Světové automobilky žádají Čínu o zmírnění kvót v oblasti elektromobility

Dohodnutý kompromis mezi německou kancléřkou Angelou Merkelovou a čínským premiérem Li Kche-čchiangem z června 2017 o posunutí termínu realizace stanovených kvót na dodávky elektromobilů nebyl Čínou dodržen. Světové automobilky v dopise čínskému Ministerstvu průmyslu a informačních technologií naléhají, aby byly stanovené kvóty mírnější a rovněž aby byly odsunuty.

V dopise z 18. června se podle agentury Reuters automobilky odvolávají na fakt, že plány Číny by nebylo možné splnit a snahy o jejich splnění by automobilky významně poškodily. Plánovaný systém kvót měl být údajně na základě dohody mezi německou a čínskou stranou posunut na rok 2019, nicméně již v červnu, několik dní po setkání obou stran, čínská strana vydala návrh regulace, která žádný časový posun nereflektuje.

Podle zveřejněného návrhu každý automobilový podnik získá určité „kredity“ za prodej elektrických či hybridních vozidel, přičemž tyto kredity musí v roce 2018 odpovídat 8 % prodeje automobilky v Číně. V roce 2019 to má být 10 % a do roku 2020 12 %.

Čínské snahy podpořit domácí automobilový průmysl

Absence ústupků naznačuje, že je Čína skutečně odhodlána bojovat s tamějším znečištěným ovzduším, které je o to větší hrozbou v kontextu rostoucí životní úrovně obyvatel a tedy rostoucí poptávky po osobní dopravě. Zároveň podpora elektromobilů naznačuje snahu rozvíjet domácí automobilový průmysl a zvyšovat jeho konkurenceschopnost vůči zahraničním rivalům, kteří mají v oblasti spalovacích motorů dekády náskok.

Domácí automobilový průmysl má nárok na dotace na elektrická a hybridní vozidla, zatímco zahraniční producenti nikoliv, což je staví do nevýhodnější pozice.

Tato preference domácího automobilového průmyslu nad importy podkopává environmentální cíle této regulace, konkurenčně znevýhodňuje dovoz a riskuje otevření Číny mezinárodně obchodním sporům,“ stojí v dopise od zástupců automobilového průmyslu. 

Nabíjecí stanice.

Ilustrační foto. Zdroj: flickr.com

Čínský elektromobilový průmysl ve zkratce

Čínský trh s elektromobily oproti loňskému roku vzrostl o 16 %, což je sice úctyhodný nárůst, nicméně ne tak velký jak se očekávalo. Tento trh je velmi silně chráněn, kdy 93 % prodejů patří domácím automobilkám, 6 % Tesle a zbylé 1 % je rozděleno mezi další aktéry.

Mezi pět nejprodávanějších elektromobilů v červnu 2017 patřily modely Zhidou D2 EV, BYD Song PHEV, Chery EQ, BYD e5 a JAC iEV6S. Všechny modely spadají pod domácí automobilky. Model S a Model X společnosti Tesla se v první dvacítce nachází, v daném pořadí, na osmém a osmnáctém místě.

Prodej elektromobilů v Číně v červnu 2017. Zdroj: cleantechnica.com

Automobilky požadují více času a větší flexibilitu

Automobilové podniky z USA, Evropy, Japonska a Korey reprezentující přibližně 70 % světového automobilového průmyslu velmi negativně vnímají i tvrdé sankce, které by je čekaly při nesplnění kvót. Mimo jiné by se jednalo například o zrušení licence na prodej ne-elektrických aut v Číně, či zákaz elektrické a hybridní automobily v Číně vyrábět.

Mezinárodní automobilky v dopise argumentují, že: „Ambiciózní datum začátku platnosti kvót, tak jak je navrhováno, je nemožné dodržet. Přinejmenším je nutné, aby bylo datum posunuto alespoň o rok a aby byly zahrnuty prvky umožňující flexibilitu.



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *