Elektrobus Volvo jehož nabíjení bude zajišťovat rychlonabíjecí stanice ABB.

Éra elektrobusů začíná s rychlonabíjecími stanicemi od ABB

Světový gigant v technologiích pro energetiku ABB představil rychlonabíjecí stanici, která dokáže nabít baterie elektrobusu za 4–6 minut. Koncept ABB odstraňuje jednu z největších překážek v rozvoji elektromobility ve veřejné hromadné dopravě – dlouhou nabíjecí dobu.

Plně automatizovaný střešní systém využívající rychlonabíjecích stanic bude nainstalován v Lucembursku, kde je nyní provozováno 6 hybridních elektrobusů společnosti Volvo. S uvedením do provozu se počítá v průběhu roku 2016. Velkou výhodou tohoto systému je, že může být snadno instalován do již provozovaných hybridních elektrobusů.

Hybridní autobusy společnosti Volvo spotřebují až o 75 % méně paliva v porovnání s klasickým autobusem poháněný pouze dieselovým motorem. Významným faktorem, který může hrát roli v širším využívání autobusů s elektrickým pohonem jsou nižší provozní náklady oproti čistě dieselové alternativě.

Koncept ABB je postaven na mezinárodních standardech, jako například IEC 61851-23, čímž je zajištěna bezpečnost systému, soulad s národními legislativními požadavky i interkonektivita mezi jednotlivými výrobci elektrobusů. Technologie ABB tak poskytuje spolehlivé řešení pro jakoukoliv autobusovou linku, která je obsluhována hybridními autobusy nebo elektrobusy.

„Jak vyspělé, tak rozvíjející se trhy jsou nyní nuceny investovat do rozvoje veřejné hromadné dopravy velké částky. Velkou výzvou je pro takovéto státy uspokojení stále rostoucích potřeb obyvatel po ekologicky šetrném způsobu dojíždění,“ řekl ředitel Discrete Automation and Motion divize ABB Pekka Tiitinen.

Pantograf naruby

Ukázka připojení nabíjecího systému ABB k autobusu. Zdroj: abb.com.my

Ukázka připojení nabíjecího systému ABB k autobusu. Zdroj: abb.com.my

Připojování k rychlonabíjecí stanici je řešeno pomocí pantografu, tedy léty prověřeného způsobu připojení k napájecí síti vlaků a tramvají. Jakmile přijede autobus k nabíjecí stanici, dojde nejprve k bezdrátovému propejní mezi autobusem a stanicí, které umožní vzájemnou komunikaci. Následně se ze stanice vysune speciálně navržený pantograf.

Po provedení všech bezpečnostních kontrol může začít nabíjení, které by nemělo trvat déle než šest minut. Čas nabíjení elektrobusu je srovnatelný se systémem, který nedávno uvedla do provozu Škoda Electric v Plzni.
K dispozici jsou stanice o nabíjecích výkonech 150 kW, 300 kW nebo 450 kW, které jsou schopny rychle poskytnout autobusům s elektromotorem dostatečné množství energie, aby zvládaly energeticky náročnou jízdu městskými ulicemi.

Štítky: ,


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *