Vedení VVN

Nový Bor se brání výstavbě nadzemního vedení vysokého napětí, chce kabely v zemi

Nový Bor na Českolipsku se brání plánované výstavbě stožárů vedení velmi vysokého napětí, které by mělo vést od České Lípy přes Nový Bor směrem na Varnsdorf. Nový Bor chce, aby přes město vedly kabely pod zemí, s energetiky se podařilo vyjednat dvě trasy místo původní jedné. Obě musí projít procesem EIA, který posuzuje vliv stavby na obyvatelstvo, životní prostředí a krajinný ráz. ČTK o tom dnes informovala mluvčí novoborské radnice Radmila Pokorná.

Nová kabelová trasa by měla vést nad vrchem Skalka.

„Druhou podzemní variantu se nám povedlo prosadit po více než rok trvajícím tvrdém vyjednávání. Od samého počátku je naší prioritou, aby se stavba stožárů co nejméně dotkla obyvatel Arnultovic,“ řekl novoborský starosta Jaromír Dvořák (Starostové pro Liberecký kraj).

Hlavními argumenty města proti nadzemnímu vedení velmi vysokého napětí jsou zdravotní rizika, znehodnocení pozemků v obytné zóně a také vizuální stránka stavby.

Ztráty v přenosové soustavě

Ilustrační foto

O plánované výstavbě vedení velmi vysokého napětí 110 kV přes chráněnou oblast Lužické hory směrem do Šluknovského výběžku se diskutuje už od konce 90. let. Region se 60.000 obyvateli dnes zásobuje jediné vedení vybudované v 60. letech minulého století.

„V případě vážnějšího poškození přívodního dvojitého vedení 110 kV, přerušení obou linek nebo pádu stožáru hrozí několikahodinové, ale i několikadenní přerušení dodávky do větší části této oblasti,“ řekla dnes ČTK severočeská mluvčí skupiny ČEZ Soňa Holingerová.

V plánu je proto vybudovat druhé vedení, které by umožnilo výběžek zásobovat i z Českolipska. Podle Dvořáka by měl koridor stožárů vést z České Lípy do Nového Boru po Crystalex po současné trase 35 kV. Na něj by měla navazovat přes 30 kilometrů dlouhá nová trasa stožárů z Nového Boru na Varnsdorf.

Südlink německo HVDC kabel

Ilustrační foto

Pro část vedení, která se dotýká přímo novoborské části Arnultovice, existují podle starosty tři nadzemní varianty – jižní, severní a superseverní. Všechny nadzemní varianty vedou v blízkosti obytných domů a ani jedna není v souladu s územním plánem města.

„Pro nás nejpřijatelnější variantou je vedení pod zemí po levé straně pod Skalkou podél silnice na Svor. Tato trasa je jako jediná ze všech navrhovaných v souladu jak s územním plánem města, tak i s nadřízeným dokumentem – Zásadami územního rozvoje Libereckého kraje. I nadále budeme prosazovat, aby kabel vedl pod zemí. Novou variantou jsme zvýšili naše šance,“ doplnil starosta.

Posoudit ji ale musí ministerstvo životního prostředí. Na přelomu listopadu a prosince by se mělo podle Dvořáka uskutečnit veřejné projednávání. Stavbu chce ČEZ zahájit v roce 2022.

Leona Vacková kš

Autor:



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *