Domů
Elektromobilita
Reykjavík si dává za cíl být v roce 2040 uhlíkově neutrální

Reykjavík si dává za cíl být v roce 2040 uhlíkově neutrální

Reykjavík, hlavní město Islandu, si dal za cíl být do roku 2040 zcela uhlíkově neutrální. Současný starosta města Dagur B. Eggertsson zveřejnil plány na limitování rozrůstání města a zlepšení efektivnosti městské dopravy. Kompletní přehled tiskové zprávy je online ke zhlédnutí.

Island se řadí mezi státy, které jsou světovými lídry co se týče snižování emisí uhlíku. I přesto jsou cíle, které si klade Reykjavík, dokonce nad rámec limitů dohodnutých Islandem na klimatickém summitu v Paříži v prosinci 2015 – stejně jako například hlavní města Norska a Finska.

„Města hrají klíčovou roli v boji proti klimatickým změnám. Mohou reagovat a prosazovat legislativu rychleji než vlády států, stejně tak mají velkou šanci být mnohem progresivnější.“
starosta Dagur B. Eggertsson, z tiskové zprávy zveřejněné 9. září

Eggertsson taktéž poznamenal, že Reykjavík je již nyní na dobré cestě za splněním svých ambiciózních cílů a je na tom mnohem lépe než ostatní světová hlavní města. Již nyní jsou totiž emise uhlíku Reykjavíku na poměrně nízké úrovni. Většina budov na ostrově je vytápěna geotermálně, na výrobě elektřiny se z velké části podílí vodní elektrárny. Island má tedy ideální podmínky pro to, aby se stal neutrálním velmi brzy.

Jedním z cílů hlavního města Islandu je to, aby všechna vozidla, a to jak hromadné, tak i soukromé dopravy, byla do roku 2040 poháněna alternativními zdroji. Dále chce město usilovat o to, aby více jeho obyvatel používalo hromadnou městskou dopravu, z nynějších čtyř procent jeho obyvatel na alespoň dvanáct procent a to již v roce 2030.

greenhouse_1
Nejvíce emisí v Reykjavíku pochází z dopravy. Zdroj: Město Reykjavík

Omezit rozrůstání města mimo současnou zástavbu je dalším bodem nového městského plánu. 90 % nových bytových jednotek bude muset být vybudováno uvnitř nynější zástavby. Důvodem pro toto opatření je snížení nutnosti cestovat po městě a zhuštění množství bytových jednotek v nynějších městských hranicích. Dle akademické studie právě toto opatření přispívá ke zlepšování systémů městské dopravy a tím i vede ke snižování emisí uhlíků ve městech.

Zdroj úvodního obrázku: Helgi Halldórsson

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se