Domů
Elektřina
Květnová horka se projevila vyšší spotřebou elektřiny
Vedení vvn ČEPS
Zdroj: ČEPS

Květnová horka se projevila vyšší spotřebou elektřiny

Elektřina
1 komentář
31. květen 2018, 11:50
ČTK

Současné, na květen netypicky teplé počasí, zvýšilo v posledních dnech spotřebu elektřiny. V některých časech činí meziroční nárůst až šest procent. Důvodem je mimo jiné větší využívání klimatizací. ČTK to dnes řekl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž. Podle něj jde ale stále o spotřebu hluboko pod úrovní zaznamenávanou v zimě i během parných dnů v létě, kdy teploty dosáhnou ještě výš než v posledních dnech.

„Z hlediska spotřeby je na konci jara a v létě spotřeba o více jak třetinu nižší než v zimě, nedostatky tedy nehrozí. Naopak na letní období se pravidelně plánují odstávky elektráren kvůli údržbě,“ uvedl mluvčí.

Vyšší teploty podle něj neovlivňují ani výrobu.

„Naše elektrárny využívají takzvaný uzavřený chladicí cyklus, kdy se ke snižování teploty vody používají chladicí věže. Vysoké teploty tak výrobu v elektrárnách prakticky neomezují, na rozdíl od průtočných systémů, které se vyskytují například ve Francii či Německu. Při tomto typu se chladicí voda čerpá a vypouští přímo do řeky, a teplá voda významně snižuje výkon elektrárny,“ dodal.

Další z distributorů – E.ON, podobný nárůst jako ČEZ nezaznamenal.

„Aktuální počasí odpovídá horkým letním měsícům a teploty v posledních dnech pravidelně šplhají ke třicítce, takže by se dalo předpokládat, že klimatizace a ventilátory pojedou na plné obrátky celé dny, čímž bude stoupat i celkový odběr elektrické energie. Podle našich měření se však nezvykle teplé počasí ve zvýšeném odběru elektrické energie ze sítě nijak výrazně neprojevilo,“ řekla dnes ČTK mluvčí E.ON Martina Slavíková.

Výraznější problémy zatím nezpůsobily vysoké teploty ani na železnici. Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Marka Illiaše je to dáno zejména charakterem současného počasí, kdy teploty stoupají relativně stabilně. Nebezpečím pro ocelové koleje jsou podle mluvčího naopak velké výkyvy teplot, kdy se přes den koleje přehřívají a v noci se náhle prudce ochladí. V minulosti se kvůli tomu koleje deformovaly.

„Od doby, kdy se používají bezstykové kolejnice, však dochází k jejich vybočení velmi zřídka,“ dodal Illiaš.

Přenosová soustava ČR. Zdroj: ČEPS
Ilustrační foto

Teploty v Česku v posledním měsíci připomínají začátek letních prázdnin. Počasí je tak o 40 dní napřed a odpovídá klimatu v Maďarsku. Například v Krkonoších roztálo asi o měsíc dřív než obvykle sněhové pole, kde bývá sníh na české straně hor nejdéle.

Bouřky, které horké počasí doprovázejí, způsobily v Česku jen v minulém týdnu škody za desítky milionů korun.

Meteorologové z Českého hydrometeorologického ústavu v úterý uvedli, že průměr teplot na stanici Praha-Ruzyně za posledních 30 dní je 16,2 stupně Celsia, což v historických tabulkách odpovídá normálu pro období od 6. června do 5. července.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Milan Vaněček
31. květen 2018, 13:23

Pro takovéto počasí nám chybí více fotovoltaiky na střechách a fasádách budov. Snad už se to v příštím desetiletí stane u nás běžnou věcí, fotovoltaika na budovách i klimatizace a budeme v tom jedni z nejlepších v Evropě, podobně jako jsme v bazénech ....

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se