Domů
Elektřina
Zapomeňte na baterie či vodík v tlakových nádobách, budoucnost je v peletách

Zapomeňte na baterie či vodík v tlakových nádobách, budoucnost je v peletách

Britská společnost Cella Energy představila technologii, která by mohla navždy změnit uchovávání vodíku pro využití v palivových článcích. Technologie je podle slov společnosti schopna uchovávat třikrát více energie než lithium-iontové baterie stejné hmotnosti. V budoucnu by se údajně mohla objevit i v klasických letadlech nebo elektromobilech. Minulý měsíc společnost otestovala technologii v dronu.

Na první pohled by se vodíkové palivové články mohly zdát jako ideální alternativa pro pohon dronů – umožňují mnohem delší dolet než baterie a kromě vodní páry neprodukují žádné další emise. Velkou nevýhodou je ovšem ukládání paliva – vodíku. Ten musí být uchováván v těžkých tlakových nádržích.

Řešením tohoto problému jsou vodíkové pelety. V lednu tohoto roku proběhl úspěšný zkušební let při využití tohoto paliva, které je ve skutečnosti lehčí než lithium-iontové baterie.

Let s tzv. wing dronem, tedy dronem v podobě letadla, provedl tým ze Skotské asociace námořní vědy (Scottish Association for Marine Science – SAMS) 19. ledna na skotském letišti Oban. Ačkoliv let trval pouhých 10 minut, dron kroužící ve výšce 80 m měl údajně dostatek paliva na dvouhodinový let.

cella-energy-fuel-cell-drone-4

Vodík v podobě pelet

Dron při letu využíval palivo v podobě malých pevných pelet uschovaných za normálního tlaku v zásobníku. Pelety, vyrobené britskou společnosti Cella Energy, jsou zhotoveny z chemické sloučeniny, která je schopna při aplikování malého množství tepla po určitou dobu nepřetržitě produkovat vodíkový plyn. Palivový článek je následně schopen tento plyn přeměnit na elektřinu, kterou je poháněn motor dronu.

„Tento let využíval malý prototyp systému, jsme s tímto prvním letem spokojeni, další se bude konat v blízké budoucnosti. Větší verze tohoto systému, které již navrhujeme budou mít třikrát větší energii než lithium-iontová baterie o stejné hmotnosti.“ generální ředitel Cella Energy Stephen Bennington. 

Každá z pelet měří jeden krychlový centimetr a podle společnosti Cella je stabilní i v průběhu drsného letu a při teplotách až 50 °C. Naproti tomu stlačený vodík musí být uchováván při velmi nízkých teplotách.

V budoucnu by se podle slov společnosti tato technologie mohla objevit i v klasických velkých letadlech nebo elektromobilech.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Hariprasad
16. duben 2016, 19:22

Hodně se to odvíjí od parametrů, které napsal už kolega Veselý. Doplnil bych ještě, že nejsou známy ani žádné technické detaily, tj. jaký bude cyklus pelet a jak je celá technologie ekologická/toxická. Budeme muset počkat, až to zveřejní. Je možné, že nemají ještě patent. V každém případě mě napadly hydridy, pokud je to ale opravdu nějaká organická látka, budu mírně překvapený. :-)

Jan Veselý
9. únor 2016, 09:40

Zajímala by mě účinnost cyklu od elektrika -> vodík -> pelety -> vodík -> elektrika, životnost aparatury a její cena.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se