Domů
Elektřina
EU chce vyrábět akumulátory pro elektromobily v evropské "Gigafactory"
Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

EU chce vyrábět akumulátory pro elektromobily v evropské "Gigafactory"

Většina akumulátorů pro v současnosti vyráběné elektromobily pochází z Asie. Evropská komise to chce změnit a začít s výrobou akumulátorových baterií v Evropě. Aliance automobilových výrobců a jejich dodavatelů připravuje plány pro uskutečnění této vize. Akční plán by měl být předložen do konce února.

Evropské automobilky a jejich dodavatelé byli doposud odrazováni od započetí vlastní výroby akumulátorů pro elektromobily zejména vývojem a inovacemi přicházejícími z asijského trhu a nejisté budoucnosti elektromobility. Tato váhavost znepokojuje Evropskou komisi a německou vládu, která se obává o konkurenceschopnost svých firem v důležitém automobilovém průmyslu.

Nově vytvořené sdružení představitelů z automobilového průmyslu, sdružující mimo jiné německé korporace jako BASF, Bosch, Daimler nebo Volkswagen, předloží do konce února akční plán, který by měl obsahovat více než 40 podnětů k realizaci iniciativy. Myšlenky obsahují obchodní platformy pro zdroje jako lithium, kobalt nebo nikl, ale hlavně výrobu bateriových článků. Členské státy EU a investoři uvažují o financování významné továrny na baterie, uvádí představitelé automobilového a chemického průmyslu. Rozhodnutí by mělo padnout již brzy, oficiální prohlášení se očekává v příštích měsících.

„Na evropské poměry postupujeme velmi rychle,“ uvedl komisař Maroš Šefčovič pro německý deník Handelsblatt.

Většina akumulátorů pro evropské automobilky pochází z Asie

V současnosti je téměř 90 % akumulátorových článků používaných k výrobě akumulátorových baterií dováženo z Číny, Japonska a Jižní Koreje. Americká automobilka Tesla, vyrábějící výhradně automobily s elektrickým pohonem, spojila síly s japonským Panasonicem. Společně investují okolo 5 miliard dolarů do továrny Gigafactory s plánovanou roční výrobou akumulátorů o celkové kapacitě 35 GWh a cílem stát se největším světovým výrobcem lithium-iontových baterií. Evropa, aby mohla konkurovat, bude muset vynaložit podobnou investici.

VW, který iniciuje masivní posun k výrobě elektromobilů, vyzývá potenciální partnery v Číně, Evropě a Severní Americe, aby se do výroby akumulátorů vrhli společně. Německý start-up TerraE plánuje zahájit výrobu v roce 2019 a do roku 2028 mít v provozu dvě továrny o celkové výrobní kapacitě 34 GWh.

Německo nevyrábí  vlastní akumulátory od roku 2014, kdy svou továrnu uzavřel Daimler, když nebyl schopen dosáhnout ceny a kvality konkurentů, jako jsou Samsung, Panasonic a LG Chem. BMW rovněž nejeví zájem o vlastní výrobu akumulátorů.

„Nakupujeme od nejlepších dodavatelů, ti jsou v současné době v Asii,“ řekl deníku Handelsblatt nákupní ředitel BMW Markus Duesmann.

O výrobě akumulátorů uvažuje naopak společnost Bosch, její generální ředitel Volkmar Denner prohlásil, že společnost provede rozhodnutí tento rok. Pro deník Handelsblatt zároveň uvedl, že výroba současné technologie by nedávala smysl. Šéf společnosti Continental, Elmar Degenhart, uvedl, že společnosti není schopna konkurovat ceně a technologii společností Samsung nebo LG. Obě společnosti ovšem vidí možnost ve výrobě akumulátorů s pevným elektrolytem, která by mohla být zahájena okolo roku 2025.

EU si nechce nechat „ujet vlak“

Šefčovič ovšem spatřuje nebezpečí v současné vyčkávací strategii. Bez získání zkušeností z výroby může evropský průmysl ztrácet ještě více prostoru. Za účelem podpory místní výroby je Evropská komise připravena investovat více než 200 milionů EUR do rozvojových fondů, které jsou již k dispozici.

„Pokud budeme čekat na novou generaci baterií, riskujeme, že ztratíme celý trh,“ uvedl Šefčovič.

Výrobní továrny na výrobu akumulátorových baterií by mohly být prohlášeny za společný evropský zájem, v tom případě by byly osvobozeny od nemožnosti získávat dotace.

Úvodní fotografie: Akumulátory od společnosti Daimler. Zdroj: Mercedes-Benz

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(7)
Vinkler
29. leden 2018, 07:10

-Nemá cenu vyčkávat,

-nemá cenu začít vyrábět staré typy

Jsou investice do výzkumu, vývoje a rozběhu výroby rychle možné? Navíc až 200 milionů E není až tak moc.

Petr
29. leden 2018, 10:06

Jestli není vyhození 5 miliard Kč na podpory výrobny baterií, které budou za 5 let beznadějně zastaralé tak moc, tak to EU můje rovnou zítra věnovat české HE3DA, ta za to alespoň dokáže po tu dobu vyrábět o třetinu levněji než Germáni.

Jarek
31. leden 2018, 14:47

Nebo je také HE3DA někde bez návratně rozfofrovat. Zatím nic nevyrobily.

Petr
29. leden 2018, 09:41

EU nejspíš teda počítá s konečným odtrhnutím Polska a Maďarska po diktátorském příkazu přijímat černé novootroky na výživu a ubytování podle kvót (kteří tady na rozdíl od Západu nebudou mít ale laurt žádné užitečné uplatnění), když vykládá jak nechtějí ztratit trh a musí okamžitě něco postavit, přičemž má EU právě nejmodernější výrobny baterek Samsungu a LG ve výstavbě na svém východním území v Polsku a Maďarsku.

Peppa
29. leden 2018, 21:09

Ty fabriky sice stojí v Evropě, ale nevlastní je evropské firmy.

Petr
30. leden 2018, 13:41

Ale jasně že vlastní.

Každá globální korporace, když chce něco fyzicky stavět v cizině, tak tam nejprve založí místní firmu, a místní maďarská firma je logicky i evropská a právě ta vlastní zákonně tu továrnu v Maďarsku atd.

Josef
29. leden 2018, 21:38

Pokud si vezmeme ceny lithia a dalších surovin a jejich raketový růst , pak to bude problém , přitom jsou tady baterie na bázi sodíku , který je 100x levnější než lithium a je všude. To by měla být výzva pro vývoj a následnou výrobu baterií v Evropě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se