Domů
Elektromobilita
Tesla Model S (1. díl): návštěva Tesla Store, podvozková platforma a facelift naživo
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka

Tesla Model S (1. díl): návštěva Tesla Store, podvozková platforma a facelift naživo

Tesla Model S je neuvěřitelný fenomén současného automobilismu. První prototyp se objevil v roce 2009 na autosalonu ve Frankfurtu, ovšem ještě s nejistým rozjetím výroby. Následné první vozy byly vyrobeny a dodány (Signature series pro opravdové fandy, kteří zaplatili předem vysokou zálohu bez možnosti vidět hotový automobil a znát výslednou cenu) v roce 2012. Následně 100 000 prodaných kusů bylo překročeno v prosinci 2015.

Část společnosti je vůči elektromobilům stále nedůvěřivá, někdy až chorobně v opozici. Jedním z důvodů pravděpodobně je, že se ještě v elektromobilu nesvezli. Osobně mne Model S poslední roky fascinoval, zvlášť po získání zkušeností s LEAFem. Stejně to funguje u mnoha dalších – člověk si najednou uvědomí, jak moc je „spalovák“ nedokonalý, navíc naživo Tesla vzbuzuje rozhodně pozitivní emoce. Není ovšem úplně jednoduché se k Tesle dostat – v ČR Tesla zastoupení nemá a zdá se, že v brzké době ani neplánuje, neboť náš trh je pro ni příliš malý.

Proto jsem využil svého pobytu ve Švédsku, který se mi chýlí ke konci a bombardoval zastoupení Tesly v Göteborgu e-maily a následně i telefony, zda by se nedalo něco vymyslet. Již na začátku odhadli správně, že si Teslu jen tak nekoupím (studenti se v cenách mezi 80 a 120 tisíci Eur moc často nepohybují), ale rozhodli se mi ji stejně půjčit (možná trochu aby se mne zbavili), k tomu jsem dostal k dispozici velmi ochotného Aymana na zodpovězení otázek a prohlídku Tesla Store Göteborg.

Tesla Store Göteborg

Jelikož Tesla skutečně není levné auto, očekával jsem showroom v tak trochu honosném stylu, i když s teslovsky minimalistickým designem. Již jeho adresa mne trochu zneklidnila, čtvrť Mölndal jsem dosud nikdy pořádně nenavštívil, a při této cestě jsem zjistil proč. Ono tam totiž kromě Tesly nic není – průmyslová zóna a ohromné supermarkety, tečka. Nic víc. Na druhou stranu jsem se aspoň při cestě za velkou červenou cedulí, hlásající splnění mého snu, nemohl ztratit.

Tesla má tolik objednávek, že neexistují skladové vozy. Před showroomem stojí pouze několik předváděcích a na oploceném parkovišti pár dalších, které již jen čekají na předání. V samotném showroomu je také pouze jeden Model S. Sice pouze jeden, ale je to faceliftovaný model pro rok 2016, který dorazil před dvěma týdny. Ale o něm bude řeč později.

V showroomu jsou zákazníkům k dispozici dva prodejci, dva iMacy pro případné vytvoření objednávky na místě, pokud člověk nevydrží až domů k Tesla Design Studiu. Jinak standardní vybavení: volitelné barvy lakování, interiéru či příplatková až jednadvacetipalcová kola, která Teslu posunou designově o hodně výš.

Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka

Nejsem si úplně jist nabídkou slušivých teplákových souprav v černé, červené či šedivé. Nedokážu si moc představit, že by si člověk šel koupit vůz za 100 000 Eur a k tomu si přihodil teplákovku, ale možná mne pouze má fantazie zbytečně omezuje. Dalšími možnostmi jsou samozřejmě kšiltovky, angličáky, hrnečky a podobně, ale tomu jsem v podstatě nerozuměl nikdy. Možná ještě tak ten golfový bag či pouzdro na dokumenty, pokud chce člověk zvýraznit svou image vizionáře a ekologa před svým okolím, ale teplákovku bych opravdu nečekal.

Podvozková platforma Modelu S P85

Poměrně netypickou součástí showroomu je také pohled na použitou techniku. V Tesla Storu je vystavena hliníková podvozková platforma Modelu S ve verzi P85, tedy 85kWh baterie uložená v pohledu z interiéru v podlaze a 310 kW / 600 Nm asynchronní elektromotor na zadní nápravě. Vcelku fascinující, jak je malý v porovnání se stejně výkonným spalovacím motorem, aniž by člověk započítával všechny další potřebné systémy k němu. Na druhé z následujících fotografií je zmiňovaný motor – pouze levá polovina, druhou částí je AC/DC měnič. Výsledkem toho je rozměrný zavazadlový prostor vzadu a menší vpředu.

Tesla má vcelku právo být na svou techniku hrdá, neboť díky ní patří Model S k nejbezpečnějším vozům na trhu podle metodiky NHTSA. Díky bateriím má velmi dobrou tuhost karoserie a zároveň nízké těžiště, někde dokonce uváděno, že na úrovni Ferrari 458, nutno však přiznat, že také díky nim váží přes dvě tuny.

Podvozková platforma Modelu S v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Podvozková platforma Modelu S v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Podvozková platforma Modelu S v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Podvozková platforma Modelu S v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka

Co se při faceliftu Modelu S pro rok 2016 změnilo?

Životní cyklus automobilů se stále zkracuje a facelifty mnohdy přichází již po dvou letech. Tesla Model S vydržela od svého uvedení na trh v roce 2012 poměrně dlouho, ale o to větší množství změn také přišlo. Bohužel včetně zvýšení ceny o 1500 USD.

Na první pohled znatelnou změnou je design přídě. Zmizela imitace masky chladiče, změnila se kompletně grafika světel (nově se jedná o adaptivní LED světlomety) a tvar nárazníku tak, že aktuálně více připomíná Model X. Pro mne osobně je to facelift trochu rozporuplný, neboť se mi více líbily světlomety předfaceliftového modelu se zvýrazněnou čočkou xenonové výbojky, ale imitaci masky chladiče jsem na elektromobilu považoval za značně nepatřičnou.

Mimo to se změnila nabídka barev lakování či vnitřních dekorů, zadní difuzor, a volitelná výbava: HEPA filtr uvedený v Modelu X či nová vyhřívaná a ventilovaná sedadla. Kompletní seznam změn rozebírá například youtuber Bjørn Nyland ve svém videu o změnách na Modelu S 2016.

Mimo designových změn ale došlo také k předělání nabídky baterií: nově jsou k dispozici 70 (od května 2016 75 s možností odemčení předchozích) kWh a 90kWh baterie, z nichž jenom menší lze objednat jako základní verzi s pohonem pouze zadních kol.

Palubní nabíječka doznala také změn a místo původních 40 A nyní zvládne 48 a do budoucna se počítá až se 72 A.

Mimo to byl očekávanou novinkou také Autopilot, vylepšený adaptivní tempomat s možností autonomního řízení automobilu v pruzích, při kterém ovšem řidič musí být stejně ve střehu a který také umí autonomně parkovat. Ale o tom bude řeč ve druhém díle tohoto seriálu.

Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka
Tesla Model S 70D 2016 v Tesla Store Göteborg, foto: Tomáš Jirka

Otázky, co mne zajímaly / co mne zaujalo až na místě:

Kolik vozidel se prodá jako firemních a kolik soukromých? Kolik je Executive?
Zhruba 70 % vozidel jsou firemní kusy, otázka je, kolik z nich skutečně slouží jako firemní. Jinak řečeno, kolik z nich slouží jako soukromé „firemní“ vozidlo. Pouze 10 % vozů se prodá jako čtyřmístných (tato verze nebyla k dispozici ani k nahlédnutí), všechny ostatní mají vzadu klasickou lavici, z čehož lze usuzovat, že majitelů, kteří by se ve voze nechávali pouze vozit, příliš není. Zhruba stejné množství má jako příplatkovou výbavu zadní dětské sedačky, které zde sice také nebyly, ale Ayman potvrdil, že pro dospělého se na nich ani nouzově sedět nedá, neboť není kam dát hlavu.

Kolik se prodá vozidel s pohonem obou náprav?
Ve Švédsku zhruba 90 %, což je ale také dáno tím, že D vozy mají delší dojezd při stejné baterii a příplatek není až tak strašný. Což je poměrně zajímavé: u spalovacích vozů dojde vzhledem ke ztrátám v pohonném ústrojí ke zvýšení spotřeby, ale Tesla má dva motory bez mechanického spojení náprav, takže mohou být lépe řízeny a dokonce dojde ke zvýšení dojezdové vzdálenosti.

Bude Head-up displej?
Při testování BMW i8 jsem se do Head-up displeje zamiloval, Tesla jej ovšem vůbec nenabízí. Předpokládá se ale, že vzhledem k designu interiéru Modelu 3, s ním brzy přijde. Elon Musk je ovšem klasicky tajemný jako hrad v Karpatech…

Kdy dorazí Model 3 a bude mít Superchargery v ceně?
Model 3 se v dubnu přehoupl přes 400 000 objednávek a na začátku předpokládané výroby bude uspokojovat pouze americký trh. Evropa přijde až jako druhá v pořadí, primárně zřejmě Norsko a Německo. Ve Švédsku se očekává, že první vozy snad dorazí v roce 2018.

Ani samotný prodejce si není jist, jak to bude se Superchargery pro Model 3. Takto velký počet elektromobilů by totiž mohl způsobit problémy s dostupností stanic, jejichž počet sice roste, ale nedá se říci, že by byl připraven na dalších 400 000 automobilů. Model 3 bude „Supercharger ready“, což lze vysvětlit tak, že bude připraven, ale nabíjení nebude nutně zdarma jako u Modelu S. Mohlo by jít o to samé, jako měl Model S v původní specifikaci s 60 kWh baterií, kde se připlácelo 2000 USD.

V průběhu hovoru jsme se s Aymanem dostali také k tomu, že si založil spořicí účet se jménem Tesla ????

Nejdůležitější otázka na konec: poskytuje Tesla studentské slevy na ISICa?
Ne.

Další díly seriálu o Tesle Model S:

 

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(2)
Jan P
15. září 2016, 15:58

Otázka na ISIC pobavila. :-D Jinak už maj Gbg store v samém centru, teď v létě jsem tam byl

Tomas Jirka
19. září 2016, 10:43

GBG Store na Brunnsparken se oteviral nejak na zacatku cervence, co vim, asi tak dva tydny po mem odjezdu :) Je to daleko lepsi misto nez Molndal, jednoznacne.

Ve Svedsku je na ISICa sleva skoro vsude, tak jsem to zkusil... :D

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se