Domů
Elektromobilita
Norsko: Emisní cíl 2020 pro nové automobily splněn, polovina jich jezdí na elektřinu
Elektromobil v norském Oslu jede v pruhu vyhrazeném pro autobusy. Zdroj: WSJ

Norsko: Emisní cíl 2020 pro nové automobily splněn, polovina jich jezdí na elektřinu

Loňský rok znamenal opětovné přiblížení cíli, aby do roku 2025 byla všechna nová auta prodaná v Norsku vybavena elektromotorem. V roce 2017 totiž dosáhl podíl elektromobilů a hybridů na prodeji nových aut v Norsku více než 50 %. Norsko je prvním státem na světě, který na tuto metu dosáhl. Norsku se také v minulém roce podařilo dosáhnout splnění cíle emisí CO2 u nových vozů, dokonce o tři roky dříve než bylo původně plánováno.

V Norsku se v minulém roce prodalo téměř 50000 hybridů, což představuje 31,3 % ze všech prodaných nových vozů. Vozidla s čistě elektrickým pohonem se na prodejích podílela z 20,9 %.  Automobily s elektromotorem tak zaujaly vloni tržní podíl 52,1 %, což je významný nárůst oproti předminulému roku, kdy jejich podíl činil 40,2 %.

Norskem ovšem také v současnosti hýbe diskuze nad daňovými úlevami, dotacemi a celým konceptem podpory elektromobility, který umožnil nevídaný rozvoj segmentu aut poháněných elektřinou. Majitelé elektromobilů nemusí platit v Norsku mýto na dálnicích, zdarma mohou jezdit trajekty přes fjordy, výrazně nižší mají také silniční daň.

Některé výhody již ovšem byly v minulosti omezeny. Bezplatné parkování elektromobilů už není garantované plošně, ale rozhodnutí o zpoplatnění parkování pro elektromobily je nyní v pravomoci jednotlivých měst. Obdobná situace panuje také u povinnosti měst umožnit elektromobilům jízdu v pruzích vyhrazených pro autobusy.

Automobilka Tesla, pro kterou je Norsko jedním z klíčových trhů, měla výrazné obavy z očekávaného zavedení daně pro elektromobily těžší než 2 tuny, o němž se ve druhé polovině minulého roku intenzivně spekulovalo. Nová daň ovšem nakonec nebyla schválena norským parlamentem. Obava ze zavedení daně a tím pádem zdražení Modelu X Tesle paradoxně pomohla k nejsilnějšímu čtvrtletí v prodejích tohoto modelu, kterého bylo ve 4. čtvrtletí prodáno 2054 kusů.

Cíl emisí CO2 pro rok 2020 splněn

Díky výraznému rozmachu elektromobility Norsko také dosáhlo již v loňském roce svého cíle v oblasti emisí CO2 u nově prodaných vozů pro rok 2020. Již v roce 2012 si Norsko stanovilo cíl průměrných emisí CO2 u nově prodaných vozů na velmi optimistických 85 g/km. Podle norského zpravodajského serveru NA24 však už byla v roce 2017 dosažena průměrná hodnota emisí CO2 u nově prodaných vozů pouze 82 g/km. V září a prosinci se dokonce průměrné hodnoty emisí CO2 pohybovaly těsně nad úrovní 70 g/km.

Významný podíl na snižování průměrných emisí CO2 má automobilka Tesla, která v Norsku vloni prodala 8464 automobilů, což představuje meziroční růst o více než 140 %. Tesla Model X se stal 4. nejprodávanějším modelem auta roku 2017 v Norsku.  Nejprodávanějším norským model loňského roku byl VW Golf (všechny typy pohonů), na druhém místě skončil model BMW i3 (klasický elektromobil a verze s benzínovým generátorem pro prodloužení dojezdu). Z českého pohledu stojí za zmínku 9. místo v prodejích, které vloni v Norsku patřilo modelu Škoda Octavia.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se