Máte svoji autobaterii připravenou na zimu?

Venkovní teplota už pomalu začíná klesat a proto nastává chvíle pro otázku, zdali je akumulátor ve Vašem voze připravený na zimní období. Řidiči často podceňují pravidelnou údržbu a kontrolu autobaterií. Dnešní článek Vám poradí, jak se dá vhodně zkontrolovat a případně připravit na zimní období.

Ve vozech se nachází olověný akumulátor, který bohužel trpí některými negativními vlastnostmi. Jednou z nejčastějších je, že s klesající venkovní teplotou a při špatné údržbě začíná tuhnout elektrolyt a díky tomu klesá schopnost poskytnout dostatečný proud pro startér. Může se tedy stát, že při teplotách pod 0 °C vůz nenastartuje.

Startér si při startu motoru řekne o 300-600 A, existuje závislost – čím výkonnější a větší motor, tím větší proud startér potřebuje. V zimě, kdy jsou motor a oleje ztuhlé, si startér řekne při otočení klíčkem o značný proud po dobu několika sekund. U akumulátoru v dobrém stavu by nemělo v době startu napětí klesnout pod hodnotu 10,5 V.

Závislost hustoty elektrolytu a napětí na teplotě ZDROJ: westpacparts.com

Závislost hustoty elektrolytu a napětí na teplotě, Zdroj: westpacparts.com

Proč je důležité sledovat napětí?

Olověný akumulátor se skládá z elektrochemických článků. Každý článek má svoje nabíjecí, pracovní, konečné napětí a napětí naprázdno. Akumulátory jsou tzv. měkké zdroje, to znamená, že pokud z nich je odebírán velký proud jejich napětí klesá rychleji ke konečnému napětí. Jakmile se elektrochemický článek dostane pod tuto hodnotu, začíná se zastavovat elektrochemická reakce a hlavně ničit aktivní hmota článku, tím se rapidně zkracuje jeho životnost. Pro 12 V akumulátory je konečné napětí 10,5 V, na jednotlivý článek je to hodnota 1,75 V. Ale krátkodobě, při velkém odběru jako právě startování, akumulátor v dobrém stavu zvládne jít i pod tuto hodnotu bez dalších následků

Někteří mohou namítat, že se akumulátor v autě nabíjí za jízdy. Ano nabíjí, ale pro jeho plné dobití je potřeba zhruba 15 minut souvislé jízdy.

Čím více je olověný akumulátor vybit, tím má jeho elektrolyt menší hustotu a může rychleji ztuhnout, roste odpor a klesá napětí. Může nastat situace, kdy akumulátor nebude schopen dodat startéru dostatečný výkon.

Jak poznám, v jakém stavu akumulátor je?

Dnešní výrobci udávají, že akumulátor by měl mít životnost zhruba 5 let. Pokud není automobil využíván pouze pro městské „popojíždění“, ale jsou s ním absolvovány i delší trasy, měla by životnost dosahovat 6-8 let. Ovšem již od 5. roku se doporučuje stav akumulátoru sledovat, předejde se tak možným komplikacím především v zimním období.

Indikátor toho, že s akumulátorem není něco v pořádku je, že startování trvá delší dobu, než je obvyklé. V tomto případě je vhodné navštívit autoservis, který provede zátěžový rychlotest, na základě něhož se dozvíte, zda je akumulátor třeba vyměnit, či pouze provést údržbu.

Pro technicky zdatnější jedince je tu možnost změření napětí na baterii. Při vypnutém motoru se měří napětí naprázdno, pokud se pohybuje okolo 12,5 V a akumulátor není starší 5 let, tak by v zimě neměl být příčinou žádného překvapení.

Co, když napětí nevyhovuje?

Při skutečnosti, že je na akumulátoru zjištěno nižší napětí, je nutné provést údržbu, v horším případě zakoupit nový.

Rychlozátěžový test (Cold Cranking Amp)

Tato testovací metoda spočívá v tom, že je akumulátor postupně zatěžován a je sledován průběh poklesu napětí. Na základě těchto hodnot lze vyhodnotit, zda je baterie schopna dodat požadovaný výkon, či nikoliv. Příkladem může být test vybíjení 500 CCA akumulátoru proudem 250 A po dobu 15 vteřin, napětí akumulátoru v tomto případě nesmí klesnout pod hodnotu 9,6 V.

Údržba olověného akumulátoru

Pro provedení údržby je nejprve nutné zjistit, o jaký typ akumulátoru se jedná. V dnešních vozidlech se vyskytují dva druhy olověných akumulátorů – s tekutým elektrolytem, nebo AGM (Absored Glass Mat), což je tzv. „bezúdržbový“ akumulátor. Každý je nutné nabíjet odlišně.

Akumulátory AGM se vyskytují u automobilů se systémem start-stop a ve většině novějších vozů. Pro nabíjení je nutné využít k tomu určenou nabíječku. Hlavní rozdíl mezi nabíjením klasického a bezúdržbového akumulátoru je v hodnotě nabíjecího napětí..

Ukázka olověného akumulátoru z tekutým elektrolytem ZDROJ: www.danyk.cz

Olověný akumulátoru s tekutým elektrolytem. Zdroj: danyk.cz

Nabíjení staršího typu s tekutým elektrolytem

  1. Očistěte kontakty od koroze.
  2. Odšroubujete víčka z baterie.
  3. Pokud je v akumulátoru málo elektrolytu dolijte destilovanou vodu
  4. Připojte na nabíječku a nechte nabíjet.
  5. Pokud je akumulátor plně nabitý, zkontrolujte elektrolyt a zašroubujte víčka.
  6. Akumulátor zapojte – doporučuje se zapojovat nejdříve kladný pól.
Ukázka AGM akumulátoru ZDROJ: www.shop.by

AGM akumulátor. Zdroj: shop.by

Nabíjení „bezúdržbového“ AGM akumulátoru

  1. Očistěte kontakty od koroze.
  2. Připojte na nabíječku a nechte nabíjet dostatečně dlouhou dobu.
  3. Zapojte znovu akumulátor – doporučuje se zapojovat nejdříve kladný pól.

Obecně by se baterie měla nabíjet alespoň v 10 °C a po dostatečně dlouhou dobu. Doporučuje se nechat nabíjet celou noc. Pokud nabíječka nabízí regulaci nabíjecího proudu, doporučuje se zvolit hodnotu I= C/10, kde C značí kapacitu akumulátoru v ampérhodinách (Ah).Tedy například akumulátor s kapacitou 60 Ah je doporučeno nabíjet proudem 6 A

úvodní fotka: www.carcare.org



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *