Domů
Emise CO2
Většina evropských automobilek není schopna plnit nové emisní normy
Výfuk emise
Výfuk emise. Zdroj: Wikimedia (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Automobile_exhaust_gas.jpg)

Většina evropských automobilek není schopna plnit nové emisní normy

Podle konzultantů z oblasti automobilového průmyslu pro PA Consultant Group má většina evropských výrobců automobilů problém s dodržováním nových evropských standardů. Tím se však ve výsledku vystavují vysokým pokutám. Další novinkou je i testování vozů mimo laboratorní podmínky přímo v terénu pomocí přenosných zařízení. Testování má začít již od ledna příštího roku.

Nové normy mají závazně vstoupit v platnost již od roku 2021. Limity na hodnoty oxidu uhličitého se mají zastavit na 95 gramech na kilometr. Kromě rozšíření laboratorního testování a zavedení praktické zkoušky dojde i ke zpřísnění testů oproti současnosti přibližně o 10 %. Nové testy by měly poskytovat relevantnější výsledky z hlediska využití aut v běžném provozu.

Podle dosavadních výsledků budou největším problémům s emisemi čelit automobilky jako BMW, Jaguar, Land Rover, Hyundai-Kia a Volkswagen. Ačkoliv tyto automobilky nabízejí i hybridy a elektromobily, je jejich nabídka velmi malá. Například Volkswagen prodá pouze 0,1 % elektromobilů a 2 % hybridních vozidel.

Situace v BMW rovněž není ideální, jelikož automobilka prodává velké množství těžkých, a tedy i neúsporných SUV. Ze zavedených značek na evropském trhu mají dobré vyhlídky pouze Peugeot/Citroen, Fiat, Renault/Nissan, Toyota a Volvo.

Konzervativním výrobcům pomalu ale jistě zvoní hrana

Problémy mají původ již v samotných společnostech. Zatímco Toyota agresivně tlačila na hybridní technologii, mnohé další automobilky se zaměřovaly na technologie pro snižování emisí konvenčních pohonných jednotek. Příkladem může být BMW, které se jen velmi neochotně vzdává svých výkonných benzínových motorů, které utváří charakter automobilky během posledního půl století.

Zdroj úvodní fotografie: Ruben de Rijcke

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(22)
Peppa
11. květen 2016, 08:03

Go EV go!

Tomáš Jirka
11. květen 2016, 10:37

Tak například CNG verze se do norem vejdou naprosto v klidu, pokud máme zůstat u konvenčních jednotek :)

Je trochu škoda, že je EU tak strašlivě zaměřena na "zlotřilý" CO2... Automobilová doprava se na jeho tvorbě podílí minimálně, ale její problém je, že je koncentrována stejně jako většina obyvatelstva ve městech, takže by měla být daleko striktnější regulace NOx, SOx, HC, ale hlavně pevných částic (z přímovstřikových motorů, dnes již benzín/diesel díky tomu nehraje roli), které jsou jedy!

Jan Veselý
11. květen 2016, 11:06

S SOx není problém, lze kdykoliv přitvrdit normu na obsah síry v palivech.

CxHy se svezou s CO2, odstraní je efektivně dokonalejší spalování, tj. nižší spotřeba, tj. míň CO2.

Prach pořeší DPF filtr.

Opravdovými problémy jsou hlavně právě CO2 a NOx.

Petr Doležal
1. červen 2017, 21:33

CO2 není žádný problém, je to neškodný inertní plyn!!! Nějaké fantasy-magorie o globálním oteplováním způsobené CO2 normální lidi nechávají chladnými

pr
29. září 2020, 10:20

CO2 není problém ;-) A tu o Budulínkovi dáte taky? Zvláštní pozornost věnujte prosím pasáži kde liška měla na ocase sedlo. To se mi vždy líbilo nejvíc.

O rychlejším metabolismu rostlin a jejich dřívějšímu úhynu jste asi ještě nečetl:

blisty cz/art/101112-rust-koncentraci-co-sub-2-sub-znamena-ze-stromy-ziji-rychleji-a-umiraji-drive.html

Odkaz na neškodnost CO2 pro člověka:

www nazeleno cz/bydleni/vetrani-1/pozor-na-koncentraci-co2-v-domacnosti-spravne-vetrani-je-zaklad.aspx

1) .. a nyní Vy dodáte nějaký odkaz který tvrdí, že CO2 je neškodný?

2) jste ochoten podrobit se "krytovému testu?" Spočívá v tom, že Vás zavřeme do podzemního krytu bez ventilace a zkusíme Vám tam pouštět směs o2 a CO2 v poměru 21:79? tedy nahradíme dusík ve vzduchu CO2. Je-li opravdu tak neškodný, tak se Vám nic nestane. JDETE DO TOHO?

Tomáš Jirka
11. květen 2016, 14:23

Filtr pevných částic to vyžeší pouze v případě, že vozidlo s odstraněným filtrem bude na místě odstaveno a následně sešrotováno. A v případě, že jej budou mít povinně všechna vozidla, tedy ne pouze vybrané diesly, ale všechny přímovstřikové motory = dnes všechny skoro. Na tohle se tlačí hrozně málo v porovnání s CO2.

Ad snižování CO2: není právě cílem, aby CO2 při spalování vznikalo? CO2 chci při spalování maximalizovat (samozřejmě při minimalizaci vstupního paliva), pak bude spalování probíhat dobře. Když ne, budu mít jednovatý CO a kdeco dalšího.

NOx vidíme hezky v poslední době. Volkswagen je sice hříšníkem, aly když změřili NOx v reálném provozu, tak emitovaným množstvím rozhodně neyhrál...

Jan Veselý
11. květen 2016, 15:35

Chápu Váš přístup, pro Vás je jasnou volbou elektromobilita. Těch pár uhelných elektráren jde ohlídat (a hlídá se) podstatně lépe.

C
1. červen 2017, 21:54

Dráha by i pružnost měla, kdyby se do řízení pustila moderní technika a tratě se přidělovaly relativně rychle, lze to.

Psal jsem si o tom s Američanem, v USA dráha funguje mírně odlišně, v podstatě největší problém u nás je to že není garantovaný čas dodání ani na den.

Tomas Jirka
11. květen 2016, 15:49

Pro mne osobně ano, protože vzhledem ke svému věku vůz příliš používat nepotřebuji... :)

Jako nejuniverzálnější bych asi označil CNG plug-in paralelní či sériové (REX) hybridy, což aktuálně začíná i u kamionové dopravy.

Zajímavou volbou mi ale také přijde železnice: standardizované kontejnery na zboží tak, aby mohly frčet dle potřeby celou Evropou a kamion přišel na řadu až na přesné místo určení. A stejně tak jezdí vlaky s převozem osobních automobilů.

Jan Veselý
11. květen 2016, 19:14

U osobních aut se mi líbí idea, že by pro běžné ježdění byla čistě elektrická s rozumným dojezdem (150-200 km) a na případné dlouhé štreky párkrát za rok, by byl ReX, který by se do toho vozu strčil na vyhrazené místo. Nebo ReX jako přívěsný vozík.

S železnicí je problém, že prostě není schopna pružně reagovat na poptávku po přepravě a neumí pořádně "just in time". Ne, že by nebylo technicky možné, ale nějak se to prostě nedaří. Takže teď dominuje železnice v přepravě věcí, které až tolik nespěchají, ale na váhu je jich hodně (písek, uhlí, apod.).

Tomas Jirka
11. květen 2016, 19:20

Souhlas.

Martin Hájek
11. květen 2016, 15:55

Tak s tím podílem dopravy na emisích CO2 jste mimo mísu. Emise CO2 z dopravy jsou dnes vyšší než z průmyslu a zatímco emise z průmyslu klesají tak z dopravy dále rostou. Dnešní motory jsou mnohem úspornější než dříve. Bohužel většinu této výhody spolkla větší a těžší auta, kterými stále jezdí jeden člověk. Takže je potřeba si přestat lhát do kapsy a vymlouvat se. Ono je to tak, že každý per huba rád zachraňuje planetu, dokud se to netýká konkrétně jeho pohodlí.

Tomas Jirka
11. květen 2016, 16:10

Mel jsem na mysli osobni automobilovou dopravu:

- https://www3.epa.gov/climatechange/ghgemissions/gases/co2.html = doprava 31 % celkem, druhy odkaz uvadi 22%, coz je kupodivu pomerne znacny rozdil?

- http://whatsyourimpact.org/greenhouse-gases/carbon-dioxide-sources = 11 % letadla, 14 % lode a 72 % silnicni doprava, nejvice trucky.

Jan Veselý
11. květen 2016, 11:14

Přeloženo do češtiny, spalovací motory na naftu/benzín klasické konstrukce narazily na svou technologickou mez. Automobilky se budou muset vydat směrem:

- dosažení vyšší účinnosti spalovacích motorů pomocí digitálního řízení cyklů

nebo

- přejít více na ušlechtilejší paliva (methan)

nebo

- dělat auta podstatně lehčí, aerodynamičtější, s nižším valivým odporem

nebo

- hybridizace pohonu (paralelní hybridy, sériové plug-in hybridy, elektromobily s range extenderem)

nebo

- skočit do čistě elektrického pohonu

Volba je na nich, možností je spousta. Nechápu třeba, proč by BMW pro ty svoje bouráky nemohlo použít jejich vlastní ověřenou koncepci z modelu i3 a dělat limuzíny a SUV s elektrickým pohonem (dojezd 50 km) s range extenderem.

Tomáš Jirka
11. květen 2016, 14:29

- FreeValve technologie zní poměrně slibně v tomto směru.

- Metan je fajn (žádné prachové částice, málo NOx), navíc lze vyrábět jako biopalivo třetí generace (z odpadů).

- Aerodynamika je například v podání Mercedesu poměrně vymakaná, problém je, že lidé chtějí SUV... Tady to spíš vidím na nějakou specializaci dopravních prostředků a větší rozdíl mezi městskými a dálničními vozy.

- https://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/hybridni-systemy-pro-pohon-automobilu/

- BMW něco podobného chystá: bude řada kompletní i a iPerformance (330e a 740e zatím = plug-in hybridy) kolem roku 2020, jak se zmiňoval Autocar.

Jan Veselý
11. květen 2016, 15:40

Jo, souhlasím. Někdo chce nad problémy fňukat, někdo chce problémy řešit.

P.S.: I SUV může být aerodynamické. Hlavní problém současných aut je ovšem váha.

Tomas Jirka
11. květen 2016, 15:52

SUV může mít dobrý součinitel aerodynamického odporu vzduchu (Model X od Tesly 0.24), ale čelní plocha bude stále masivní. A lidé mají radši "drsně" vypadající SUV-Crossovery, a takový Range Rover (https://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/range-rover-hybrid-supercharged-dokonaly-majestatni-univerzal/) je na tom aerodynamicky zhruba jako lednice...

Já osobně bych řekl, že problémem je spíš nadužívání automobilů, ale četl jsem studie, že individuální automobilová doprava je druhá nejhorší droga po cukru... :)

Martin Hájek
11. květen 2016, 17:07

Problém je, že lidé tím nabušeným SUV pak jezdí nakupovat do Teska, kde akorát blokují parkoviště. Já osobně bych neměl problém tyhle krámy brutálně zdanit. Kdo si chce masírovat ego, tak ať platí.

Tomas Jirka
11. květen 2016, 18:42

Nad tim jsem také uvazoval, ale jak odlišit zbytečne velikého auto od běžného, jak platit - daň z luxusu při koupi jako v Nizozemí nebo za provoz jako congestion charge be Svedsku?

A jak odlišit ty, co takový vuz k práci skutečne potřebují? Shodou okolností mam ve svem okolí člověka, kterého živi horkovzdusne balony, a na jejich vyzvedávání po přistání a převoz Octavie proste nestačí. .. :D

Martin Hájek
11. květen 2016, 21:08

Ve skutečnosti je velmi málo činností, na které opravdu nezbytně potřebujete nabušené SUV. Upřímně kromě činnosti masírování zduřelého ega mě žádná nenapadá. Vyzvedávání balónů mezi ně opravdu nepatří ani náhodou. Stačí na to obyč. dodávka. Shodou okolností jsem zrovna v neděli jako turista balónem letěl, takže to mám i prakticky ověřené. Ono kdyby ta monstra zdaněná byla, tak by si prostě každý rozmyslel, jestli je tak nezbytně potřebuje, to už bych nechal na lidech, ať se zamyslí. Pokud se s tím nic nebude dělat, tak nás ty krámy ve městech zavalí.

Tomáš Jirka
11. květen 2016, 22:43

Tam pak zalezi na pouziti, dodavka ci SUV mi prijde celkem jedno, navic kdyz se venujete zavodeni v balonech (jako ze to fakt jde!), tak se ten Pathfinder hodi :) Navic, co tak vim, tak je pouzivan opravdu jen na toto, do mesta je druhy vuz.

Ale ano, velka SUV jsou proste problem, ale neznam jeho reseni... Zase na druhou stranu si stale rikam, ze male crossovery na zvedlem podvozku (napriklad Tiguan) dokazu pochopit stejne jako MPV, zalezi proste na veku asi a aktualnich potrebach.

Pomerne zajimavou moznosti, ktera se alespon me do budoucna libi, je mit male auto relativne a na potreby dovolenych si pujcit z pujcovny to, zo zrovna potrebuji. Jinak nema cenu vozit prazdne dve tuny.

Navic ve meste obvykle nema auto skoro vubec smysl :D

pr
29. září 2020, 11:06

Ono stačí vybírat pokuty, pokud se vůz nevejde do "chlívku" parkovacího stání. Klidně ať si posilovátko ega vlastní, ale holt ať si s ním parkují na svém, nikoli ve městě na společném. Buď se přizpůsobí městskému životu, nebo ať tá... (jdou tam) odkud přišli. Tankem se jezdí na Libavé a ne ve městě. To se učí v každé autoškole. Jen některá okupační vojska nepochopila, že zde nejsou vítána tak, jak ti jejich předchůdci.

Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se