Domů
Elektřina
ERÚ: Nové tarify nebudou znamenat náhlou změnu cen elektřiny pro spotřebitele
Nová tarifní struktura, ceny elektřiny

ERÚ: Nové tarify nebudou znamenat náhlou změnu cen elektřiny pro spotřebitele

Elektřina
35 komentářů
27. listopad 2017, 10:50
ČTK

Nové tarify elektřiny, které začnou platit od roku 2019, nebudou představovat náhlou změnu koncových cen pro spotřebitele. ERÚ spustí na začátku příštího roku analýzu, která má vést ke stanovení nových tarifů. V březnu chce oslovit poslance s představou o nových cenících. V Otázkách Václava Moravce to řekl člen rady ERÚ Vladimír Vlk.

Nový systém by měl během tří let více zohlednit v ceně kapacitu jističe; v současném systému se platí podle odebrané elektřiny. Zatím není jasné, zda například tisíce chalupářů budou muset měnit jističe, aby platili méně.

„Musíme chránit spotřebitele. Nemůžeme dopustit to, aby tam byla náhlá změna, která bude mít negativní dopad vůči cenám pro obyvatele,“ řekl Vlk.

ERÚ se chce více otevřít diskusi. Výkonný ředitel Aliance pro energetickou soběstačnost Martin Sedlák ocenil, že se přístup státních orgánů změnil.

„To, že budou (ERÚ) diskutovat s politiky a budou jednotlivé fáze přípravy nových tarifů vysvětlovat veřejnosti, tak to je velmi kvantitativní a kvalitativní změna fungování státních úřadů,“ uvedl.

„Dnes některé domácnosti mají zbytečně velké jističe a těmi si rezervují kapacitu (v síti). Distributoři mají s tím starosti, protože nevědí, jaká bude skutečná reálná spotřeba,“ dodal Vlk.

České domácnosti si příští rok připlatí za elektřinu a zřejmě i za plyn. Energetický regulační úřad (ERÚ) v pátek oznámil, že pro domácnosti u elektřiny zvýšil pro příští rok část ceny, kterou určuje, průměrně o 2,5 procenta, tedy řádově o inflaci.

ELektroměr a úspory energie
Ilustrační foto

U plynu očekává ERÚ pro příští rok stagnaci konečných cen nebo jejich mírný růst v rozmezí dvou až tří procent. Podle odhadů úřadu i dřívějších vyjádření analytiků vzrostou domácnostem náklady na energie v řádu stokorun za rok.

Úřad uvedl, že regulované ceny u plynu průměrně vzrostou v příštím roce o 2,8 procenta, dopad na výsledné ceny je ale v důsledku nižšího podílu regulované složky menší než u elektřiny.

Regulovaná složka tvoří víc než polovinu konečné ceny elektřiny a asi čtvrtinu konečné ceny plynu. Jsou v ní zahrnuty především poplatek za přenos a distribuci, u elektřiny také příspěvek na obnovitelné zdroje energie.

Druhou část konečných cen určují dodavatelé. Kvůli meziročnímu růstu velkoobchodních cen očekávají analytici růst i této složky, zejména u elektřiny. Dopad na ceny už dříve připustili i někteří prodejci.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(35)
Scarab
27. listopad 2017, 12:38

...Dnes některé domácnosti mají zbytečně velké jističe a těmi si rezervují kapacitu (v síti)...

- teď ještě co je to ten velký jistič. Podle minulého návrhu, který p. Vitásková zarazila byl "velký" jistič i 3x25A (proti stávajícím tarifům bych v souhrnu platil za elekřinu při stejném odběru cca dvojnásobek), jenže rodinný domek se na jistič menší než 3x25A sotva připojí, protože třeba jen indukce nebo el. sporák vyžadují jistič 3x15A a když k tomu ještě spustíte pračku (10A) nebo sušičku, tak je vymalováno. A to vůbec nemluvím o těch nešťastnících, kteří pro kuchyňský dřez používají průtokový ohřívač, který sám má jistič 1x15-20A. Celkový odběr domu je sice malý, ale hlavní jistič musí být velký kvůli moderním spotřebičům, které jsou sice úsporné, ale vyžadují velký příkon po kratší dobu. Všude se argumentovalo připojením cirkulárek apod., ale ty už dnes používá málo kdo, na druhou stranu - indukce, pračka, sušička nebo průtokový ohřívač apod. jsou dnes běžná záležitost, ale jistič menší než 3x25A je prostě málo. Těžko lze získat od veřejnosti podporu pro dostavbu Temelína nebo Dukovan, když se jim na druhé straně zdraží elektřina. Pokud k tomu dojde, mohlo by se stát, že veřejnost nejenže nebude souhlasit s dostavbou těchto elektráren, ale naopak bude požadovat okamžité uzavření i stávajících bloků.

Milan Vaněček
27. listopad 2017, 13:14

Je to tak jak jsem psal na základě výsledků ČEZ za třičtvrtě roku 2017: ČEZ vydělává stále méně z výroby elektřiny, prodělal na investicích v cizině a chce vše dohnat ziskem z distribuce a prodeje. Holt musíme počkat až se Čezsko změní zase v Českou republiku.

Martin Hájek
27. listopad 2017, 17:27

Pane Vaněčku, zase jste úplně mimo mísu, nevíte nic a jen plácáte. Ten balík tržeb distributora je daný odpisy a dalšími uznanými náklady a výši zisku, která se určuje úplně jinak na základě vzroce. Fixní složka tarifu je jen o přerozdělení balíku tržeb, který je fixní a daný, mezi různé spotřebitele. Jinými slovy, ČEZ si zavedením nových tarifů ekonomicky nijak nepomůže. Pokud by náhodou jeden rok vybral více (protože se nepodaří všechno na halíř dopočítat), tak další rok dostane o to méně.

Jan Veselý
27. listopad 2017, 17:27

Tak nic, vypadá to, že se opravdu blíží doba, kdy si domů koupím wattrouter a menší baterii jako UPS a na uřezávání odběrových špiček. Ony tyhle věci dokážou být jako bumerang.

Martin Hájek
27. listopad 2017, 17:30

Když to udělá každý, ušetříme jednu špičkovou elektrárnu a střednědobě dost peněz za dráty v distribuci. A o tom to je.

Petr Doležal
27. listopad 2017, 18:25

To platí možná pro člověka co člověka žijící v bytě, topící plynem a elektřinu má jen na svícení dobíjení notebooku a mobilu. Bohužel pro člověka bydlícího na vesnici s cirgulou a elektrickým ohříváním vody nebo třeba s kompresorem a přímotopem.Takový člověk tomu nikdy tleskat nebude protože bude jen platit a platit... Ano ušetříme možná jednu elektrárnu, ale za jakou cenu? Jinak drát je nejdražší někam dovezt, jestli bude slabší či silnější dle mě není až takový rozdíl.

Jan Veselý
27. listopad 2017, 19:44

Takovému člověku bych doporučil vykašlat se na cirkuli a pořídit si pořádnou motorovou pilu, bojler se nemusí nahřívat na plný výkon, výkon se dá plynule regulovat a nahřívat v době, kdy není jiný velký odběr, přímotop je kromě nouzovek a pasivních domů ekonomická sebevražda, i když teplo z centrální teplárny je dnes už často dražší. A nepochopil jsem k čemu je třeba na baráku nějaký velký kompresor, čerpadlo bych pochopil, ale kompresor?

Josef
27. listopad 2017, 23:31

Současný problém je v tom, že lidé neplatí distribuci za připojení, ale za kWh , přitom distribuce je z 80% cena za připojení a příkon. Výsledkem je nesmyslné chování spotřebitelů, kteří šetří kWh , protože je mají předražené ,ale plýtvají příkonem který je pro většinu spotřebitelů téměř zadarmo. Je třeba tento stav napravit, tak aby spotřebitel nakládal s el. energií podle její skutečné ceny , tím totiž všichni zaplatí jako celek nejméně. Pokud by současný systém sazeb zůstal platilo by se časem mnohem více, protože s uzavíráním uhelných el. a rozvojem OZE už bude výkonová regulace sítě mnohem více problematická než dnes, nicméně cena 1kWh patrně příliš neporoste. Pokud chcete do budoucna ušetřit snažte se svojí spotřebu rozložit v čase a snížit rezervovaný příkon připojení.

Martin Hájek
28. listopad 2017, 07:52

S tím nejde než souhlasit a podepsat.

Petr
28. listopad 2017, 13:37

Tak ale v tom případě je nesmysl se soustředit jen na jističe, a daleko spravedlivější by bylo počítat i s drátovou vzdáleností odběrného místa od vysokonapětového vedení.

Já v tom záměru prostě jasně vidím, že z důvodů udržení příšerných dotací do solárů a biopaliv ještě dalších 10 let, potřebují nejvyšší místa přenést rychle většinu nákladů na domácnosti, protože průmysl bude potřebovat pro globální konkurenci robotizovaných továren elektřinu co nejlevnější.

A zároveň to přenesení na domácnosti chtějí udělat tak, aby co nejméně lidí přešlo většinově na vlastní solární panely.

Nutit lidi teď rychle zmenšovat obyčejné jističe je fakt kolosální blbost.

Když už tak by se to mělo dělat skutečně modernizačně kvůli měřákům na 2-3 druhy ceny elektřiny, které by skutečně lidem ukazovali, že v tuto dobu nemají zapínat cirkulárku či ohřev vody, a zároveň by život na vesnicích nelikvidovali plošně, ale jen ve špičkách.

Ale osobně předpokládám na vesnicích za 10 let v akci Z výstavbu obecních bazénových baterií, a pak nebudou mít běžné jističe na cenu pro tamní domácnosti už žádný vliv.

Hlavní cenový parametr bude velikost vesnice a pak vzdálenost domku od jejího centra.

Martin Hájek
28. listopad 2017, 14:13

Vzdálenost je naprostý nesmysl, protože jí nemáte odkud měřit. Minimálně ve městech se postupně přechází na tzv. mřížové sítě, takže ve skutečnosti jste napájen z několika bodů naráz. Za druhé je to samozřejmě techniky nezpracovatelné. Nicméně kapacita připojení jednoznačně smysl dává. Chápu že příznivci fotovoltaiky si to myslet nemůžou, protože se ukáže, jaký je reálný přínos jejich hraček na střechách.

Milan Vaněček
28. listopad 2017, 15:19

Pánové, ta polovina nás co bydlí ve svych domech a chalupách, na zdražení platby za jistič určitě zareaguje, stejně jako zareagovali na obrovské zdražení vody.

Kdyby jste jim ovšem nabídli chytré sítě tak by zareagovali rozloženou spotřebou do období levné elektřiny. Ti lidé jsou v průměru moudřejší než Vy.

Když jim ale nabídnete vysoké platby za velký jistič, tak se přizpůsobí jinak. Uvidíte.

Já mohu mít filtraci vody v bazénu, zalévání zahrady či ohřev boiléru nebo pračku zapnuty když je proud nejlevnější a nepotřebuji vysoký příkon.

Jan Veselý
27. listopad 2017, 19:37

Dle mého na to jdou úplně blbě, ale to už jsme tu spolu řešili vícekrát. V současnosti mají skvělé možnosti jak podstatně zvýšit spotřebu u malospotřebitelů a přebytkovou elektřinou z domácích zdrojů účinně vytlačovat importní paliva, místo toho (nejen) distributoři sami sebe ženou do "spirály smrti".

Je něco špatného na provozování byznysu, když jsou na vás vaši zákazníci trvale nakrknutí.

Josef
27. listopad 2017, 23:42

to se právě pletete, současný systém levného příkonu a drahé kWh, právě odrazuje část spotřebitelů od koupě tepelných čerpadel. Systém dražšího připojení a levné kWh povede k tomu že hodně spotřebitelů se bude snažit svoje připojení vytížit, taková topící klimatizace je už dnes v nízké sazbě levnější než uhlí. V nových tarifech bude citelně levnější. Takový majitel 8 hodinové levné sazby a topení na tuhá paliva bude vcelku motivován ke koupit takového přitápění, které mu zajistí příjemné a levné teplo v hlavní místnosti. Pokud by se toto masově rozšířilo bude to mít citelný dopad na kvalitu ovzduší.

Vinkler
28. listopad 2017, 07:27

Hoši, kdy si připustíte myšlenku, že energie a suroviny jsou v podstatě zdarma. Elektrika, plyn, voda, .....to vše jsou hlavně fixní náklady za vybudování a rozvod.

Postrádá tedy smysl platit za odebrané množství, ale hlavně za rezervu přívodu.

Milan Vaněček
28. listopad 2017, 09:14

Naprostý kecy. Energie a suroviny zdarma nejsou, naopak vedou se o ně po staletí a tisíciletí války.

Teprve fotovoltaika někdy okolo let 2030-50 nám poskytne v době slunečního svitu elektrickou energii opravdu zdarma.

Vinkler
28. listopad 2017, 12:43

Jsou v zemi zadarmo, ale dá se na nich vydělat. Zvláště máte-li monopol. A o to jsou ty války.

Petr Doležal
27. listopad 2017, 18:11

Nová tarifní struktura bude dělaná primárně pro energicky náročné velké firmy, které ušetří ohromné peníze, protože pro ně budou tarify nastaveny výhodně. Drobným spotřebitelům se elektřina víceméně zdraží, zejména tím, kteří se snaží šetřit a mají nízký odběr, i když třeba potřebují vyšší výkon. Hold někdo musí financovat rozvoj a náklady OZE (a postupné vytlačování tržního principu s energetiky, a náhradou za regulaci, dotace, právo přednostního výkupu, náklady za nevyzpytatelnost OZE apod..) a jako obětní beránek se nabízí drobný spotřebitel. Bohužel bude hůř, nechci vidět na kolik mě vyjde po "reformě" můj 3x32A jistič (ted platím cca 9 tisíc ročně), počítám že to bude tak dvojnásobek.

Jan Veselý
27. listopad 2017, 19:29

OZE s tím nemají nic společného. To se jen musí zaručit pěkně tučný zisk distributorovi. Svině lidi totiž šetří elektřinou.

LV
29. listopad 2017, 14:54

Pane Veselý to se velmi pletete. OZE s tím má společného sakra hodně. Pokud je cena silové elektřiny na úrovni cca 900kč/MWh a za každou odebranou MWh musíte doplácet 495kč na OZE...... Samozřejmě kvůli tomu lidé začali šetřit. To se projevilo na nižším výběru a tudíž se hledá způsob jak peníze zase vybrat, donutit lidi nešetřit..... Nesmyslnými dotacemi zničili trh a teď se snaží ho úplně dodělat...

Martin Hájek
29. listopad 2017, 17:43

Milý LV, cílem je motivovat lidi, aby šetřili tím, co je opravdu vzácné. V distribuční síti to nejsou kWh, ale kapacita. To je ekonomická realita, ať se Vám to líbí, nebo ne. Pokud rozpočítáte stálé náklady do proměnného složky tarifu, tak právě děláte z pohledu ekonomiky ten největší nesmysl. Stačí se podívat na vodárenství. Skutečné náklady na kubík vody jsou něco kolem 15 korun, zbytek jsou všechno fixní náklady na dopravu vody k vám domů. Pokud ovšem ty náklady rozpočtete do proměnného tarifu, tak nutíte lidi k nesmyslným úsporám vody, které nemají žádné ekonomické opodstatnění a jejich výsledkem je samozřejmě jen další růst ceny za kubík, protože ať šetříte vodou sebevíc, tak náklady rour pod zemí jsou pořád stejné.

C
27. listopad 2017, 20:32

To ale není problém OZE, ale toho že někdo tu chce asi zase dopovat už tak předopovaný průmysl, tedy pokud by se mu mělo ulevovat. Tržní principy tu moc nefungovaly, spíš tak monopoly a oligopoly, nebo kolik bylo před tím vším kolem OZE u nás soukromých elektráren?

Taky si tak ale koledují o odpojování a možná, kdyby se pokusili udělat připojovací povinnost, tak poprvé po dlouhé době opravdu národ vyjde do ulic.

Josef
27. listopad 2017, 23:53

No pokud vím, pak 3x32 A v topné sazbě pro domácnosti stojí 6000 korun ročně. 2 generačních dům s 2 kuchyněmi vytápěný tepelných čerpadlem potřebuje 3x25A - Pokud je TČ připojeno přes hlídač proudového maxima (nemusíte snad topit přes polední špičku). Rodinných domků, které skutečně potřebují 3x32A je velmi málo. Běžný 1 generační dům vystačí s jističem 3x16A a to i v případě ,že má tepelné čerpadlo. Dokonce i ta kotoučová pila jede na 3x16A.

Libor
28. listopad 2017, 12:31

Kotoučová pila vám klidně pojede i na 1x10A. Pokud tam máte motorek 500 W. Ale normální cirkulárka, která má list o průměru 70 cm vyžaduje výkon 4,5 až 5,5 Kw a takový motor vám při startu bude vyhazovat jistič 3x16A, bez ohledu na to, jestli máte na ní přepínání hvězda-trojúhelník, či kosočtverec.

Martin Hájek
28. listopad 2017, 14:19

Otázka je, kdo takovou cirkuli ve skutečnosti opravdu potřebuje. Podle mého skrovného názoru možná truhlářství, ale těžko rodinný dům. No a když jí někdo potřebuje, tak ať si jí zaplatí. Když někdo potřebuje dodávku, aby v ní vozil koně, taky nejde k sousedovi, aby mu to zasponzoroval.

energetik
29. listopad 2017, 09:50

Souhlasím se zdražením dle jističe, ale proč musím platit za 1x25A když mám 1x16A? Klidně bych si dal časem i nižší hodnotu kdyby to mělo nějaký význam. Ale jak si mám snižovat hodnotu jističe když na to nejsou připravené tarify? Na dobíjení akumulátoru by mne stačil jistič i 1x4A.

Přípojky jsou v ČR zbytečně předimenzované, v USA domácnosti 3 fáze vůbec nedostanou, mají pouze 2 fáze a to mají ještě poloviční napětí a také jim to stačí. Mají tam třeba jen 2 x 25A to je při napětí 115V maximální příkon 5,750kW a v ČR je na domech nejčastěji 3 x 25A to je při napětí 230V = 17,25kW a to je 3 krát víc. V dnešní elektronické době různých softstartérů a frekvenčních měničů je to zbytečné pokud tam není přímotopné topení.

I s obyčejným přepínačem Y-D jsem rozjel 5kW motor historické cirkulárky na jističi 3x16A. S frekvenčním měničem bych stačil i 3x10A. A to i ten 5kW motor je na cirkuli je zbytečně moc. Daleko lepší je stejně řetězová ruční pila ať už elektrická (aku. nebo kabel) 3kW tedy 1x16A stačí nebo benzínová.

LV
29. listopad 2017, 15:17

Možná, že se Vám stačí 1x16A, ale pokud máte v bytě zásuvky, což zřejmě máte, tak máte hlavní jistič špatně nastaven. Ono totiž standardní zásuvky mají být jištěny 16A. Hlavní jistič musí být vždy o třídu výš, takže minimálně 20A. A teď si přečtěte instalační manuál nějaké elektrické varné desky (indukce, sklokeramika.....). Většina má příkon 7400kW. Připojit jde jednofázově nebo dvoufázově. Čili min. 1x32A nebo 2x16A jistič desky. Hlavní o třídu výš a už jste na 1x40A a 3x20A. Nedejbože, když se při vaření na varné desce i peče a k tomu si chcete ještě uvařit čaj ve varné konvici. Prostě 3x25A je minimum i pro panelákový byt aby jste nemuseli 10x za den běhat k hlavnímu jističi do přízemí.

Martin Hájek
29. listopad 2017, 17:28

To, co píšete, jsou samozřejmě nesmysly. Ano, pokud chcete mít možnost mít naráz zapnuté všechny plotýnky na maximum a ještě na maximum troubu, tak platí to, co píšete. Reálně z vlastního život v rodině 2+2 má odzkoušeno, že 25 A jednofázově na varnou desku i veškerý další provoz domácnosti navíc s elektrickým bojlrem stačí bez jakýchkoliv problémů. K žádnému jističi neběháme, vyzkoušeno na lidech.

Martin Hájek
29. listopad 2017, 17:35

Ještě jsem zapomněl napsat, že tepelná spoušť jističe má poměrně značnou setrvačnost, takže klidně 10 minut můžete mít ten sporák zapnutý i celý a jistič nevypadne. Pokud jste někdy vařil, tak asi víte, že na maximum potřebujeme plotýnku obvykle jen pár minut.

Čili 3x25 A v panelákovém bytě je zbytečný luxus. Pokud ho někdo chce, tak ať si ho zaplatí. Jediný problém spočívá v tomu, že tu hloupost, co jste napsal, vtloukají elektrikáři do lidí poměrně dlouho, takže bude chvíli trvat, než to někteří zkusí a zjistí, že se nic nestalo a žijí klidně dál s 1x25A.

energetik
29. listopad 2017, 18:38

Nesmysl, můžu mít i nižší jistič, na bezpečnost to nemá vliv, pouze na obsluhu, musí se potom zapínat hlavní jistič místo podružného.

Máme teď 1x16A a na přetížení nikdy nevypadl, pouze při zkratu. Máme klasické vybavení bytu, pračka. myčka, el. truba, mikrovlnka, 3kW rychlovarná konvice a dvouplotýnkový indukční vařič. Roční spotřeba elektřiny cca 800kWh průměrně tedy 2,2kWh denně. Když v budoucnu (po schválení jaderného tunelu a dalšího zdražení) nainstaluji akumulátor 3kWh tak ty 3kWh můžu za 24 hodin přenést v pohodě přes 150W nabíječku a to odpovídá kontinuálnímu proudu 0,7A. Takže i jistič 2A by byl bohatě dostačující.

A na balkón nějaký ten solární panel co vykompenzuje ztráty akumulace a pokryje spotřebu mimo zimu. Takže ve výsledku by nám bohatě stačil jistič 2A a to jen přes zimu, a ještě bychom měli zálohu energie při výpadku sítě a nižší spotřebu se sítě.

Martin Hájek
29. listopad 2017, 21:35

Ohledně 16 A s Vámi naprosto souhlasím, že to stačí, pokud elektřinou netopíte a neohříváte s ní teplou vodu. My máme 1x25 A proto, že máme bojler, který spíná o víkendu, takže se může stát, že potřebujeme vařit a to už by vypadávalo (bojler sám je 10 A a nabíjí se docela dlouho).

Myšlenka s akumulací je poměrně revoluční, ale myslím, že úplně neodpovídá rozumnému chování, protože v noci je síť odlehčená a když už má někdo akumulaci, tak by dávalo větší smysl, aby dobil v noci než rovnoměrně přes den.

energetik
30. listopad 2017, 09:17

Jestli nabíjet kontinuálně nebo jen v noci nebo jen na levnou sazbu záleží na nastavení tarifů (nebo hodinových tarifů dle burzy), míře nezávislosti takzvaně "nezávislého" ERÚ a do jaké míry se mu podaří zdeformovat trh (prý už jsou pro samovýrobce zakázány některé sazby, tuším D01) a cenovém poměru mezi levnou a drahou sazbou a paušálem za jistič. Optimum se může různě měnit z roku na rok.

energetik
30. listopad 2017, 09:46

Každopádně v našem případě by ten jistič 2A co je cca 450W stačil i dobíjení přes noc, 3kWh se přes ten 2A jistič dá přenést za cca 7 hodin.

Jenže dokud ERÚ nezačne být skutečně nezávislé a nestanoví jednotnou spravedlivou cenu za 1kW rezervovaného příkonu pro všechny stejně a spravedlivě, bez rozdílu jestli jde o NN nebo VN atd... tak to nemá význam řešit. A maloodběratelé jsou tak rukojmí zvůle "nezávislého" ERÚ, snižování jističe nemá význam (pod 1x25A se platí stále stejně) a nezbývá jim než platit a poslouchat v této souvislosti lži o tom, jak mají předimenzovaný rezervovaný příkon a že je nutné zdražovat.

C
29. listopad 2017, 20:30

O možnosti akumulace, přídavných měničů... jste asi neslyšel. Jsou třeba i takové které můžete připojit do každé prodlužky a tyto dodávají určité množství proudu paralelně k síti, o toto množství je pak zmenšen odběr ze sítě. Vzhledem k tomu že reakční doba jističe je menší než reakční doba měniče, můžete mít takovýto pomocný zdroj.

Eventuálně můžete mít ostrov s měničem dle vašich požadavků, baterii a k veřejné síti se připojit přes stejnosměrný meziobvod. Takže zatímco se navenek budete tvářit jako hliníkárna, mít konstantní odběr třeba 5A celý den, tak na za střídačem to může celkem lítat.

energetik
30. listopad 2017, 09:02

Zrovna včera jsem viděl projekt elektroinstalace domu i s přímotopy a přesto tam měli i jistič 3x25A bohatě předimenzovaný. Regulační sytém topení si měřil celkový odběr domu a pomocí SSR plynule rozděloval výkon v topení tak, aby nebylo překročeno proudové maximum a jednotlivé místnosti vytápěny dle nastavení a potřeby. A ve výsledku je to logické a správné, protože je tepelně a energeticky úplně jedno jestli budu topit elektrickou troubou, vařičem, vysavačem, pračkou, světlem atd... a o stejný výkon uberu na elektrickém topení, tepelný výsledek bude vždy stejný.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se