2 měsících je hotovo a co dál?

        • Petr napsal:

          To pouze pro menšinové procenta jízd na vzdálenost přez 200 km.

          Většina elektroaut pro příštích 10-20 let má být k dennímu dojíždení do práce z rodinného domku a pak pro úředníky ve městech, v rodinných domcích si to nabijí přez noc v garáži a úřady místa k stání a nabíjení přez noc i den taky budou mít zajištěna.

          • Zuzana Vrbová napsal:

            Ano, jedním z důvodů, proč se elektromobily těší přízni čínských velkoměst je právě jejich využitelnost na „popojíždění“ po městech. V Číně si totiž na dojezd na velké vzdálenosti moc nepotrpí, vzhledem k její velikosti. Navíc špatná kvalita ovzduší v metropolích prakticky číňany nutí do elektromobility investovat. V Česku je situace jistě trochu odlišná. Uvidíme, jak se s tím trh/firmy/vláda vyrovná.

          • Marsias napsal:

            Dobrý den paní Vrbová,
            ve svém příspěvku uvádíte: „Uvidíme, jak se s tím trh/firmy/vláda vyrovná“. Bohužel spojujete nespojitelné a to „trh“ a „vláda“. V další příspěvku uvádíte „finanční podporu pro zájemce“ a to je právě ten problém. Pokud Vám vláda sebere Vaše peníze z Vaší kapsy a dá je mě, tak si elektroauto koupím. To stejné udělá více lidí, ale to nemá s trhem nic společného. Jedná se o klasickou dotační politiku – socialismus, plánování. To zde máme z EU – podporování OZE, biopaliv atd. To vše za naše peníze! Všude ze všech směrů slyším, jak je elektromobilita výhodná, ale zatím se mě nepodařilo najít studii, která by zahrnovala srovnání klasického auta a elektromobilu s ohledem na účinnost přemen, dodávek energie, finanční náklady a hlavně BEZ dotací.

  2. hariprasad napsal:

    Dobrý den pane Marsiasi, asi jste nehledal dost důkladně. Srovnávacích studií je několik a vychází to podle toho, kdo jí zrovna dělal a co porovnával. Někdy se porovnává neporovnatelné (velká Tesla model S s nějakým malým a lehkým vozem ap.). Pokud mi to věříte, tak ty objektivnější studie dochází k závěru, že pro nějakou plánovanou životnost vozu (do emisí jsou zahrnuty i ty při výrobě) vychází elektromobil asi o třetinu (až polovinu) s menšími emisemi i kdyby se všechna energie potřebná k výrobě a k provozu vyráběla v uhelných elektrárnách. V případě, že se použije enrgie z OZE nebo mix, je to samozřejmě už zase někde jinde. Účinnost celého elektromechanického soustrojí má oproti spalovacím motorům vysokou účinnost. Ostatně, to co uvádí automobilky podle NEDC je utopie jak u spalovacích motorů (utopická účinnost, tedy i spotřeba, protože měření je prováděno v nereálných optimálních podmínkách zřejmě na okruhu), tak dojezd u elektromobilů (vlastně opět spotřeba energie, která je mnohem vyšší při jízdě po dálnici a v zimě, tj. nejde o falšování účinnosti ale opět o způsobu měření – město).

    • Vláďa napsal:

      Elektromechanická účinnost je bezesporu vysoká. Při běžné kapacitě akumulátoru 30 kWh je potřeba podstatně více energie. Tak že je třeba hovořit o celkové účinnosti systému. Který elektromobil umí zjistit že je k dispozici nabíjení z OZE? V noci asi moc OZE k dispozici nebude. Zpravidla se dopravní prostředek využívá přes den. V noci po zapnutí nabíjení nikdo nebude přeparkovávat aby se k nabíjecímu systému mohl připojit někdo jiný. Samozřejmě při parkování u rodinného domu je to jiné ale podstatná část populace bydlí ve městě. Taky by mne zajímalo kolik bude stát nabíjecí stojan pro domácí použití.

      • C napsal:

        Podívejte se kolik to stojí ta domácí nabíječka od Tesly, navíc, jak které auto, mívají i palubní nabíječku na 230 či 400V. To by na pomalé nabíjení mělo stačit.

        Nevíme ještě jak se budou chovat lidé ve velkém ohledně nabíjení, jestli budou pořád jezdit na rychlonabíječky, jestli se zásuvky budou dělat na parkovištích firem… To nikdo nevíme a neumíme říct

        • Vláďa napsal:

          Naprosto souhlasím. Pro elektromobilitu musí být vybudovaná infrastruktura a nikdo neví jaká má být. To je jako by někdo chtěl kupovat auto na benzín a nejbližší benzinka byla 100 km daleko. To asi nikdo nebude auto kupovat.

          • C napsal:

            No ale nějak to musíme zkusit, ne?
            Traduje se že první benzinka byla lékárna, kde si paní Benzová koupila líh, nebo co to bylo, když jí v tom samohybu jejího manžela došlo palivo. Pro začátek bych byl za aby se nějaká sada rychlonabíječek postavila u každého města s více než 10k obyvateli. to by nemusel být velký problém dát tam 4 stojany někde, samozřejmě bude muset být nějaká obsluha. No a pak se uvidí jak se to celé bude posouvat dál.

            Popravdě si neumím představit nabíjecí stojany jako součást uličního mobiliáře mimo nějaké gated communities nebo přinejmenším satelity. Bohužel se lidé chovají jak chovají a asi poměrně rychle by se musely opravovat.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *