Domů
Elektřina
Poslední díl regulačního transformátoru je na místě, instalace začne v pondělí
pst transformátory

Poslední díl regulačního transformátoru je na místě, instalace začne v pondělí

Elektřina
Bez komentáře
11. březen 2017, 11:37
ČTK

V rozvodně Hradec u Kadaně na Chomutovsku dnes odborníci usadili poslední díl čtvrtého regulačního transformátoru. Čtyři obří zařízení pomohou zvládat nápory elektřiny z Německa a zajistí bezpečný a spolehlivý provoz elektrizačních soustav ve střední Evropě. Provozovatel české přenosové soustavy (ČEPS) dva transformátory už v lednu zprovoznil, druhé dva spustí do konce letošního června.

Hrozbou pro bezpečný provoz přenosových soustav jsou vysoké neplánované toky mezi severním Německem a Českem a Polskem, které souvisí s výrobou elektřiny zejména z větrných či solárních elektráren.

„Zařízení nám pomůže lépe regulovat přetok elektrické energie přes přeshraniční linku. Nebudeme přetoky blokovat, ale bezpečně regulovat,“ řekl ČTK v Hradci Tomáš Petržílka ze společnosti ČEPS.

Přetoky jsou způsobeny nerovnováhou mezi výrobou a spotřebou. Velké větrné parky jsou na severu Německa a průmyslové oblasti na jihu, elektřina tak teče ze severu na jih i přes Českou republiku, stejným způsobem je postiženo i Polsko.

Elektricke vedeni. Autor: Andrew Imanaka
Ilustrační foto

Kvůli instalaci regulačních transformátorů musel ČEPS rozšířit rozvodnu v Hradci, která je největší v Česku. Náklady celého projektu jsou kolem dvou miliard korun. Stát by měl zprovozněním zařízení ušetřit. Nápravná opatření, aby se síť nepřetížila v případně nenadálých toků, byla podle Petržílky velice nákladná.

„Třeba jsme museli snížit výkon tepelné elektrárny v daném uzlu, u nás to byla nejčastěji elektrárna Prunéřov,“ uvedl Petržílka.

Pokud by nastal výpadek v přenosové soustavě, škody by byly podle ČEPS daleko větší.

V Hradci začaly práce na rozšíření rozvodny před dvěma lety. Dodávka posledního transformátoru měla zpoždění způsobené výrobní závadou. Složitá byla cesta od výrobce až do rozvodny. Každé zařízení se skládá ze dvou dílů. Z výrobního závodu v Itálii byly díly, z nichž jeden váží kolem 300 tun, přepraveny do přístavu v Benátkách a odtud do Hamburku, ze kterého putovaly říčními plavidly po Labi až do Lovosic. Největší překážkou na cestě z Lovosic do cíle byly dvě okružní křižovatky u zóny Triangle, které se musely částečně ubourat, a přejezd přes hráz Nechranické přehrady, kde vzniklo provizorní přemostění.

„Prověřovali jsme jedenáct mostů, přes které souprava projela, ani na jednom nezůstaly deformace,“ řekl ČTK Karel Vodička z firmy Rádl, která přepravu zajišťovala.

Celá cesta každého dílu trvala zhruba pět týdnů.

Unikátní zařízení má životnost 40 let. Zajistí bezpečný provoz soustavy nejen při zvýšeném proudění energie z Německa, ale třeba i během omezení přenosových kapacit při rozsáhlých rekonstrukcích vedení.

„Poslední jednotka se dnes přesouvá na svou pozici, v pondělí začne sestavování obou jednotek, následně se transformátor připojí do technologie rozvodny a následovat bude testování a zkoušky, do konce června bychom ho měli předat do dispečerského řízení,“ doplnil Petržílka.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se