Španělsko uvedlo do provozu první loď na zemní plyn
Španělsko zprovoznilo první loď na LNG, která bude dopravovat pasažéry mezi Barcelonou a Mallorkou. Jedná se o součást projektu Evropské Unie Cleanport, který si klade za cíl snížit emise v dopravě a zlepšit kvalitu ovzduší.
Projekt Cleanport spadá pod kategorii projektů Connecting Europe Facility a pilotní španělský projekt, který probíhal poslední 3 roky, má sloužit k harmonizaci a snadnějšímu zavedení standardů pro alternativní paliva v dopravě.
Projekt se skládal ze tří částí – přestavby lodi na pohon LNG, infrastruktura pro doplňování LNG v malém měřítku (pomocí nákladních vozů) a vybudování potřebných zásobníků a infrastruktury v obou přístavech, mezi kterými se loď plaví. Velikost zásobníku zkapalněného plynu, který se nachází na palubě, je 30 m³, což stačí k provozu lodi na jeden týden. Cena realizace celého projektu se vyšplhala na 6,35 milionu €, z čehož EU zaplatila 50 %.
Samotný křest lodi s novým plynovým pohonem proběhl minulý týden za přítomnosti Baleárie, společnosti vlastnící loď, a Gas Natural Fenosa, plynárenské společnosti operující v západní Evropě a Jižní Americe.
„Je to důležitý závazek naší společnosti v oblasti inovací s cílem dosáhnout lepší kvality ovzduší a to jak ve městech, tak i zabydlených oblastech v okolí přístavů. Zemní plyn bude hrát klíčovou roli v nadcházejících letech v odvětví dopravy kvůli svému příspěvku ke snížení emisí a částic ve vzduchu.“ Daniel Lopez Jordá, ředitel Gas Natural Fenosa
Dle výpočtů má být díky pohonu lodi, jejíž přepravní kapacita je 900 osob, ročně ušetřeno 4 000 tun CO2, 60 tun zplodin NOx a 6 tun sulfidů. Španělsko není jedinou zemí, která se poslední dobou zaměřuje na inovace v oblasti vyžití LNG. Kromě futuristické myšlenky snížení emisí v lodní dopravě pomocí OZE, se oblast LNG stává zajímavou i pro jiné společnosti, například o snahách francouzské Engie jsme psali nedávno zde.
EU a cíle s LNG
EU předpokládá v nejbližších letech celosvětově nárůst trhu s LNG až o 50 %. V dokumentu EU se lze dočíst více o strategii EU v tomto sektoru, ve zkratce se jedná o zajištění tří následujících kroků:
- Zajištění potřebné infrastruktury a umožnění členským státům profitovat z přístupu k mezinárodním trhům LNG ať už přímo, či prostřednictvím dalších členských států.
- Dokončit vnitřní trh s plynem, což přitáhne LNG do potřebných lokalit a umožní potřebné investice do infrastruktury.
- EU musí zvýšit snahu blízké spolupráce s mezinárodními partnery, aby byly zajištěn volný, transparentní a globální trh s LNG. Pro odstranění překážek k obchodování zkapalněného plynu na globálních trzích budou probíhat diskuze mezi EU, dodavateli a velkými spotřebiteli.
Mohlo by vás zajímat:
Ake LPG? Snad LNG nie? Prosim opravte si to:
Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.
V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.
Přihlásit se