Tesla představila svůj první elektrický tahač Semi, na jedno dobití má ujet až 800 km

Šílenství stran pokročilých technologií se dostává i do oblasti nákladních automobilů, kde by mohlo mít hlubší ekonomický smysl. Elon Musk představil první elektrický tahač Tesla Semi, který může do budoucna změnit oblast kamionové přepravy. Nákladní přeprava na silničních komunikacích by se tak mohla stát čistší, rychlejší a bezpečnější.

Tesla Semi disponuje autopilotem a dalšími pokročilými bezpečnostními prvky, nicméně se o něm zatím zdaleka nedá hovořit jako o autonomním dopravním prostředku. I přesto disponuje možností jízdy více vozů těsně za sebou, což má kromě snížení nákladů na jízdu význam z hlediska počtu potřebných řidičů – v tomto případě je dostačující, aby byl plně řízen pouze první vůz konvoje, čímž dostáváme silniční ekvivalent vlaku. Elon Musk je přesvědčen o tom, že tento způsob jízdy, v praxi mnohdy aplikovaný lidskými řidiči, budou schopni realizovat desetkrát bezpečněji.

Tesla není jedinou společností zaměřující se na inovativní přístup k nákladní přepravě. Na vavřínech neusínají ani tradiční hráči segmentu zastoupení například společnostmi Daimler a Volvo. I ti pracují na elektrických tahačích. Společnost Uber se pro změnu zaměřuje na software pro daný segment.

Výhody autonomního řízení by měly spočívat zejména ve snížení počtu nehod na silnicích, snížení cen zboží pro koncového zákazníka, méně znečistění a pravděpodobně i méně stresu pro zbylé účastníky silničního provozu. Nicméně je třeba připustit, že daná revoluce v přepravě by si vyžádala i významnější zásahy do současné infrastruktury.

Jakých parametrů bude vůz dosahovat?

Elon Musk na představení v Hawthorne v Kalifornii představil futuristický baterií poháněný tahač s dojezdem neuvěřitelných 800 kilometrů (k dispozici bude i verze s 500 kilometrovým dojezdem). Tento dojezd by měl být dostačující pro valnou většinu amerických přepravních tras, jejichž délka podle Muska obvykle dosahuje 400 a méně kilometrů. Zatím ovšem neproběhla diskuze týkající se hmotnosti baterií, což může být pro využití v nákladní přepravě údaj velmi významný.

Stejně jako ostatní produkty Tesly má i model Semi strhující akceleraci a celkový výkon. Prázdný kamion zrychlí na rychlost 100 kilometrů za hodinu během 5 sekund oproti 15 sekundám dieselového kamionu. Plně naložený Semi se na tuto hodnotu dostane za 20 sekund. V této konfiguraci bude schopen udržet v pětiprocentním stoupání rychlost 105 kilometrů v hodině oproti 73 kilometrům v hodině v případě konvenčního vozu.

Kamion je vybaven bezpečnostními prvky jakými jsou autopilot, automatické kritické brzdění, asistent hlídaní jízdních pruhů a varování před případnou kolizí. Díky nízko položenému těžišti, což je výsledkem dole uložených baterií, se rovněž snižuje riziko převrácení. Kontrola přenosu točivého momentu na jednotlivá kola zase snižuje pravděpodobnost smyku.

Elon Musk navíc garantuje, že vůz přečká bez poruchy prvních 1 609 344 kilometrů (v mílích marketingově zajímavěji  znějící milion). První dva roky se majitelé mohou rovněž těšit na kompletně bezplatný servis všech případných závad.

Tesla jako bonus představila pickup, který rozměrově odpovídá menšímu nákladnímu automobilu.

Očekávaná cena verze s kratší dojezdovou vzdáleností by měla činit 150 000 USD, v případě delšího dojezdu se bude pohybovat na hodnotě 180 000 USD.

Autorem úvodní fotografie je Smmt.



12 odpovědí na Tesla představila svůj první elektrický tahač Semi, na jedno dobití má ujet až 800 km

  1. Jan Veselý napsal:

    Musk představil, co je dnes technicky možné. Ostatní výrobci k tomuhle budou dalších 10 let postupně konvergovat. Už má i objednávky od několika provozovatelů flotil. Jsem zvědavý jak zareagují na testy v reálném provozu.

    • Petr napsal:

      Nesmysl. U Muska je zajímavé pouze to, že jako jeden z mála jde k cíli shora, kdežto většina ostatních velkých výrobců logicky zdola.
      Ale žádný 10 letý náskok neexistuje, třeba značky Mercedesu už sériové elektrické náklaďáky prodávají, jen menších velikostí.

      • Jan Veselý napsal:

        Já to myslel tak, že to bude jako u osobáků. Tesla rovnou začne s velkým dojezdem a sítí nabíječek. Ostatní začnou s lepší cenou a malým dojezdem a bez nabíječek a postupně se budou zlepšovat. Viz. Nissan Leaf, který začal na 110 km dojezdu a dnes má nový po 6 letech iterací dojezd 400km.

        • Martin Hájek napsal:

          Nutno dodat že bez topení a při rychlosti 50 km/h.

          • Lubos napsal:

            Moje EV (Ionic) bere najmenej pri cca 100 – 110 km/h. Pri ustalenej stovke som schopny to drzat na 10 KWh/100 km…. pri 130, berem tak 16 KWh/100 km. Preto jazdim radsej rychlejsie, pretoze po hodine jazdy 130 km/h si oproti 100 km/h vytvorim dost velky naskok na to aby som si nabil auto na rychlonabijacke a pokracoval dalej. Vsetko pri zapnutej klime, a plnom pohodli.

          • Martin Hájek napsal:

            Luboši,
            nezlobte se, ale to, co píšete, jednoduše odporuje fyzikálním zákonům. Není důvod, aby se s rychlostí výrazně měnila účinnost elektromotoru a samozřejmě aerodynamický odpor roste tuším s druhou mocninou rychlosti. Sám píšete, že při 130 potřebujete 16 kWh, při stovce 10. A jako při 80 máte větší spotřebu elektřiny? To je přece totální nesmysl.

          • Lubos napsal:

            Ja se nezlobim, ja len podavam osobnu skusenost, proste pri udrziavani 80 tky alebo 100 ky to zere viacmenej to same cca 10 kw/h (samozrejme tam asi percentualny rozdiel je, ale asi nepostrehnutelny), ale samozrejme pri 100 km /h za tu hodinu ujedu o 20 km viac. Mozem len sprostredkovat co mi hovori palubny pocitac. pri 130 uz to chce viac. Ale to mi nevadi, nechcem byt brzdou provozu 😀 za viac nez 5000 km odkedy som ho kupil mam priemer 13,4 KWh/100 co si myslim, ze vzhladom na to, ze jezdim svizne a v konfortu neni nic spatneho. V Irsku stoji momentalne 1 KWh v single tarifu € 0.17 aj s dani co vychadza € 2.30 /100 km to je krasa… proti mojemu staremu Passatu benzin, ten zral 13-15 € /100 km

  2. Martin napsal:

    Mohl by mi prosím někdo vysvětli jaký význam pro nákladní dopravu má to neustále omílané zrychlení?
    Zapoměli jste napsat jaký zdroj bude třeba k dobíjení tohoto nesmyslu…..třeba jen na D5 projede denně 60000 vozidel. Kolik z toho je kamionů-třetina,čtvrtina? Ty až zaparkujou a začnou sosat elektřinu ze sítě to bude teprv vizionářství :-)))))

    • Jan Veselý napsal:

      Třeba dnes ráno jsem viděl kamion, který potřeboval během ranní špičky odbočit vlevo z vedlejší na hlavní. Lepší odpich by se mu fakt hodil.
      Na nabíjení mluvil Musk o Megachargerech, očekává se u nich nabíjecí výkon okolo 1 MW. Vám připadá jako vizionářství strčit přístroj do nabíječky a počkat přes noc?

    • energetik napsal:

      Zrychlení je dobré pro rychlé předjíždění. 😉 Nabíjet podobné výkony i u osobních aut (nabito za 15min a podobně) přímo ze sítě je nesmysl, bude se to nabíjet přes vyrovnávací akumulátor v nabíječce nebo celé nabíjecí stanici. Odhaduji že tam bude minimálně 1000Vdc aby ten kabel při těch proudech a výkonech byl jeden člověk schopný unést a zapojit do konektoru a energie se tak přelije z jednoho stacionárního akumulátoru do druhého mobilního v autě.
      Možná ale bude výhodnější přečerpávat jen elektrolyty, myslím že by to bylo energeticky výhodnější.

      • Petr napsal:

        Není to nesmysl, vyprofilují se tři druhy nabíjení, v noci doma nebo přez den před kanceláří 6-10 hodin, 1-2 hodiny u restaurace nebo nákupních center, a kolem 15 minut na „benzínkách“.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *