Domů
Elektřina
Česká energetická legislativa: Kombinovaná výroba elektřiny a tepla

Česká energetická legislativa: Kombinovaná výroba elektřiny a tepla

Elektřina
Bez komentáře
12. listopad 2015, 19:22
Jan Moravec

Kombinovaná výroba elektřiny a tepla (KVET) nabývá na čím dál tím větší důležitosti. Podle prognóz z projektu CODE2 by mohlo až 25 % vyrobené elektřiny pocházet z kogeneračních jednotek. Evropská unie doporučuje instalaci kogeneračních jednotek v místech, kde jsou přívětivé podmínky. Tyto podmínky v českém prostředí upravují následující zákony.

Zákon o podporovaných zdrojích energie (165/2012 Sb.)

Zákon o podporovaných zdrojích č. 165/2012 Sb. nahradil k 1.1.2013 zákon č.180/2005 Sb. o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie.

Obsahuje podmínky podpory pro elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů (např. fotovoltaické elektrárny), druhotných zdrojů (např. skládkové plyny), kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), tepla z obnovitelných zdrojů, biometanu a decentrální výroby elektřiny.

Zákon obsahuje přesnou definici KVET (§ 2 písmeno g): „Kombinovanou výrobou elektřiny a tepla se rozumí přeměna primární energie na energii elektrickou a užitečné teplo ve společném současně probíhajícím procesu v jednom výrobním zařízení.“

Předmětem podpory (§ 6) je elektřina z vysokoúčinné KVET, za kterou se považuje elektrická energie vyrobená ve společném procesu spojeném s dodávkou užitečného tepla. Zařízení, na které Ministerstvo průmyslu a obchodu vydalo potřebné osvědčení o původu vyrobené elektrické energie, musí dosahovat poměrné úspory vstupního primárního paliva potřebného na výrobu elektrické energie a tepla alespoň 10 % oproti oddělené výrobě elektrické energie a tepla.

Uvedená podpora se vztahuje na výrobny elektrické energie umístěné v ČR, které jsou připojeny na elektrizační soustavu přímo, prostřednictvím odběrného místa nebo prostřednictvím jiné výrobny elektrické energie. Podpora se poskytuje na množství vyrobené elektrické energie vykázané výrobcem a to v rozsahu, v termínech a způsobem podle vyhlášky č. 453/2012 Sb.

Rozsah a výši podpory každoročně stanovuje Energetický regulační úřad (ERÚ) v cenovém rozhodnutí.

Provozovatel přenosové soustavy (ČEPS a.s.) a distribuční soustavy (E.ON a.s., ČEZ a.s. a PRE a.s.) je povinen na svém území přednostně připojit zdroj KVET, pokud o to výrobce požádá a splňuje podmínky připojení. Provozovatel může odmítnout připojit zdroj KVET z těchto důvodů:

  • Nedostatečná kapacita přenosové nebo distribuční soustavy
  • Při ohrožení bezpečného nebo spolehlivé provozu elektrizační soustavy

U výroben elektrické energie využívajících obnovitelné zdroje trvá právo na podporu elektřiny po dobu životnosti výrobny elektrické energie stanovené vyhláškou č. 347/2012 Sb. Provozovatel elektrizační soustavy je povinen zaregistrovat předávací místo výrobny elektrické energie, ke které vzniká nárok na podporu elektrické energie, připojené k jím provozované soustavě jako výrobní předávací místo v systému operátora trhu a dále registrovat všechny změny v těchto údajích.

Výrobce elektrické energie ze zdroje KVET může čerpat podporu pouze formou zelených bonusů (§ 8). Výrobce je povinen zaregistrovat prostřednictvím vykupujícího anebo přímo v systému operátora trhu zvolenou formu podpory elektřiny.

Zelený bonus (§ 9) na elektřinu z kombinované výroby je stanoven v Kč/MWh a poskytován v ročním režimu. Vyúčtování zeleného bonusu se uskutečňuje na základě naměřených nebo vypočtených hodnot vyrobené elektrické energie evidovaných operátorem trhu.

Výši podpory (§ 12) stanovuje ERU na následující rok. Výše ročního zeleného bonusu vychází z umístění zařízení, na velikosti instalovaného výkonu, na použitém primárním palivu a na provozním režimu. Zelený bonusu se může meziročně průběžně měnit v závislosti na ceně elektřiny na trhu, na ceně tepelné energie, na ceně primárního energetického zdroje, na efektivitě výroby a na době využití výrobny elektrické energie.

Výše zelených bonusů pro KVET je uvedena zde.

dat_01_g1

 

Vyhláška č.140/2009 Sb. o způsobu regulace cen v energetických odvětvích a postupech pro regulaci cen

ERU reguluje cenu (§ 9a) ve spolupráci s operátorem trhu v elektroenergetice, plynárenství a teplárenství způsobem uvedeným v příloze č. 5 této vyhlášky. Postup tvorby ceny ve spolupráci s operátorem trhu je stanoven na regulační období prostřednictvím regulačního vzorce.

ERU stanoví ceny do 30. listopadu kalendářního roku předcházejícího regulovaný rok, a to s účinností od 1. ledna regulovaného roku.

Vyhláška č.453/2012 Sb. o elektřině z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla a elektřině z druhotných zdrojů

Množství elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla (§ 2) se stanovuje pro každou kogenerační jednotku samostatně nebo jejich sériovou sestavu, v nichž se vyrábí elektřina nebo mechanická energie, na základě skutečně dosažených provozních hodnot spotřeby energie v palivu, výroby elektřiny, případně mechanické energie a užitečného tepla. Za elektřinu z kombinované výroby elektřiny a tepla se považuje celkové množství vyrobené elektřiny za vykazované období, naměřené na výstupu hlavních generátorů elektřiny kogenerační jednotky nebo jejich sériové sestavy. Výsledná celková účinnost, která je stanovená postupem uvedeným v příloze č. 1 k této vyhlášce, za vykazované období musí dosáhnout nejméně 75 % nebo 80 % podle typu kogenerační jednotky.

Pro kogenerační jednotky s nižší celkovou účinností se množství elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla stanoví postupem podle přílohy č. 1 k této vyhlášce. Za elektřinu z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla se považuje množství elektřiny, při jejíž výrobě se dosahuje poměrné úspory primární energie ve výši alespoň 10 % stanovené postupem, který je uveden v příloze č. 2 k této vyhlášce.

V případě kogenerační jednotky s instalovaným elektrickým výkonem nejvýše 1 MW se za elektřinu z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla považuje množství elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla, která zajišťuje kladnou hodnotu poměrné úspory primární energie.

Osvědčení o původu elektřiny z vysokoúčinné KVET (§ 3) se vydává pro každou kogenerační jednotku jednotlivě nebo jejich sériovou sestavu.

Pro účel vydání osvědčení o původu elektřiny z vysokoúčinné kombinované KVET určí žadatel množství elektřiny z vysokoúčinné kombinované KVET postupem podle § 2 pro první kalendářní rok provozu podle předpokládané výroby a způsobu provozu kogenerační jednotky nebo jejich sériové sestavy. Vzor žádosti o vydání osvědčení o původu elektřiny z vysokoúčinné KVET je uveden v příloze č. 3 k této vyhlášce.

Registrační vyhláška č.346/2012 Sb.

Vyhláška stanovuje termíny a postupy výběru formy podpory a postupy registrace podpory elektřiny u operátora trhu, termíny a postupy výběru a změn režimů zeleného bonusu na elektřinu.

Kogenerační jednotky TEDOM
Kogenerační jednotky TEDOM

Vyhláška č.478/2012 Sb. o vykazování a evidenci elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů a biometanu, množství a kvality skutečně nabytých a využitých zdrojů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie

Vyhláška mimo jiné stanovuje způsob předávání a evidence naměřených nebo vypočtených hodnot elektřiny z podporovaných zdrojů a ověření vypočtených hodnot u podpory formou zeleného bonusu na elektřinu.

Zákon o hospodaření energií (406/2000 Sb.)

Zákon obsahuje opatření pro zvyšování hospodárnosti užití energie a povinnosti fyzických a právnických osob při nakládání s energií, pravidla pro Státní energetické koncepce (SEK), Územní energetické koncepce (ÚEK) a Státního programu na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie.

Státní energetická koncepce (§ 3) je strategický dokument, který si stanovuje cíle na dalších 30 let v národním energetickém hospodářství. Důraz se klade na potřeby hospodářství a na společenský rozvoj včetně ochrany životního prostředí. Návrh zpracovává Ministerstvo průmyslu a obchodu a výsledný koncept se předkládá vládě ke schválení.

Každých 5 let se provádí vyhodnocení dosavadních výsledků ministerstvem průmyslu a obchodu. Výsledky jsou prezentovány vládě a v případě nutnosti je koncept pozměněn a opět předložen vládě ke schválení.

Územní energetická koncepce (§ 4) vychází ze Státního energetického konceptu. Obsahuje cíle a principy řešení energetického hospodářství na nižších úrovních státu (kraje, města nebo obce). Vytváří podmínky pro aplikaci Státní energetické koncepce. ÚEK je důležitým podkladem pro uzemní rozvoj a pro územně plánovací dokumentaci.

ÚEK povinně přijímají kraj, hlavní město Praha a statutární město. Obec může pro svůj územní obvod nebo jeho část pořídit územní energetickou koncepci v souladu se státní energetickou koncepcí a krajskou ÚEK. Územní energetická koncepce se zpracovává na období 20 let a v případě potřeby se doplňuje a upravuje. Územní energetická koncepce obsahuje mimo jiné hodnocení využitelnosti obnovitelných a druhotných energetických zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla.

Státní program na podporu úspor energie a využití obnovitelných zdrojů energie (§ 5) vyjadřuje cíle v oblasti zvyšování účinnosti užití energie, snižování energetické náročnosti a využití jejích obnovitelných a druhotných zdrojů v souladu se státní energetickou koncepcí a zásadami udržitelného rozvoje. Program zpracovává na období jednoho roku Ministerstvo průmyslu a obchodu v dohodě s Ministerstvem životního prostředí a předkládá jej ke schválení vládě. K  uskutečnění programu mohou být poskytovány dotace ze státního rozpočtu.

Nařízení vlády č.63/2002 Sb. o pravidlech pro poskytování dotací ze státního rozpočtu na podporu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů

Nařízení vlády stanovuje pravidla pro poskytování dotací ze státního rozpočtu k uskutečňování Národního programu hospodárného nakládání s energií a využívání jejích obnovitelných a druhotných zdrojů na podporu zvyšování účinnosti užití energie, snižování energetické náročnosti a využití obnovitelných a druhotných zdrojů v souladu se schválenou státní energetickou koncepcí (SEK) a zásadami trvale udržitelného rozvoje.

Zdroj: Ministerstvo vnitra, Ministerstvo průmyslu a obchodu, TSČR

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se