Top 10 událostí z energetiky za poslední týden

1. Ve Velké Británii otestují největší větrnou turbínu na světě

větrná turbína

General Electric uzavřela dohodu o testování své největší větrné turbíny v Británii. Jedná se o pětiletý kontrakt a testovat se bude turbína Haliade-X o výkonu 12 MW. Toto rozhodnutí pouze utvrzuje roli Británie na poli vývoje a testování technologií z oblasti větrné energetiky.

Zpravodajský portál Reuters informoval o úterním prohlášení společnosti General Electric. Americký konglomerát General Electric (GE) se chystá testovat největší větrnou turbínu na světě na severovýchodě Anglie.

2. Německo se má obejít bez poloviny elektřiny z uhlí, stojí ale před dvojí výzvou

Německo na vládní úrovni potvrdilo, že plánuje snížit do roku 2030 výrobu svých uhelných elektráren na polovinu. Sám Peter Altmeier, ministr pro energetiku, připustil, že nebude jednoduché vypořádat se s dvojím úkolem, tedy odstavit jaderné elektrárny do roku 2022 a současně snížit výrobu uhelných zdrojů do roku 2030.

Je Německo se svými cíli nepoučitelné, nebo tentokrát dojde na splnění ambiciózních cílů? Není pochyb o tom, že cíle kolem odstavení uhelných elektráren se zdají nejméně pravděpodobné, přesto je ministr pro energetiku Peter Altmeier opět potvrdil v původním rozsahu. Závazek snížit výrobu elektřiny z černého a hnědého uhlí na polovinu do roku 2030 tedy stále platí.

3. Odsolování mořské vody solární energií. I přes neúspěchy je rozvíjeno

Spotřeba energie  je jednou z největších překážek, které odsolovací stanice čelí. I když v současné době existuje řada procesů na odsolování vody, tím nejméně energeticky náročným je reverzní osmóza, která vyžaduje mezi 10-13 kWh elektrické energie na tisíc galonů mořské vody (cca 3700 litrů vody). Náklady na elektrickou energii pro zpracování přitom závisí na předběžné úpravě vody, slanosti vody, likvidaci koncentrátů a na regulačních požadavcích.

Za pomoci ropných peněz vybudovala Saudská vládní společnost Saline Water Conversion (SWCC) největší síť odsolovacích stanic, nicméně jako většina zařízení v Saúdské Arábii jsou tyto stanice poháněny převážně fosilními palivy.

4. BDEW: Německo může do 5 let přijít o svou výkonovou rezervu

Elektrárna Neurath

S plánovaným uzavíráním jaderných a starých uhelných elektráren a váznoucí výstavbou nových řiditelných zdrojů bude v Německu postupně klesat objem „nadbytečného“ zajištěného výkonu v soustavě. Podle tamního Spolkového svazu energetiky a vodohospodářství (BDEW) by již do 5 let měl zajištěný výkon v německé soustavě klesnout pod předpokládanou hodnotu maximálního zatížení sítě.

Spolkový svaz varuje před možným poklesem zajištěného výkonu na základě analýzy rozvoje německé elektrárenské flotily. Do své analýzy svaz zahrnul veškeré elektrárny ve výstavbě, a dále všechny projekty konvenčních a obnovitelných zdrojů s výkonem vyšším než 20 MW, které jsou již schváleny či plánovány. Varování přichází ve stejnou dobu, kdy Německo potvrdilo svůj záměr snížit výrobu elektřiny z uhlí na polovinu do roku 2030. Z uhlí země přitom stále vyrábí zhruba 40 % své elektřiny.

5. Konec uhlí v Británii? Výroba elektřiny se bez něj obešla přes 2 dny

Spojené království v minulém týdnu zaznamenalo další „bezuhelný“ rekord, když po dobu více než dvou dnů nevyrobilo ani jednu MWh elektrické energie v uhelných elektrárnách. Vzhledem k rostoucímu podílu obnovitelných zdrojů, ale také kvůli novým HVDC propojení s kontinentální Evropou může britským uhelným elektrárnám v běžném provozu odzvonit.

Spojené království v minulém týdnu, konkrétně od pondělního večera do čtvrtečního rána, přepsalo svůj bezuhelný rekord na 55 hodin. V této době žádná britská uhelná elektrárna nevyráběla elektřinu a země pokrývala svou potřebu z ostatních zdrojů. Pomyslný jeden den bez uhlí přitom Spojené království zaznamenalo teprve před rokem. Vzhledem k rostoucí výrobě OZE a nízké ceně plynu je pak možné, že další rekord přijde v řádu měsíců.

6. ČEPS v novém návrhu pravidel otevírá bateriím celý trh s podpůrnými službami

Provozovatel české přenosové soustavy ČEPS otevírá velkým bateriovým úložištím celý trh s podpůrnými službami. V návrhu nových pravidel pro poskytování podpůrných služeb (PpS) dochází zároveň k přejmenování vybraných kategorií PpS, které jsou navíc v souladu s evropskými síťovými kodexy nově nazývány službami výkonové rovnováhy. 

ČEPS zveřejnil v úterý k veřejné konzultaci nová pravidla pro poskytování podpůrných služeb. Veřejná konzultace, která je nezbytným krokem před odesláním tohoto dokumentu ke schválení Energetickému regulačnímu úřadu, potrvá do 24. května 2018. Předpokládaná účinnost nových pravidel je od ledna 2019.

7. Čínská síť nezvládá integraci OZE. O výstavbě elektráren rozhodne los

Gamesa, větrný park v indii. Zdroj: Gamesa

Vedení čínského města Yanan, nacházejícího se v centru provincie Shaanxi, oznámilo, že bude  rozhodovat o udělení povolení na výstavbu nových projektů větrných elektráren losováním. Nedostatečně rozvinutá přenosová soustava v oblasti není schopna integrovat všechny projekty, které o povolení k výstavbě a připojení do sítě požádaly.

Poněkud netradiční, ale teoreticky spravedlivý způsob volby o tom, který větrný park bude stát, či ne zvolili v čínské severozápadní provincii Shannxi. Tato provincie je známá vysokou koncentrací větrných parků, které ale zároveň nemohou dodávat elektřinu do sítě, z důvodu přetěžování nedostatečně rozvinuté přenosové soustavy. Informaci přinesla agentura Reuters.

8. Bezdrátové nabíjení elektromobilů není hudbou budoucnosti, významná automobilka jej chce uvést na trh již letos

Řidič zaparkuje elektromobil nad nabíjecí desku, a bez jakéhokoli připojování kabelu přijde ráno k vozu s plně nabitou baterií. Ten samý proces se odehraje po příjezdu do práce nebo na jakékoliv místo vybavené touto technologií. Bez jediného zásahu nebo námahy. Jeden nejmenovaný výrobce uvede na trh v následujících měsících elektromobil, který bude nabízet bezdrátové nabíjení pomoci technologie od WiTricity, uvedl CEO této společnosti Alex Gruzen. Tato technologie se bude dát také integrovat do stávajících elektromobilů.

Výrobce elektromobilu sice nebyl jmenován, ale není nemožné jej uhádnout. Mezi výrobce automobilů, kteří demonstrovali bezdrátové nabíjení elektromobilů, patří BWM a Hyundai, která výslovně zmínila společnost WiTricity jako jejího dodavatele této technologie. Technologie bezdrátového nabíjení byla demonstrována na novém vozidle od Hyundai Kona EV na Geneva Motor Show. Ostatní společnosti spolupracující s WiTricity jsou Honda, Nissan a Toyota.

9. V Británii testují hybridní systém vytápění v domácnostech. Kombinuje plyn s elektřinou

klimatizace, vytápění

Inovativní Freedom Project ve Spojeném Království ověřuje schopnost hybridního domácího vytápění přispět ke stabilizaci přenosové soustavy. Zároveň ověří zda jsou hybridní systémy pro domácnosti dostupným a žádaným zdrojem vytápění.

Systém hybridního vytápěni projektu Freedom kombinuje vysokoúčinný plynový kotel s externím tepelným čerpadlem a systémem inteligentního řízení. Řešení je schopné přepínat mezi oběma zdroji v závislosti na ceně elektřiny a plynu a požadavků spotřebitelů na teplo. Systém je navíc navržen tak, aby umožnil spotřebitelům účastnit se programů Demand Side Response (DSR) neboli odezvy na straně spotřeby.

10. Průměrná vysoutěžená cena v poslední francouzské aukci na střešní FVE přesáhla 80 EUR/MWh

Solární panel na střeše

Průměrnou vysoutěženou cenu 80,8 EUR/MWh přinesla poslední francouzská aukce na střešní fotovoltaické elektrárny (FVE), ve které získalo podporu 392 projektů. Celkový instalovaný výkon podpořených projektů dosáhl 200 MW.

Ve Francii proběhlo čtvrté kolo aukcí, které jsou součástí programu na podporu výstavby 2,5 GW instalovaného výkonu ve střešních fotovoltaických elektrárnách.

 

Téma

Elektrolodě jako budoucnost? Námořní přeprava by se mohla stát bezemisní do roku 2035

Lodní doprava není tak „zelená“, jak by se mohlo zdát. Nárůstem její uhlíkové stopy se nyní začínají zabývat odborníci, a to od legislativců po inženýry. Dle nedávné zprávy OECD by díky kombinaci technických, logistických a legislativních opatření mohlo být dosaženo poklesu emisí až na nulu, a to již do roku 2035.

Již nyní se začínají objevovat první nápady na to, jak redukovat lodní uhlíkovou stopu. Jedním z nich je elektrifikace lodní dopravy. Dánský projekt E-ferry, spolufinancovaný Evropskou unií, začne již v létě tohoto roku provozovat pravidelnou trajektovou linku mezi ostrovem Aeroe na jihu Dánska a pevninou. Nahradí tak dieselové trajekty, které byly doposud pro tuto linku užívány. Podobné projekty, tedy využívání elektřiny k pohonu lodí, již byly spuštěny dříve. Ve většině případů však byly motory dopravního prostředku poháněny hybridně – elektřinou v přístavištích a jejich okolí a fosilními palivy na otevřeném moři. Projekt E-ferry je tak první vlaštovkou v plné elektrifikaci při poskytování trajektových služeb.

Peter Hoffmann (TenneT): Rychlost rozvoje německé soustavy může být hrozbou pro Energiewende

Německo zvýšilo své ambiciózní cíle v rozvoji obnovitelných zdrojů energie (OZE). Z 31,7% podílu elektřiny z OZE na konečné brutto spotřebě elektřiny v roce 2016 má současná koaliční vláda ambice tento podíl do roku 2030 více než zdvojnásobit na 65 %. Přitom již současný podíl pro Německo představuje značný problém, zejména díky nedostatečně rozvinuté přenosové soustavě.

Jaké jsou hlavní výzvy v integraci OZE do německé soustavy, jak pokračuje rozvoj přenosové soustavy a jakým výzvám při výstavbě vedení provozovatelé přenosových soustav čelí? Jak se podepíše odstavení jaderných elektráren na provoz a stabilitu soustavy? I na tyto otázky padla řeč v exkluzivním rozhovoru s Peterem Hoffmannem, odborníkem odpovědným za zajišťování provozu přenosové soustavy společnosti TenneT.

Energostat: výroba elektřiny v ČR

Vyroba elektřiny v tomto týdnu v České republice. Více na: Energostat

Energostat: výroba elektřiny v Německu

Vyroba elektřiny v tomto týdnu v Německu. Více na: Energostat



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *