Domů
Energetický dvoutýdeník
Top 10 událostí z energetiky za poslední týden

Top 10 událostí z energetiky za poslední týden

1. Česko zaostává v plnění cílů úspor energie

úsporná žárovka, autor: david pacey

Česko zaostává v plnění cílů úspor energie. Vyplývá to ze zprávy o stavu cílů v oblasti energetické účinnosti, kterou dnes pro informaci dostala vláda. Podle dokumentu je ohrožen mimo jiné závazek na každoroční dosažení nových úspor ve výši 1,5 procenta objemu ročního prodeje energie konečným zákazníkům.

„Plánované alokace nejsou čerpány a průběžné hodnocení podaných žádostí ukazuje, že plánovaný potenciál úspor energie nebude dosahován,“ uvádí materiál, který ministrům předložilo ministerstvo průmyslu a obchodu.

2. EnBW rozhodla o uzavření další černouhelné elektrárny kvůli nízké ziskovosti

Německo černouhelná elektrárna Altbach/Deizisau

Analýza společnosti EnBW ukázala, že provoz její černouhelné elektrárny Altbach/Deizisau již není dále profitabilní a představenstvo rozhodlo o jejím uzavření. Díky několika uzavřeným elektrárnám (resp. převedeným do rezervy) již od roku 2013 snížila výkon svých černouhelných elektráren o 40 %.

Relativně nízké ceny elektřiny na burze nutí dalšího z provozovatelů německých černouhelných elektráren k jejich uzavírání. Posledním je společnost EnBW, jejíž představenstvo rozhodlo o uzavření bloku č. 1 elektrárny Altbach/Deizisau. Ta nyní disponuje elektrickým výkonem 465 MWe a tepelným výkonem 265 MWt.

3. Doosan Škoda Power spustila obráběcí centrum, výrobu rotorů zrychlí o polovinu

parní turbína škoda doosan power

Plzeňská Doosan Škoda Power dnes zahájila provoz soustružnicko-frézovacího centra za 180 milionů Kč. Doba výroby rotoru turbín se díky němu zkrátí až o polovinu. V této konfiguraci funguje zařízení, vážící desítky tun, jako jediné v Evropě; zvládne veškeré frézovací, vrtací i soustružnické operace. ČTK to řekl výrobní ředitel strojíren Jaroslav Milsimer.

Rotory procházely dosud třemi fázemi výroby – soustružením rotačních ploch, frézováním závěsů pro uchycení lopatek a vrtáním vyvažovacích a spojkových otvorů. Na základní strojní operace byly nutné tři stroje na třech pracovištích. Nový stroj je zvládne sám.

„Georg díky frézovacím a soustružnickým hlavám umí oproti našim starým technologiím soustružit o 30 procent rychleji. Vrtání a frézování zvládá až o polovinu rychleji, díky čemuž se celková doba výroby rotoru zkrátí ze zhruba 1000 hodin na 550 hodin,“ vysvětlil Milsimer.

4. Španělsko zveřejnilo nové cenové stropy elektřiny, k nelibosti OZE

rp_uvod-725x482.jpg

Španělsko zveřejnilo minulý týden maximální ceny pro zdroje elektrické energie, které nespadají pod OZE, kogeneraci či spalovny odpadu na období 2017-2019 a který předpokládá nárůst o 600 mil. € ročně. Podle ministra energetiky má aktualizace zaručit přiměřenou rentabilitu.

Dle platné legislativy z let 2013 a 2014 regulátor stanoví v polovině šestiletého období revizi příjmů za prodej elektřiny pro zbylé období. Podle ministra energetiky tato aktualizace cenových stropů zajistí možnost zaručit přiměřenou rentabilitu elektrických instalací ve výši 7,4 %. Toto se nebude týkat zařízení, která k 1. lednu 2017 překročila svou dobu životnosti.

5. Němečtí síťoví provozovatelé se dožadují plynových elektráren na jihu země

Dostatečná přenosová kapacita vedení Německu nadále chybí

Pokud má být i po uzavření posledních jaderných elektráren v Německu zajištěna spolehlivá dodávka elektřiny, měly by být v jižním Německu postaveny rezervní elektrárny o instalovaném výkonu nejméně 2 GW. Podle deníku Zeitung für kommunale Wirtschaft to uvádí zpráva všech čtyř provozovatelů německé přenosové soustavy.

Elektrizační soustava by měla být v Německu stabilizována za pomoci nových elektráren v jižním Německu. Výstavba vedení pro přenos elektřiny z větrných elektráren na severu Německu na průmyslový jih potrvá déle, než se původně plánováno. Podle „ambiciozního harmonogramu“ je dokončení plánováno na rok 2025. Období přechodu od konce roku 2019, kdy začne odstávka v té době posledních 7 provozovaných jaderných elektráren, tak bude pro německou soustavu a její provozovatele zvláště kritické.

6. Renault Zoe v lednu nejprodávanějším elektromobilem v Evropě

renault zoe

Mezi 19 000 nově registrovanými elektromobily a plug-in hybridy v Evropě obsadil první místo s 2 600 prodanými kusy Renault Zoe. Oproti loňskému lednu došlo k nárůstu v registracích o 31 %. Tradičním lídrem trhu v Evropě je Norsko, ve kterém prodeje elektromobilů a plug-in hybridů tvořily 37 % všech prodaných automobilů.

Renaultu ZOE vzrostly prodeje díky nasazení nového modelu ZE 40. Ten nově nabízí baterii o kapacitě 41 kWh, která je stejně velká a těžká jako 22kWh baterie osazená v původní verzi elektromobilu. Cena přitom narostla o 68 tisíc korun.

7. Část Prahy postihl rozsáhlý výpadek elektřiny, nejezdily tramvaje

Praha

Prahu včetně jejího centra postihly dnes kolem poledne rozsáhlé výpadky elektřiny. Asi půlhodinové přerušení dodávek způsobila podle mluvčího Pražské energetiky Petra Holubce technická závada na transformátorech v rozvodně Praha – Jih v Chodově. Proud nešel určitých oblastech šesti městských částí, převážně v centru.

„Došlo k odpojení tří ze čtyř základních linek, které vedou elektřinu do centra Prahy, ale i do dalších částí jako Praha Měcholupy a podobně, s tím, že čtvrtá linka byla přetížena, takže tam mohly také vznikat nějaké problémy,“ uvedl Holubec.

8. Práce na propojení Francie a Velké Británie začaly. Navzdory Brexitu

B9711224398Z.1_20170224105039_000+GHR8J5LRR.1-0

Na konci minulého týdne započaly práce na HVDC propojení ElecLink, který má spojit Francii a Velkou Británii. Přenosová linka by měla mít přenosovou kapacitu 1000 MW, čímž zajistí elektřinu pro 2 mil. domácností.

Velká Británie má na další roky v oblasti propojení přenosových soustav velké plány. Do roku 2022 plánuje až 14 GW přenosové kapacity. Pro srovnání je tato plánovaná kapacita vyšší než je běžné denní ztížení celé ČR i v zimním období. Ve výstavbě je včetně nově budovaného ElecLinku celkem 3,6 GW. ElecLink by měl být zprovozněn v roce 2019.

9. Nissan v Evropě předvedl testování autonomního auta v provozu

Nissan_SERENA_HIGHWAY_STAR_G_ProPILOT_Edition_(DAA-GFC27)_front

Nissan předvedl médiím testování svého reálného prototypu autonomního vozu nové generace. Předváděcí akce se konala v Londýně, kde si zúčastnění mohli vyzkoušet jízdu v autě bez řidiče.

Jedná se o první událost, kdy automobilka Nissan demonstrovala své poslední technologie autonomního řízení na veřejných evropských silničních komunikacích. Nissan již předvedl testování v běžném provozu v Japonsku a ve Spojených státech, kde chtěl názorně předvést jednoduchost užití autonomního řízení v běžném provozu.

10. První reaktor typu VVER – 1200 vstoupil do komerčního provozu

8505820845_0794207110_k

Rusko oznámilo začátek komerčního provozu svého prvního jaderného reaktoru VVER-1200. Blok číslo 1 Novovoroněžské jaderné elektrárny, někdy označovaný jako Novovoroněž 6, vstoupil do komerčního provozu v pondělí.

Novovoroněž 6 je tlakovodní reaktor typu VVER 1200/392M, jehož netto výkon je 1114 MWe. Jedná se o první z 2 takovýchto reaktorů, které mají dohromady tvořit jadernou elektrárnu Novovoroněž II. Výstavba 1. a 2. bloku započala v červnu 2008 a červenci 2009.

Téma

Norsko jako baterie Evropy? – 1. část

Norsko vlajka

Norské vodní zdroje skrývají zajímavý potenciál pro možnost skladování přebytků energie z těžko predikovatelných evropských obnovitelných zdrojů. Řada evropských zemí se proto chce s Norskem propojovat podmořskými kabely a vzájemně obchodovat s elektrickou energií. Tento koncept působí na první pohled jako technicky i ekonomicky velmi zajímavý. Reálné možnosti, výhody a případná úskalí tohoto energetického modelu rozebírá následující článek. V druhé části článku pak bude popsán konkrétní model možné obchodní výměny (Evropa – Norsko), tak aby bylo dosaženo optimální výroby z OZE na úrovni základního zatížení (baseload).

Norská energetika má ve srovnání s jinými evropskými zeměmi jednu zásadní výhodu. Jde o množství vodních elektráren, které jsou schopny pokrývat naprostou většinu norské spotřeby elektřiny a část i případně exportovat do okolních zemí. Díky tomu je norská produkce elektřiny hodnocena jako jedna z nejekologičtějších na světě a obecně produkuje jen minimum skleníkových plynů (především z plynových zdrojů). Výrobu elektrické energie a rovněž významné zdroje v energetickém mixu Norska zobrazuje následující graf.

Rozhovor

Ján Štuller: Nechceme se vyhnout soutěži o Dukovany a Temelín. Nejdeme maďarskou cestou

Jan Štuller

Češi nyní vůbec neuvažují o tom, že by se inspirovali Maďarskem, které se dohodlo na stavbě nových jaderných reaktorů přímo s ruským Rosatomem – bez výběrového řízení. „Česká republika chce soutěž,“ potvrdil vládní zmocněnec pro jadernou energetiku Ján Štuller ve druhé části rozhovoru pro web oEnergetice s tím, že v této otázce zde panuje naprostá shoda.

Všech šest zahraničních uchazečů o stavbu reaktorů v Česku podle Štullera vyjádřilo ochotu v případě potřeby kapitálově vstoupit do dceřiných společností ČEZ, v jejichž režii by se měly nové reaktory v Dukovanech a Temelíně stavět. Mezi tyto zahraniční uchazeče patří Atmea (francouzsko-japonský podnik), CGN (Čína), EDF (Francie), KHNP (Korea), Rosatom (Rusko) a Westinghouse (USA).

Mohlo by vás zajímat:

Komentáře(0)
Komentáře pouze pro přihlášené uživatele

Komentáře v diskuzi mohou pouze přihlášení uživatelé. Pokud ještě účet nemáte, je možné si jej vytvořit na stránce registrace. Pokud již účet máte, přihlaste se do něj níže.

V uživatelské sekci pak můžete najít poslední vaše komentáře.

Přihlásit se