Německo podpoří rozvoj elektrobusů 70 mil. €. Evropská komise podporu schválila

Evropská komise v pondělí schválila německý systém podpory pro nahrazení naftových autobusů elektrobusy a plug-in hybridními autobusy. Podpora v celkové výši 70 milionů EUR (1,78 miliardy korun) by měla běžet do roku 2021 a pomoci snížit emise CO2 a znečištění ovzduší zejména ve městech.

Podpora je určena na pokrytí dodatečných nákladů na nákup nových elektřinou poháněných autobusů a vytvoření potřebné infrastruktury oproti nákupu klasických dieselových autobusů. Preferovány budou lokality s vysokým znečištěním ovzduší a vysokým hlukem.

„Tento systém je dalším pozitivním příkladem toho, jak bojovat proti globálnímu oteplování. V souladu s environmentálními cíli EU poskytne provozovatelům veřejné dopravy pobídku investovat do vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi s jasným cílem snížit emise CO2 a zlepšit kvalitu ovzduší,“ uvedla evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Německé federální ministerstvo životního prostředí v pondělí uvedlo, že systém bude pokrývat až 80 % dodatečných nákladů pro provozovatele, kteří pořídí více než pět čistě elektrických autobusů a až 40% dodatečných nákladů pro plug-in hybridní autobusy.

„Elektrické autobusy neprodukují žádné výfukové plyny a jsou mimořádně tiché, přispívají k čistějšímu vzduchu a snížení hluku ve městech. Kromě toho přispívají k ochraně klimatu. Vzhledem k tomu, že tato vozidla jsou stále drahá, pomáháme dopravním společnostem a obcím, aby si je pořídily. Tím děláme tuto technologii budoucnosti atraktivní již nyní,“ uvádí federální ministryně pro životní prostředí Barbara Hendricks.

Evropská komise uvedla, že příspěvek opatření k politikám EU zaměřených na snížení emisí z dopravy, zlepšení kvality ovzduší a podporu přechodu z ropy na obnovitelné zdroje energie do dopravy převažuje nad možným narušením hospodářské soutěže, a proto je režim v souladu s pravidly EU pro státní podporu.

Úvodní fotografie: Elektrobus společnosti ebusco provozovaný v Mnichově. Zdroj: MVG



2 odpovědí na Německo podpoří rozvoj elektrobusů 70 mil. €. Evropská komise podporu schválila

  1. Radovan napsal:

    Tato elektrická vozidla nejsou drahá. To jen škody, působené spalovacími vozidly, nehradí jejich majitelé a provozovatelé. Proč budujeme za veřejné peníze obchvaty, protihlukové stěny, zelené vlny atd. atd.? Protože spalovací vozidla produkují hluk. A jedy z výfukových plynů, když jsme u těch obchvatů a zelených vln. A ještě tu máme vibrace, z nichž lidem v okolí vytížených cest praskají domy, což se řeší, ale dlouhodobé dopady na jejich zdraví se neřeší. To ostatně všechno platí veřejné zdravotnictví nebo si na to lidé doplácejí ze svého. V tom je celý vtip spalovací versus elektrický autobus. Je zajímavé, že nikoho nenapadne, zavádět do měst naftové tramvaje. Přitom po neelektrifikovaných úsecích železnice naftové lokomotivy jezdí. Nebo dokonce nahradit je parními na uhlí. Současně nikoho z politiků nenapadne, aby metro jezdilo na naftu nebo uhlí. Tak proč autobusy mohou, když už dnes je mohou nahradit jak ty tramvaje, tak trolejbusy, a to dokonce parciální, které se na část cesty vydávají bez trolejí díky bateriím, které si pak z trolejí nabijí. Zvláštní, že?

    • C napsal:

      Stejně jako proud z uhelek není levný 🙂 Těch asi 45TWh nás ročně stojí 50 mld vícenákladů, tedy asi 1100Kč/MWh. Toto je hrazeno lidmi mimo cenu proudu. To stejné bude doprava, kde ale máme jiný problém, alternativy k silnici kapacitně nestačí, respektive jsou třeba organizačně v háji. (vlečky vytrhané, seřazovací nádraží neseřazují atp., přičemž seřazovat můžete skoro kdekoliv, algoritmus vám pro každou stanici napíše kdejaý programátor, není to nic jiného než třídění s N frontami kde N je počet kolejí)

      Popravdě mne to už také dost vytáčí jak se nadává že jsou EV drahá a pod., přitom nás provoz spalováků stojí takto bokem jednak obrovské sumy finanční a jednak obrovské sumy v člověkohodinách, to pro ekonomy, další dopady jsou také děsivé. Je podle mne třeba aby byly veřejnosti předloženy materiály ve kterých budou vyčísleny veškeré náklady spojené s provozem daných technologií. Jiné cesty není aby se něco začalo dít.

      Problém trolejbusů je nevzhledná trolej a problém elektrobusů je vůči provozu malá baterie. Bylo by třeba aby tam byl dojezd tak 600km. Z tohoto pohledu jsou zajímavé parciální trolejbusy, v Praze se to testuje, teď by to chtělo spíš k tomu popohnat další města místo nákupu CNG busů, neznám větší chybu která se dá udělat, než v obě nástupu baterií investovat do technologie, která měla smysl tak 15 let dozadu. Ano troleje a výhybky jsou složité, je to limit na silnicích, ale je to rozhodně lepší než hlučné autobusy se spalovacím motorem. Jakýmkoliv.

      Ehmmm… no… O naftové šalině jsem uvažoval při té kalamitě jak na trolejích bylo pár milimetrů ledu a nic nejelo, šlapat v tom mrznoucím dešti přes polovičku Brna byl pěkný zážitek, na ulici nikdo, jenom řada prázdných tramvají svítících z baterie. Parní trakci jsem také kdysi počítal když byla nějaká ta ropná minikrize (možná někdo zase zavřel kohoutek, nebo něco takového), na koruny se to nevyplatilo, 400l vs 4.5t uhlí je nesrovnatelné. cca 11000 vs. 20000. Se spotřebou ale úžasně čaruje rychlost, ono to jak na potvoru neroste lineárně ale snad více než kvadraticky (Ale přes koeficienty, někde se to dá ohledat).

      Tak se dívám že je tu další člověk z Hybridu. 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *