31. 3. 2016 večer (5:30 našeho času) představila automobilka Tesla Motors svůj v pořadí již čtvrtý vůz – Model 3. Přestože se počítá se započetím výroby až na konec roku 2017, již za první den automobilka nasbírala 130 000 objednávek od nadšených zákazníků. Z důvodu maximální spokojenosti budou po vzoru Ferrari mít přednost již stávající klienti společnosti, tedy vlastníci Modelu S a X. Až takovým fenoménem se Tesla stala za svou třináctiletou existenci.

Na oficiální akci, ne zrovna nepodobné představení produktů společnosti Apple, byly během 22 minut potvrzeny v podstatě všechny spekulace o novém modelu. Pozvaní novináři měli dokonce šanci si v designovém studiu společnosti vůz také krátce projet. Dle tvrzení Elona Muska budou bližší specifikace k dispozici až blíže k výrobě. Ta by podle něj měla započít do konce roku 2017, což po předchozích zkušenostech zní značně úsměvně, publikum na tento výrok také náležitě zareagovalo.

Tesla v podstatě každý rok slibuje, že ten následující již bude vydělávat (ano, kvůli masivním investicím do GigaFactory a nových modelů je i za rok 2015 v červených číslech), ale její jméno a pozice na trhu je značně silná, takže jí zákazníci zkrátka věří.

Důvěra v tvrzení, že díky velmi úspěšnému Modelu S a zabíhajícímu se X má automobilka již vše potřebné vyvinuto, pomáhá množství uskutečněných objednávek a složených záloh. Plán posunout se z loňských 50 tisíc prodaných elektromobilů na 80 až 90 tisíc pro rok 2016 by se mohl naplnit (díky startujícím prodejům Modelu X). S Modelem 3 by se i velmi ambiciózní plán 500 000 prodaných elektromobilů v roce 2020 mohl stát realitou.

Dostupný elektromobil od Tesly = 35 000 USD

Tesla slibovala dostupný elektromobil a na prezentaci potvrdila cenu 35 000 USD před dotacemi, což je na úrovni konkurenčního Chevroletu Bolt (samozřejmě s jiným tvarem karoserie daným městským zaměřením, ovšem i tak s 60kWh baterií), který bude na trhu daleko dříve. Stejně tak lze očekávat druhou generaci Nissanu LEAF a dalších elektromobilů s nižší cenou, což je také důvod, proč si Tesla některé trumfy zatím nechává sama pro sebe.

Dotační programy v jednotlivých státech jsou značně rozdílné, nutno však dodat, že samotný provoz elektromobilu je v porovnání se spalovacími variantami levnější. Model 3 navíc míří do segmentu střední třídy, tedy jako konkurent Audi A4, BMW 3 či Mercedesu třídy C, kde je cenovka přesahující jeden milion korun vcelku běžná a kde je naprostý klid na palubě, vyjma vrcholných modelů RS/M/AMG, žádoucí.

Tesla Model 3, zdroj: popularmechanics.com
Tesla Model 3, zdroj: popularmechanics.com

Co vše je v ceně zahrnuto?

Základní verze bude schopna ujet na jedno nabití minimálně 350 km a zrychlit z 0-100 km/h za 6 sekund. Výkonnější verze dosáhne této mety za dobu okolo 4 sekund. Dojezd bude samozřejmě závislý na způsobu jízdy, dobrou zprávou ale je, že se počítá s rozvojem nabíjecích stanic. Objevily se také informace o chystaných verzích, očekávat tak lze dojezd až kolem 500 km a cenu až k 60 000 USD.

Standardem bude také systém Tesla Autopilot, stejně jako kombinace zavazadlového prostoru vpředu i vzadu, díky kterému bude Model 3 nabízet prostor pro zavazadla větší než kterékoliv jiné auto srovnatelné velikosti, což zní jako hozená rukavice do Mladé Boleslavi.

Stejně jako Model S i Model 3 by měl dle tvrzení Elona Muska excelovat v crash testech. Na potvrzení této informace bude nutné počkat až do produkční verze. Shodně s ostatními modely také nepřekvapí možnost ovládání vozidla přes smartphone.

Přestože se jedná o vozidlo střední třídy, měl by být na zadních sedačkách dostatek místa pro tři dospělé cestující. Díky posunutí palubní desky vpřed vznikl větší prostor pro nohy pro cestující na zadních sedadlech. Na palubní desce chybí klasické budíky, nahrazuje je uprostřed umístěný patnáctipalcový displej, který v kombinaci s head-up displayem nabízí veškeré potřebné informace.

Pohled do interiéru při představení Tesla Model 3 v Los Angeles, zdroj: teknikensvarld.se
Pohled do interiéru při představení Tesla Model 3 v Los Angeles, zdroj: teknikensvarld.se

Zajímavostí interiéru, který je značně odlišný od předchozích modelů a připomíná spíše autosalonové koncepty, je prosklená střecha. Pravděpodobně bude možné vůz objednat také s klasickou střechou, nebo vysouvací skleněnou po vzoru Modelu S. Jelikož se jedná o plánovaně masově vyráběný a běžný elektromobil, nikoliv luxusní vozidlo jako S či X, byla by absence klasické střechy možnou nevýhodou.

Design exteriéru se drží „teslovské“ tradice s absencí imitace přední masky z Modelu S. Dalšími trumfy by mohly být další karosářské varianty, jak bylo původně avizováno.

Situace se Superchargery

Velmi diskutovanou a na prezentaci potvrzenou informací je možnost bezplatného využívání Tesla Superchargerů (sítě DC nabíjecích stanic automobilky Tesla s výkonem až 120 kW, díky čemuž by i pravděpodobná 60kWh baterie byla nabita na 80 % za 20 minut) i Destination Chargerů. Podle slov Muska by se měl do roku 2017 počet Superchargerů celosvětově zdvojnásobit (na 7200), stejně tak jako počet obchodů Tesla Stores, kterých je aktuálně 220 (bohužel žádný v České republice). Destination Chargerů by měl být na konci roku 2017 čtyřnásobek, tedy okolo 15 000.

Dostupnost Superchargerů v USA je excelentní. Při pohledu na mapu stanic v Evropě je vidět poměrně jasná linka mezi západní a východní Evropou, což se ale letos začíná měnit. V ČR roste Supercharger v konfiguraci 6 stojanů Tesla Supercharger a 6 stojanů E.ON CHAdeMO/CCS u Vystrkova u Humpolce na 90. km dálnice D1, druhý bude k dispozici v Praze na Vídeňské. Tím se také potvrzuje spekulace o možnosti stavby nabíjecích stojanů na čerpacích stanicích společnosti Benzina.

Na Slovensku se již nabíjecí stanice Tesla Supercharger nachází nedaleko Zvolenu, kde potvrzuje strategii Tesly stavět rychlonabíjecí stanice ne v centrech měst, nýbrž na jejich spojnicích u strategických dálnic. Další nepříliš vzdálená stanice ve východní Evropě se chystá v polské Poznani.

Mapa evropských nabíjecích stanic Tesla Supercharger, zdroj: teslamotors.com
Mapa evropských nabíjecích stanic Tesla Supercharger, zdroj: teslamotors.com

Záběry z prvních testovacích jízd Tesly Model 3

Komentáře

0 komentářů ke článku "undefined"

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *