MAN Diesel & Turbo zahájil dodávku plynových turbín s 3D vytištěnými komponenty

Aditivní výroba, neboli 3D tisk, vstupuje v německé společnosti MAN Diesel & Turbo do sériové výroby pro výrobu standardizovaných komponentů. Společnost investovala přibližně 2,6 milionů eur (70 milionů korun) do vybudování a rozšíření svých výrobních kapacit a dalšího výzkumu 3D tisku.

Německá společnost MAN Diesel & Turbo zahájila dodávku plynových turbín s 3D vytištěnými komponenty. Aby společnost využila potenciál aditivní technologie, neboli 3D tisku, investovala do společnosti „MAN Center for Additive Manufacturing“ (MANCAM). Jedná se o produktové a nezávislé odborné středisko založené v závodech společnosti v Oberhausenu.

„V současné době jsme jediným výrobcem na světě, který používá komplexní 3D vytištěné kovové komponenty nejen pro zkušební provozy, ale i pro sériovou výrobu. Po desetiletí výzkumu a vývoje jsme hrdí na to, že jsme mohli udělat tento významný krok kupředu. Budoucí technologie 3D tisku nám umožňuje nabídnout našim zákazníkům ještě lepší produkty,“ uvádí generální ředitel Dr. Uwe Lauber.

Neobjevený potenciál 3D tisku

Konstruktéři, odborníci na materiály a výrobní inženýři se setkávají v MANCAMu, aby rozšířili výhody aditivní výroby na další součásti a výrobky, například oběžné kolo kompresoru nebo palivové trysky pro motory.

„Výroba pomocí 3D tisku nabízí obrovský potenciál pro náš sortiment, zejména pokud jde o výrobu komponentů plynové turbíny. Vyráběné segmenty vodicích lopatek, které nyní používáme v našich plynových turbínách typu MGT6100, se ukázaly jako zvlášť vhodné. Schválení sériové výroby je výsledkem intenzivní spolupráce s vysoce specializovanými dodavateli a vývojovými partnery, jako je například Fraunhofer Institute for Laser Technology. V současné době investujeme přibližně 2,6 milionů eur, abychom využili četné přínosy výroby 3D tisku v celém hodnotovém řetězci. Stejně jako zkrácené vývojové cykly poskytuje 3D tisk více volnosti pro inovativní, špičkové konstrukční prvky, snižuje dobu výroby a dodávek a umožňuje nám při výrobě náhradních dílů provádět servis,“ uvádí Dr. Roland Herzog, vedoucí technologie materiálů v strategické obchodní jednotce Turbomachinery.

3D tisk pokrývá celou řadu inovativních výrobních procesů, jejichž potenciál je v současné době zkoumán a rozvíjen v různých průmyslových odvětvích, včetně výroby strojů a automobilů, leteckého průmyslu a zdravotnické techniky.

Stejně jako plastové materiály existují také procesy, které umožňují 3D tisk založený na kovových materiálech. Příklady zahrnují selektivní laserové tavení (SLM) a tavení elektronovým paprskem (EBM). V závislosti na takových faktorech, jako jsou velikosti šarží a náklady na materiál, jsou těmito výhodami oproti konvenčním výrobním procesům v celém řetězci výrobku – od vývoje a výroby až po údržbu a servis.

Zdroj úvodní fotografie: MAN Diesel & Turbo

Autor:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *