Domů
Elektromobilita
Podle automobilky Hyundai se cena baterií pro elektromobily stabilizuje do roku 2020

Podle automobilky Hyundai se cena baterií pro elektromobily stabilizuje do roku 2020

Automobilka Hyundai Motor věří, že se ceny baterií potřebných pro elektromobily do roku 2020 vyrovnají. V současnosti je velký hlad po výchozích surovinách a zajištění stabilních dodávek. Ceny těchto komodit by se podle předpovědí měly ustálit. Okolo roku 2020 máme navíc očekávat použití baterie s pevným elektrolytem v jejich vlastním voze.

Navzdory svým opatrným výhledům do budoucnosti plánuje korejský výrobce společně se svým společníkem Kia Motors do roku 2025 vypustit na trh 38 ekologicky přívětivých modelů různého technologického řešení. To alespoň tvrdí viceprezident společnosti Lee Ki-sang. Žádná z klíčových složek pro výrobu baterií by již neměla stoupat na ceně.

Zatímco konkurenční výrobci ohlašují ambiciózní plány pro vývoj elektromobilů, Hyundai v dané oblasti nevyvíjel potřebnou aktivitu. Tím je podle analytiků jeho vstup do této oblasti opožděný. Společnost plánuje představení elektromobilu s dlouhou dojezdovou vzdáleností příští rok, což je oproti automobilkám v čele s Teslou a General Motors vývoj opožděný.

Poptávka po minerálech v čele s niklem, kobaltem a lithiem notně užívaných v bateriích pro elektromobily bude podle předpovědí v následujících letech stoupat v důsledku tlaku vlád na snížení znečištění ovzduší automobily, což donutí samotné výrobce aut k navýšení investic do vývoje elektrických modelů.

Baterie jsou nejdražšími součástmi elektromobilů a jejich dostupnost je klíčová k rozšíření využívání technologie. Cena lithiových baterií klesla v období 2011 až 2016 o 60 % díky zvýšení produkce, což logicky vede ke snížení nákladů na výrobu.

Všeobecné problémy se zajištěním nerostů pro výrobu

V září Volkswagen reportoval, že se snaží o dlouhodobé stabilní zajištění přísunu kobaltu pro celou svou skupinu pro výrobu elektromobilů, nicméně jednání s producenty v listopadu neskončilo konečnou dohodou.

Lee rovněž řekl, že i přes uvědomění si potřeby vlastního vývoje baterií se pořád spoléhají na externí dodavatele, jelikož nedisponují dostatečnými prostředky pro zajištění dostatku výchozích surovin.

Prozatímní plány jsou takové, že k představení elektromobilu, ve kterém se již plánuje nasazení baterie s pevným elektrolytem, dojde okolo roku 2020. Tato technologie slibuje delší dojezdovou vzdálenost a a vyšší úroveň bezpečnosti v porovnání se současnými bateriovými jednotkami.

Japonský konkurent Toyota oznámil podobný časový plán v oblasti použití baterií s pevným elektrolytem.

Autor úvodní fotografie: Pablo Montoya

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(6)
Jan Veselý
13. prosinec 2017, 14:36

Jo, tomu se dá věřit. Kolem roku 2020 se narazí na limit daný surovinovými omezeními, který na čas zastaví pokles cen baterek. Takže bych čekal podobný scénář jako z polysilikonem pro fotovoltaiku, kdy ho bylo pár let nedostatek a cena panelů stagnovala. Od té doby je na trhu trvalý přebytek.

Petr
14. prosinec 2017, 12:51

Jenže polysilikonu je zase nedostatek právě teď.

Kolem roku 2020 nenastane stabilizace cen baterek, ale oslabí se zlevňování vlivem optimalizace masové výroby, a naopak jasně převáží zdražování vlivem boje o suroviny.

Naštěstí Česko nemusí tradičně jako Západní Evropa vykrádat kolonie, a jestli bude chtít na klíčová léta 2020-2040 si může snadno pokud se bude trochu snažit těžit dostatek lithia i kobaltu na vlastním území.

Tom
14. prosinec 2017, 23:07

Pardon, ale kolik že procent lithia se v baterii nachází??!!

Mám pocit, že asi tak 7%.

Kolik procent z ceny dělá v baterii vstupní cena lithia?

Je to vůbec relevatní?

Petr
15. prosinec 2017, 09:43

Kolik % ze všech používaných kovů tvořilo ve starověku zlato, a bylo vůbec relevantní, aby se kvůli němu prováděly tehdy zdaleka nejsložitější a nejnáročnější akce té doby válečná tažení?

Tom
15. prosinec 2017, 15:59

Cože? Trošku mi unikají souvislosti.

Šlo mi poukázat na to, že i kdyby se cena lithia v horizontu deseti let

zdesetinásobila, tak zlevňování aku v autech klidně může pokračovat.

(I nemusí, myšleno obrazně, prosím nebrat za slovo).

Tahat sem zlato ze starověku má myslím smysl jen při odvádění pozornosti.

Petr Hariprasad Hajič
28. prosinec 2017, 21:27

Tak největší válečná tažení se pořádala kvůli nadvládě nad územími a národy, nikoli primárně kvůli zlatu. Je to taková mužská úchylka bušit se v prsa. Křižácké války byly oficiálně kvůli hrobu Ježíše Krista, ve skutečnosti za tím opět stála touha po moci.

Pokud se týče surovim pro výrobu baterií. Dokud to exaktně nespočítáte, nedá se o tom skoro nic říci. Ale je tam mnoho proměnných, nebude to jednoduchá kalkulace, ale domnívám se, že to dopadne jako s křemíkem -15let $600/kg, aktuaktuálně cca $60/kg.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se