Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,01USD/Barel
-0,67%
Ropa - WTI (Oct25)
64,12USD/Barel
-0,62%
Emisní povolenky (Dec25)
77,92EUR/t
+0,53%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,59EUR/MWh
+0,81%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,6USD/t
+0,95%
Index domácností (Vše)
1621Kč/měsíc
-0,01%
Elektřina - CZ (Cal26)
94,71EUR/MWh
+0,7%
Zemní plyn - CZ (Cal26)
34,54EUR/MWh
+0,33%
Ropa - Brent (Nov25)
68,01USD/Barel
-0,67%
Ropa - WTI (Oct25)
64,12USD/Barel
-0,62%
Emisní povolenky (Dec25)
77,92EUR/t
+0,53%
Zemní Plyn - TTF (Oct25)
32,59EUR/MWh
+0,81%
Uhlí API2 - ARA (Cal26)
102,6USD/t
+0,95%

Švýcarsko plánuje od příštího roku provozovat autonomní elektrobusy

Jiří Vejrosta
25. listopad 2015, 06:59
Bez komentáře
svycarsko-planuje-od-pristiho-roku-provozovat-autonomni-elektrobusy
Zdroj: Unsplash

Švýcarské město Sion schválilo pilotní projekt plně elektrických a zcela autonomních autobusů, které by měly brázdit švýcarské silnice od jara 2016. Tento projekt se zřejmě stane prvním, v reálu fungujícím autonomním systémem veřejné dopravy.

Autobusy ARMA budou představeny francouzským výrobcem elektrobusů Navya ve spolupráci s městem Siona a dodavatelem samořídícího softwaru společností BestMile.

Software pro autonomní řízení automobilů obvykle zpracovává signály z více druhů snímačů. Zatím totiž neexistuje snímač, který by zvládl pokrýt dostatečně velký prostor v požadovaném detailu tak, aby na jeho základě bylo možno zrekonstruovat okolní scénu na úrovni, na jejímž podkladě bude možno správně rozhodovat o bezpečném provozu automobilu. Typicky se používají např. laser, kamera a utrazvuk.

Pokud jde o použité snímače, autonomní elektrobus využívá BestMile a Navya lidarových senzorů (LIDAR = Light Detection and Ranging; tato metoda využívá odrazu laserových paprsků od zachycených objektů. Jedná se o běžnou metodu, pomocí které je možné velmi efektivně modelovat scénu) a kamer. Uvnitř vozidla není k dispozici žádné manuální řízení, stejně tak vozidlo nemůže být řízeno ani vzdáleně – jedná se tedy o plně autonomní systém.

Elektrobus ARMA může být vybaven bateriemi o kapacitě v rozmezí 16 až 64 kWh, maximální rychlost by měla dosahovat hodnoty 45 km/h. Baterie by měla vystačit na celý den provozu.

Autobusy budou nejprve provozovány v privátně vlastněné části města, kde se stanou částečně i atrakcí pro turisty, až poté dojde k nasazení přímo pro potřeby veřejné dopravy. Po zhruba dvou letech zkušebního by se měl projekt rozšířit i do dalších regionů.

Komentáře (0)

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

Přihlásit se