Vodíková palivová nádrž. Autor: Joseph Brent (flickr)

Průzkum: Velké automobilky vidí velký potenciál ve vodíkovém pohonu

Více než polovina šéfů světových firem, které se podílejí na výrobě aut, vidí velkou budoucnost ve vodíkových článcích, z nichž se může vyrábět elektřina pro pohon aut. Jde o hlavní trend, který vyplývá z aktuálního průzkumu, řekl dnes na brněnské konferenci o budoucím vývoji autoprůmyslu Jan Linhart z poradenské společnosti KPMG. Průzkum společnost dělá každoročně již 19 let.

Vodíkové články jsou jednou z alternativ elektromobility. Auta disponující touto technologií není potřeba dobíjet z externího zdroje a tankování vodíku trvá podobně jako u klasických paliv.

„Za dvě dekády by měly mít různé technologie pohonu zhruba stejné zastoupení a žádná nebude dominantní,“ vyplývá podle Linharta z průzkumu.

Zákazník si bude pohon vybírat podle toho, k čemu auto potřebuje a co mu bude vyhovovat. Vývoj nových pohonů a technologií je podle Linharta daný hlavně drastickým tlakem na regulaci emisí.

Elektromobil

Ilustrační foto

Důležitý postřeh z výzkumu také je, že bude klesat tržní podíl výrobců ze západní Evropy, což předpokládá tři čtvrtiny respondentů.

„Nutně to však neznamená pokles výroby v Evropě, ale zvýšení výroby v jiných částech světa. Zřejmé však je, že Evropa už nebude hrát tak důležitou roli,“ uvedl Linhart.

Podobně jako v předchozích letech jsou důležitými trendy robotizace a automatizace výroby a vývoj autonomních aut. Naopak zcela mimo trendy se dostalo vylepšování spalovacích motorů. Velkým tématem je také přidaná hodnota automobilek, kterou požadují zákazníci.

„Proto budou klíčovou roli hrát data, která dokážou automobilky získat z provozu prodaných aut,“ uvedl Linhart.

Zdeněk Meitner kš

Autor:



38 odpovědí na Průzkum: Velké automobilky vidí velký potenciál ve vodíkovém pohonu

  1. AP napsal:

    EU by měla víc podporovat vývoj vodíkového pohonu, než baterky (plnou elektromobilitu). Je to perspektivnejší a ekologičtější. Pokud budeme pokračovat ve slepé uličce baterek, tak nám ujede vlak a Asie bude lídrem moderních technologií.

    • Emil napsal:

      Problém je v tom, že 96% produkce vodíku je v současnosti z fosilních paliv, tedy ropy, zemního plynu a uhlí. Elektrolýzou vzniká pouze 4% vodíku, a to ještě ne pro účely elektromobilty, není to totiž ekonomicky výhodné. Takže výsledek by byl jen ten, že by auta dál jezdila na fosilní paliva jako dosud, jen s nižší účinností.

      • Petr Poruban napsal:

        Voda se dá rozkládat i za vysoké teploty a přítomnosti katalyzátorů.
        Pokud by byla po vodíku velká poptávka, mohl by se podobným způsobem získávat v Jaderných elektrárnách.

        http://large.stanford.edu/courses/2010/ph240/chen2/

        • Emil napsal:

          To je ale zatím jen hudba budoucnosti. Osobně bych se nevrhal do vodíkového dobrodružství s tím, že efektivní výroba se vyřeší později. Zvlášť v současné době, kdy je jaderná energetika v Evropě a USA spíše na ústupu.

          • Petr Poruban napsal:

            Nerozumím přesně co tím myslíte a jaký by to mělo smysl. Na budoucnost se nedá čekat. Budoucnost se musí vytvořit …
            Pokud tyhle technologie neovládne Evropa, nezstavíme tím Čínu a další země, které JE rozvíjí. Možná od jich jednou vodík budeme vozit, tak jako dnes ropu a plyn, ze zemí, které jimi disponují. Jiné technologie budou stěží ekonomicky konkurovat přímému štěpení velkého množství vody za vysokých teplot.

          • Emil napsal:

            Já zase nerozumím, jak přesně chcete tu budoucnost tvořit. Rozvojem vozů na vodíkový pohon bez toho, abyste měl pro ně efektivní a levný zdroj vodíku?
            Nebo snad chcete přesvědčit evropské státy k větší podpoře JE a výstavbě reaktorů 4. generace?

          • Petr napsal:

            Nejlepší tvoření budoucnosti v Česku je maximální domácí rozvoj jaderné energetiky, a dosáhnout v ní excelence mezi státy EU, konkurece už je nízká jen Francie a Švédsko, takže bude při nejhorším stačit i jen udržet si to třetí místo.

          • Emil napsal:

            To ano, ale blok JE nelze postavit ze dne na den, a blok JE IV. generace už vůbec ne. Tedy výroba vodíku v JE obzvlášť u nás je opravdu hudba budoucnosti, obávám se že poměrně vzdálené.

      • xyz napsal:

        Vodík je budoucnost a dlouho budoucností zůstane, pokud tedy nenastane nějaký zásadní technický průlom, ale zatím je to jako u jaderné fůze stále 20 let.Navíc nevím, kdo by chtěl mít pod sebou nádrž na stovky atm. vodíku.

        • Qwertz napsal:

          Vazeny xyz. Ohledne vodiku. Pokud k havarii a naslednemu poskozeni tanku s vodikem. Ten se chova tak jak ma predurcen fyz. a chem. vlasnostmi a proste jen „vysumi“. Nadze jsou umisteny v prostorach „kufru“ vozidla.
          Ovsem baterie elektromobilu jsou v podlaze vozidla minimalne zasahujici pod prostor ridice
          a spolujezdce. Ani ja neprozivam erekci kdyz si sedam na kilogrami Lithia. Internet vam muze poskytnout spousty videii co se pri zkratu v Li bateriich odehrava i v okoli a take si zacinam zive predstavovat „mega prskavky“ z bateriovych ulozist 100MW a vetsich. Cinske „inovativni“ techniky kdy se i razi heslo „Uspory predevsim“ a vyplati se jim vyjmout z baterii komponent halirove hodnoty.
          Toz tak premyslet.

        • Peppa napsal:

          Vodík je slepá cesta. Snad jedině jako statické energetické úložiště.

          • Qwertz napsal:

            To XYZ. Mlady priteli vemte si mernou vahu CNG a vodiku. Pokud vodik hori, je to cadivy plamen. Pouziva se i na chlazeni TG200. V jistem pomeru se vzduchem tvori traskavo – vybusnou smes. Pokud dojde k havarii a tank s vodikem je poskozen tak jiskra zpusobi horeni vodiku nacervenalym plamenem. Vodik sam si hezky svizne „vysumi“ ve tvaru kapky k obloze a rozhodne se nerozleva jako CNG. CNG se vam „rozleje“ a hori. Srovnavat vodik a CNG je jako srovnani Damska prsa a Muchomurky .Url linky Vam sem davat nebudu. Ty jste si mohl nalezt sam nez jste stvoril ten blabol.
            to Peppa. To jste teda borec. Videl jste nekde co udela 3Ah (aprox.9Wh) baterie do telefonu pri vybuchu. Nejste nahodou Peppa David Ceperfield? Ve el.car mate pod sebou od 10kWh do 50kWh. Buh zaplat. Snad to jeste nikde nehorelo. Ale o JE se take rikalo jak je JE uzasne spolehliva a ze pravdepodobnost havarie je v tisich let. Hups, a havarie byla v plne parade do deseti let. Jinak slepa cesta. Technici Toyoty jsou uplny debilove, ze se vyvojem zabyvaji. Vzdyt tu mame Peppu, staci jen dotaz?
            Toz tak

    • Josef napsal:

      No co se technologií týče , pak Čína už předběhla jak Evropu tak USA , dnes Čína podává největší množství patentů a právě el. mobilita je v Číně proti nám předu a ne jen ta vše kam se podíváte rychlovlaky , jaderná technika Led technologie , stavebnictví – přehrady mosty. Za 10 let bude mít Čína podobné HDP v paritě kupní síly jako my dnes což sice není nic moc , jenže pro zemi s 1.4 mld. obyvatel to bude znamenat že druhý v pořadí – patrně USA bude mít pouze poloviční celkové HDP (paritě kupní síly )než Čína. Pro Američany do bude zničující , protože je to bude hnát ke stále nesmyslnějším investicím do Armády a zavádění cel – obojí bude mít velmi negativní dopad na Americkou ekonomiku v posílí ekonomický vliv Číny

      • Qwertz napsal:

        Mily priteli. Nesmely dotaz. Pouzivate vestici kouli Made in PRC a nebo Made in USA. Velice by jste mne potesil s pripadnou adresou kde se da koupit. Take nevim zda jste politolog. Pokud ano Vase alma mater je … ?

    • Peppa napsal:

      Vodík je slepá cesta a nemá budoucnost.

  2. Petr napsal:

    U osobních automobilů se vodík neprosadí nikdy, u dálkových autobusů a náklaďáků možná ovšem nejdřív v přespříštím desetiletí.

    • Qwertz napsal:

      Petre vazim si Vas ale tohle bych netvrdil ani ja mojim pesimisticko optimistickym pohledem na zivot a co s nim souvisi.
      Toz tak

      • Peppa napsal:

        Vodík nemá šanci! Proti lithiovým akumulátorům má tak 10 nevýhod a jednu jedinou výhodu o kterou může hodně brzo přijít (rychlé doplnění).

  3. Karel napsal:

    Ví někdo, proč se nepřemýšlí o spalování vodíku? Nebylo by možné, alespoň u elektráren, dosáhnout v paroplynovém cyklu vyšší účinnosti (spalování v plynové turbíně a následné využití spalin = páry v turbíně parní)?
    Technologie na to jsou, není třeba žádné extra technologické revoluce, vzácných kovů jako na články, přestavby fabrik atd.
    Bylo by to dobré i pro vyrovnání výkonu JE, která by v době přebytku vyráběla a skladovala vodík podobně jako se skladuje stlačený vzduch, ideálně to kombinovat v podobě „megafabriky“ spolu s odsolováním vody. Pro přímořské státy dle mě ideální řešení.

    • Milan Vaněček napsal:

      Ano asi vím, najděte si: výbušná směs vodíku a kyslíku. V určitém rozmezí koncentrací hoření přejde ve výbuch.

      • Karel napsal:

        Tak to snad platí pro každou hořlavinu, přesto se používají. A ano, vím, že vodík má tu koncentraci, v porovnání s jinými hořlavinami, poměrně širokou. Přesto se např. u raketoplánů využíval pro hoření 🙂

  4. Peppa napsal:

    Ta banda idiotů pořád věří vodíku? Vodíková mobilita je jedna velká debilita.

    • Qwertz napsal:

      Predpokladam, ze jste neslysel o palivovych clancich. Doplnte si znalosti.Prosim

      • Vláďa napsal:

        Palivový článek je opravdu chytrá věc. Má jeden háček. Jak bezpečně uskladnit potřebné množství vodíku. Tlaková nádoba drahá a nebezpečná, kapalný vodík dlouho nevydrží, i bez odběru se stále odpařuje.

        • Milan Vaněček napsal:

          Asi nejbezpečnějšíje to přes pevnou fázi, přes hydridy. Ale ty se musí zahřát aby se z nich zase H uvolnil.

          • Vláďa napsal:

            Výroba H2 elektřinou má účinnost cca 70%, Jaká je účinnost akumulace – využití?

  5. Vláďa napsal:

    Ve velké energetice (bloky nad 50MW) se používá H2 pro chlazení rotorů generátorů. Předpokladem bezpečného provozu je vysoká čistota. Pro zajištění bezpečného odstavení musí být v elektrárně dostatečná zásoba inertního plynu pro vytěsnění H2 ze zařízení. Zpravidla se používá CO2. Nedostatečné vytěsnění může způsobit až havárii zařízení.

    • Carlos napsal:

      Jen dotaz, jakou výhodu má CO2 vůči N2?

      • Vláďa napsal:

        CO2 Je výrazně těžší. Při přípravě generátoru k provozu je nutno naplnit H2. Nejdříve se na analysátor napojí horní odběr o zahájí se plnění CO2. Po dosažení zvýšené koncentrace CO2 v horním odběru je vytěsněn vzduch a nehrozí vytvoření výbušné směsi. V dalším kroku se přepojí analysátor na spodní odběr a zahájí se plnění H2 do horního prostoru. Po vyrovnání čistoty H2 na hodnotu blížící se čistotě v lahvích natlakuje se obsah generátoru na provozní tlak. Měrná váha N=1,2506 kg/m3, CO2=1,977 kg/m3.

  6. Robin napsal:

    Soukromě se nedivím zájmu automobilek i o vodíkový pohon. Myslím si, že ve srovnání s elektromobily nabízejí auta na tento pohon více komfortu pro řidiče, protože elektromobily mají stále problémy např. ohledně poměrně dlouhé doby nabití v řádu desítek minut (u rychlonabíječek) nebo hodin u klasického nabíjení doma ze zásuvky a dalších zatím nedořešených věcí typu zatopení v chladném období, které má negativní vliv na dojezdovost a je nutné být v tomto směru s topením opatrný.
    Uznávám u aut na vodíkový pohon obavy v případě exploze nádrže, ale tohle by se týkalo nejčastěji situace, kdy řidič způsobí nějakou dopravní nehodu ( nejpravděpodobněji při vysoké rychlosti) a v případě, kdy exploduje nádrž už asi není moc rozhodující typ pohonu, protože tragédie to bude tak jako tak. I elektromobil může v důsledku nějakého zkratu začít poměrně rychle hořet a ohrozit životy minimálně posádky v autě. Navíc v jeho případě by asi byl problém s hašením pomocí vody.
    Nicméně pokud řidič není hazardér co rád jezdí rychle a nezanedbává servis, nebál bych se o problémy tohoto typu bez ohledu na to čím jezdí. Navíc třeba současná vodíková auta už mají zabudovány bezpečnostní ventily, které v případě nárazu jsou schopny vodík z nádrže odvést pryč, aby nedošlo k explozi – samozřejmě, není to všemocné.
    Jak je naznačeno v článku, není vyloučeno, že nakonec budou vedle sebe existovat auta na vícero typů pohonu bez větší dominance některého z nich.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *