Domů
Elektromobilita
Británie se chce stát nejlepším místem pro elektromobily. Do roku 2020 vynaloží 44 mld. Kč
Nissan LEAF zapůjčený od švédské půjčovny elektromobilů MoveAbout.se, foto: Tomáš Jirka
Foto: oEnergetice / Tomáš Jirka

Británie se chce stát nejlepším místem pro elektromobily. Do roku 2020 vynaloží 44 mld. Kč

Vláda Spojeného království minulý týden představila plán pro transformaci svého dopravního sektoru. Stanovila si smělý cíl stát se nejlepší zemí pro vlastnění a vývoj elektromobilů, jen do roku 2020 za tímto účelem vynaloží 1,5 miliardy liber (44 miliard korun). Jedním z dílčích cílů je, aby 70 % prodaných nových osobních vozů a 40 % dodávek do roku 2030 bylo s „velmi nízkými emisemi“.

Vláda Spojeného království představila svoji Road to Zero strategii, která stanovuje plány jak umožnit masivní rozvoj infrastruktury v celé zemi, snížit emise současných britských vozidel a podpořit rozvoj bezemisních osobních automobilů, dodávek a nákladních automobilů.

Do roku 2030 má být 70 % prodaných nových automobilů a 40 % prodaných nových dodávek s „velmi nízkými emisemi“. Tento krok je součástí vize Británie stát se „nejlepším místem na světě pro vývoj a vlastnění elektrických vozidel“.

Vláda již prostřednictvím svého Plánu pro kvalitu ovzduší stanovila, že od roku 2040 ukončí prodej automobilů a dodávek s benzínovými a dieselovými motory. Road to Zero strategie stanoví, jakým způsobem bude probíhat spolupráce s odvětvím, aby tohoto cíle bylo dosaženo.

„Opatření společně umístí Spojené království do popředí globální revoluce v motorismu a pomohou zajistit čistší vzduch, lepší životní prostředí a silnou čistou ekonomiku,“ uvádí britská vláda na svých stránkách.

Strategie Road to Zero obsahuje řadu ambiciózních opatření, mezi něž patří:

  • tlak na instalaci nabíjecích stanic v nově stavěných domech a lampové sloupky vybavené nabíjecími místy, pro významné rozšíření nabíjecí sítě
  • zavedení investičního fondu s částkou 400 milionů liber na urychlení budování nabíjecí infrastruktury, který poskytne finanční prostředky novým a stávajícím společnostem zabývajícím se výrobou a instalací nabíjecích stanic,
  • nový program, v rámci kterého bude vynaloženo 40 milionů liber na vývoj a praktické ověření inovativní nízkonákladové bezdrátové nabíjecí technologie,
  • příspěvek majitelům elektrických vozidel ve výši až 500 liber pro vytvoření nabíjecího místa v domácnosti a navýšení hodnoty grantů pro společnosti k vytvoření nabíjecích míst pro zaměstnance,
  • rozšíření současných grantů na příspěvek na nákup nového elektrického vozidla nejméně do října 2018 a v určité podobě až do roku 2020,
  • zahájení činnosti pracovní skupiny s cílem spojit energetický a automobilový průmysl k vytvoření přístupu k posílení energetické infrastruktury, tak aby zvládla nárůst využívání elektromobilů.

„Uvedená opatření představují téměř 1,5 miliardy GBP investic [do roku 2020] a jeden z nejkomplexnějších balíčků podpory přechodu na vozidla s nulovými emisemi na světě,“ uvedlo britské ministerstvo dopravy.

Vláda očekává, že poskytne dostatečné pobídky, aby byl přechod k nízkouhlíkové dopravě veden průmyslem a spotřebiteli. V roce 2025 uskuteční přezkum zavádění vozidel s velmi nízkými emisemi, aby se zvážilo, jaké zásahy jsou nutné, pokud nebude dosaženo dostatečného pokroku.

Úvodní fotografie: Tomáš Jirka

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Petr
17. červenec 2018, 15:34

Hlavní daleko důležitější ekonomickou výhodou Británie ovšem je, že nemají tak předraženou elektřinu jako v dotacích na větrníky zasekaném Německu nebo Dánsku, a naopak mají skoro největší zdanění benzínu a nafty na světě.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se