Vodíková tramvaj v Číně Zdroj Škoda Transportation

Světově první vodíková tramvaj má české kořeny

Čína ve snaze snížit své emise ve městech zavádí řadu moderních projektů v oblasti dopravy. Jedním z nich je i nasazení do provozu světově první tramvaje poháněné vodíkovými palivovými články. Na projektu se navíc částečně podílela i česká Škoda Transportation.

České kořeny se nezapřou

Čínská společnost CSR Quingdao Sifang představila první vodíkem poháněnou tramvaj minulý rok. Po dvouletém vývoji vznikl vůz ve spolupráci s českou Škodou Transportation. Tramvaj s typovým označením 27T využívá k pohonu 16 synchronních motorů, uložených v plně otočných podvozcích. Podobně jako u české předlohy, Škoda 15T For City, kterou denně využívá mnoho obyvatel Prahy a lotyšské Rigy, i zde se jedná o tříčlánkový vůz.

Vodíková tramvaj v Číně. Zdroj: Škoda Transportation

Vodíková tramvaj v Číně. Zdroj: Škoda Transportation

Rozdíly jsou pak primárně ve větší šířce a délce vozu, který má také sníženou výšku interiéru. Podstatným rozdílem je pak právě možnost využití palivových článků, baterií nebo v budoucnu superkapacitorů. Barvu a vnější design vozu navrhli čínští designéři.

Interiér vozu velmi připomíná pražskou verzi tramvaje Škoda 15T For City. Zdroj: Škoda Transportation

Interiér vozu velmi připomíná pražskou verzi tramvaje Škoda 15T For City. Zdroj: Škoda Transportation

Zátěž pro město je minimální

Vzhledem k využití je maximální rychlost vozu navržena na 70 km/h, což je pro městské tratě dostatečná rychlost. Obyvatelé měst jsou navíc ušetřeni exhalací, které tramvaj díky pohonu palivovými články, nebo bateriemi nevypouští, a není ani nutné budovat elektrickou trakci s rozvodem elektřiny. Jedinou odpadní látkou je tak pouze čistá voda.

Tramvaj pojme až 380 cestujících, z čehož 60 míst je určeno k sezení a dalších 320 na stání. Výrobce se rovněž chlubí i krátkou dobou k výměně paliva, která zabere pouhé 3 minuty a tramvaj následně může pokračovat na dalších 100 km jízdy.

Smyslem zavádění bateriových, vodíkových nebo hybridních dopravních prostředků je primárně snaha o snížení znečištění ve městech a snížení nákladů vzhledem k odpadající nutnosti budovat v trase tratí i napájecí vedení.

Zdroj úvodního obrázku: CSR Quingdao Sifang

Autor:

Zajímáte se o energetiku?

Nenechte si uniknout to nejzajímavější!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *