Domů
Plynárenství
Španělsko uvedlo do provozu první loď na zemní plyn
ferry, flicker

Španělsko uvedlo do provozu první loď na zemní plyn

Španělsko zprovoznilo první loď na LNG, která bude dopravovat pasažéry mezi Barcelonou a Mallorkou. Jedná se o součást projektu Evropské Unie Cleanport, který si klade za cíl snížit emise v dopravě a zlepšit kvalitu ovzduší.

Projekt Cleanport spadá pod kategorii projektů Connecting Europe Facility a pilotní španělský projekt, který probíhal poslední 3 roky, má sloužit k harmonizaci a snadnějšímu zavedení standardů pro alternativní paliva v dopravě.

Projekt se skládal ze tří  částí – přestavby lodi na pohon LNG, infrastruktura pro doplňování LNG v malém měřítku (pomocí nákladních vozů) a vybudování potřebných zásobníků a infrastruktury v obou přístavech, mezi kterými se loď plaví. Velikost zásobníku zkapalněného plynu, který se nachází na palubě, je 30 m³, což stačí k provozu lodi na jeden týden. Cena realizace celého projektu se vyšplhala na 6,35 milionu €, z čehož EU zaplatila 50 %.

Samotný křest lodi s novým plynovým pohonem proběhl minulý týden za přítomnosti Baleárie, společnosti vlastnící loď, a Gas Natural Fenosa, plynárenské společnosti operující v západní Evropě a Jižní Americe.

„Je to důležitý závazek naší společnosti v oblasti inovací s cílem dosáhnout lepší kvality ovzduší a to jak ve městech, tak i zabydlených oblastech v okolí přístavů. Zemní plyn bude hrát klíčovou roli v nadcházejících letech v odvětví dopravy kvůli svému příspěvku ke snížení emisí a částic ve vzduchu.“ Daniel Lopez Jordá, ředitel Gas Natural Fenosa

Dle výpočtů má být díky pohonu lodi, jejíž přepravní kapacita je 900 osob, ročně ušetřeno 4 000 tun CO2, 60 tun zplodin NOx a 6 tun sulfidů. Španělsko není jedinou zemí, která se poslední dobou zaměřuje na inovace v oblasti vyžití LNG. Kromě futuristické myšlenky snížení emisí v lodní dopravě pomocí OZE, se oblast LNG stává zajímavou i pro jiné společnosti, například o snahách francouzské Engie jsme psali nedávno zde.

EU a cíle s LNG

EU předpokládá v nejbližších letech celosvětově nárůst trhu s LNG až o 50 %. V dokumentu EU se lze dočíst více o strategii EU v tomto sektoru, ve zkratce se jedná o zajištění tří následujících kroků:

  1. Zajištění potřebné infrastruktury a umožnění členským státům profitovat z přístupu k mezinárodním trhům LNG ať už přímo, či prostřednictvím dalších členských států.
  2. Dokončit vnitřní trh s plynem, což přitáhne LNG do potřebných lokalit a umožní potřebné investice do infrastruktury.
  3. EU musí zvýšit snahu blízké spolupráce s mezinárodními partnery, aby byly zajištěn volný, transparentní a globální trh s LNG. Pro odstranění překážek k obchodování zkapalněného plynu na globálních trzích budou probíhat diskuze mezi EU, dodavateli a velkými spotřebiteli.

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(1)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se